| Předchozí | 1 fotografie M.Dolejší z 52 | Další |

Modravský potok (most) - 2 km jižně od Modravy
Autor: M.Dolejší | Pořízeno: 2007 | 6×
Autor: J.Stružka | Pořízeno: 7.2011 | 8×
Autor: M.Šidlák | Pořízeno: 2011 | 38×
Sekce:
Zaniklé roty 7. bPS
Březník
(52 fotografií)
Zaniklá rota PS Březník - původní název 20. rPS - Březník, 7. bPS Sušice, 4. prPS Modrava
Zaniklá rota Březník sídlila od roku 1951 do konce 70 let ve vlastním areálu, v místě zaniklé osady Březník, poblíž dodnes dochované myslivny Březník (budova myslivny pochází z roku 1856). Poté, co se rota v důsledku změn hraničního pásma přestěhovala více do vnitrozemí (nejspíše do Kvildy) a časem byl areál roty kompletně zlikvidován (poslední zbytky v pol. 90 let). Zůstala jen dodnes patrná odbočka z příjezdové cesty.
Kupodivu nebyla zbourána i opuštěná sousední myslivna, kterou rota využívala do roku 1969 jako stáje. V letech 1998-2002 byla myslivna opravena, aby dnes sloužila jako informační středisko Správy NP Šumava. V podkroví je umístěna expozice spisovatele Karla Klostermanna (k původní osadě Březník umístil Klostermann děj svého románu Ze světa lesních samot).
Místo je zajímavé také tím, že se svým ročním průměrem srážek 1500 mm je nejdeštivějším místem na Šumavě.
Jedná se o jedno z nejkrásnějších míst šumavské přírody. Leží v pramenné oblasti Luzenského (Modravského) potoka. Široké údolí uzavírají po levé straně Mokrůvka (1328 m.n.m.) s Mokrou (1369 m.n.m.), po pravé straně Špičák (1350 m.n.m.) a Šumná (1368 m.n.m.).
Zaniklá rota Březník sídlila od roku 1951 do konce 70 let ve vlastním areálu, v místě zaniklé osady Březník, poblíž dodnes dochované myslivny Březník (budova myslivny pochází z roku 1856). Poté, co se rota v důsledku změn hraničního pásma přestěhovala více do vnitrozemí (nejspíše do Kvildy) a časem byl areál roty kompletně zlikvidován (poslední zbytky v pol. 90 let). Zůstala jen dodnes patrná odbočka z příjezdové cesty.
Kupodivu nebyla zbourána i opuštěná sousední myslivna, kterou rota využívala do roku 1969 jako stáje. V letech 1998-2002 byla myslivna opravena, aby dnes sloužila jako informační středisko Správy NP Šumava. V podkroví je umístěna expozice spisovatele Karla Klostermanna (k původní osadě Březník umístil Klostermann děj svého románu Ze světa lesních samot).
Místo je zajímavé také tím, že se svým ročním průměrem srážek 1500 mm je nejdeštivějším místem na Šumavě.
Jedná se o jedno z nejkrásnějších míst šumavské přírody. Leží v pramenné oblasti Luzenského (Modravského) potoka. Široké údolí uzavírají po levé straně Mokrůvka (1328 m.n.m.) s Mokrou (1369 m.n.m.), po pravé straně Špičák (1350 m.n.m.) a Šumná (1368 m.n.m.).
Okres: Klatovy
GPS: 48°58'16.463"N, 13°28'45.238"E
Související fotogalerie
Dobové foto
Vaše komentáře...
Řazeno dle vláken | Seřadit dle času
por.Novotný
Nemá někdo kontakt na bývalého velitele rPS Roklan por.Novotného,ten zde sloužil od roku(1957..
Mělo by mu být tak okolo 80ti let.
Mělo by mu být tak okolo 80ti let.
AKCE NAD MODRAVSKÝM POTOKEM.
Pohraničářský příběh ze srpna 1975, který se odehrál v úseku roty PS Březník.
pohranicnik.bloguje.…
pohranicnik.bloguje.…
Pohled z Luzného.
Martin Kučera | 5.8.2011 06:05 | id 34608 | nahlásit
Pro zajímavost přidávám zde ed250.rajce.idnes.cz… pohled z Luzného na Březník. Na obzoru je jasně vidět i Poledník. A zde ed250.rajce.idnes.cz… je deštivý pohled do německa.
Re: Pohled z Luzného.
Martin Kučera | 5.8.2011 06:08 | id 34609 | nahlásit
ed250.rajce.idnes.cz… celkový pohled i s vrcholkem. :o)
Březník - Modrava
Radas | 19.6.2011 17:32 | id 32656 | nahlásit
Byl jsem včera na Březníku a v infocentru NP je tam fotografie hájenky i s (údajně) bývalou rotou PS Březník. Bohužel jsem ssebou neměl foták...
Jinak v Modravě je rekreační zařízení ČSOB a někdo mi tam říkal, že to byl objekt PS - víte o tom něco bližšího ?
Jinak v Modravě je rekreační zařízení ČSOB a někdo mi tam říkal, že to byl objekt PS - víte o tom něco bližšího ?
Re: Březník - Modrava
láda ze sušice | 19.6.2011 21:31 | id 32665 | nahlásit
objekt čsob v Modravě se nachází v bývalém lesnickém odborném učilišti...tuším ,že bylo dvouleté,vychovávalo dřevorubce v součinosti se školou ve Vimperku,nadaní žáci mohli pokračovat na lesnické škole v Písku,ředitelem Modravského učiliště byl p.Šubrt,učiliště zaniklo,poté zde byla budována rekreačka pro ksč,nyní je zde ČSOB
Re: Březník - Modrava
Míra Szaffner | 14.8.2011 13:40 | id 34972 | nahlásit
Ahoj Radas. Doplním Láďu ze Sušice. Skutečně se jedná o objekt SOU lesnického Modrava -LU, před ním zde byl skutečně objekt PS a to 4.pr.PS Modrava, časové rozmezí Ti ale neřeknu přesně, (objekt LU se časem rozšířil o učebny a dílny, dnes upraveno pro potřeby ČSOB). Já už zažil 2.pr.PS Kvilda, kam Březník patřil za mé éry. / 1972-1979 /od r.78 jsem již dojížděl do Českých Žlebů, rotu Březník v r.1979 zrušili a rozdělili mezi Javoří Pilu a Kvildu. Více by Ti asi řekl Mirek Mayer, který na Modravě žije dodnes a ví toho jako pamětník daleko více.Jestli Ti to tahkle stačí tak jsem rád a ahoj M.
březník u luzného navštívil president čr
láda ze sušice | 14.6.2011 22:48 | id 32525 | nahlásit
dneska navštívil březník president čr václav klaus ,místo kde sloužilo plno březnických rafanů,také se mu nelíbilo co zůstalo ze šumavských velikánů a dal to najevo správě parku,souhlasím,šumava má zůstat zelená a čistá pro příští generace
Re: březník u luzného navštívil president čr
Petr Nováček | 15.6.2011 10:38 | id 32536 | nahlásit
s tímto článkem jsem zároveň shlédnul fotky z návštěvy pana prezidenta na šumavanet.cz a podle mého soudu, aniž bych tam kdykoliv šel, bych řekl, že se vydali uzavřenou cestou do Luzenského údolí .... jestli pak měli zvláštní povolení?
Re: Re: březník u luzného navštívil president čr
láda ze sušice | 15.6.2011 18:12 | id 32544 | nahlásit
petře uznejte,že hlava státu má právo dostat vyjímku podívat se po cestě k Modrému sloupu,o to víc ,že brzo oslaví své 70.narozeniny,myslím si,že by nemusel park vydělávat na omezeném počtu platících návštěvníků,ale že park je národní,tedy i nás dvou,já jsem na březníku sloužil,vzadu pod luzným byla lanová dráha z Mokrůvky a po cestě k Luznému jezdily tatrovky se dřevem a tetřev navyhynul,takže tahle vyjímka mě nevadí,naopak panu presidentovi ji přeji,možná tam byl naposledy
Re: Re: Re: březník u luzného navštívil president čr
Petr Nováček | 17.6.2011 09:46 | id 32592 | nahlásit
Dobrý den Láďo, já s tím rozhodně problém nemám, panu prezidentovi to přeju. Na druhou stranu i já bych měl obrovský zájem se do těchto míst podívat. Bohužel ani já ani vy k tomu nemáme v současně ani nejbližší době oficiálně příležitost. Projekt národního parku Průvodci divočinou s návštěvou míst jako je Luzenské údolí, Roklanská chata či Medvědí hora nepočítá... Musela to být paráda v době kdy jste tam pobýval
Re: Re: Re: Re: březník u luzného navštívil president čr
láda ze sušice | 17.6.2011 22:34 | id 32607 | nahlásit
Petře máte pravdu,březník v r.77 býval oázou klidu a celé luzenské udolí včetně mokrůvek bylo krásně zelené,ikdyž musím přiznat,že ani tehdejí lesáci se moc ekologicky a šetrně k lesu nechovali.Skoda,že jedna totalita vystřídala druhou a nyní se nesmí skoro nikam,za pár let bude kůrovec až v sušici,to už ale bude pozdě.Nevím pane odkud jste,přeji vám i sobě,aby se panu Stráskému podařilo zpřístupnit cestu k Modrému sloupu k hraničnímu mezníku 30,cestu k Roklanské hájence a dále na Medvědí horu ,cesty kde obyvatelé čech i bavor se svodně pohybovali v pannenské přírodě té české ŠUMAVY-nevěřím argumentům,že turisté se by tato místa zničily.mějte se hezky a pište.
výlet na březník
láda motl | 9.5.2010 20:54 | id 15809 | nahlásit
v pátek 7.5. 2010 jsem se vydal na březník,pro ty kdo si zde pamatují rotu ps,tak už neni k poznání kde vlastně stála a válí se zde plechový kotel ve kterem psovodi vařili žrádlo pro psi,pár trubek a nějaké dráty,slabé obrysy bývalé roty ps jsou ještě znát i po tolika letech likvidace objektu
1968-1969 7.rps Březník
Po absolvování střediska srpen - září 1968 ve Volarech jsem byl zařazen jako střelec a náhradní řidič OT 64 u 7.rps. Později jsem byl převelen na výcvikový prapor Suchdol nad Lužnicí. Několikráte jsem byl na dovolené Na Modravě a v Kašperských horách. V roce 1991 jsem si splnil svůj sen a jel jsem ukázat manželece a dětem místo svého mladistvého působení. Neměl jsem to však dělat. Byl jsem zděšen v jakém stavu se nacházel místo slibované nádherné krajiny. Přesto mám na tuto dobu ty nejlepší vzpomínky. V nejbližší době se vrhnu na půdu a najdu pár zachovalých fotek, opráším je a pošlu. Ozve se někdo z té doby ? Ruda Vaníček - dle velitele Forheima zvaný "malý"
Re: 1968-1969 7.rps Březník
láda motl | 28.4.2010 21:31 | id 15446 | nahlásit
já jsem navštívil březník na jaře 1990,tedy 3 měsice po přestřižení drátů na domažlické brigadě,březník rota a finák se špakem ještě stála,sice vybrabčená ale budiš ,krajina byla krásně zelená
Re: Re: 1968-1969 7.rps Březník
lada motl | 28.4.2010 21:49 | id 15447 | nahlásit
na boku je pojednání o konci 7 roty pohraniční stráže březník,nová rota se začla stavět v modravě,základy teto roty koupil a zde staví své sídlo podnikatel bakala,provizorně se usek střežil z 8 rps kvilda a z časti i ze 6rps javoří pila ,počítalo se z výstavbou moderní roty,sametová revoluce to konečně všechno zastavila
Re: Re: Re: 1968-1969 7.rps Březník
Ahoj chlapi. Láďo, dovolím si Tě trochu poopravit. Bakala staví nahoře nad Klostermannkou směrem na Filipku. Stavba je orientována do země, takže by mu základy asi dost vadily.
V roce 1976 na Vánoce nás na rotě navštívil ministr Obzina a už tehdy se vědělo, že se rota zruší, jen nebyl určen přesný termín. Pochybuju, že by se uvažovalo o výstavbě nové roty. Proto my bylo nabízeno - Javoří Pila, Železná Ruda nebo České Žleby. Jak jsem se rozhodl, to víš. Jinak bych přece neměl důvod odcházet z Modravy. Alespoň tenkrát. Tak zase někdy ahoj.
V roce 1976 na Vánoce nás na rotě navštívil ministr Obzina a už tehdy se vědělo, že se rota zruší, jen nebyl určen přesný termín. Pochybuju, že by se uvažovalo o výstavbě nové roty. Proto my bylo nabízeno - Javoří Pila, Železná Ruda nebo České Žleby. Jak jsem se rozhodl, to víš. Jinak bych přece neměl důvod odcházet z Modravy. Alespoň tenkrát. Tak zase někdy ahoj.
Re: Re: Re: Re: 1968-1969 7.rps Březník
noveudoli | 8.10.2010 11:45 | id 21017 | nahlásit
Omluva že vstupuji do diskuze.V několika případech jsem četl a navíc i slyšel od usedlíků na Borovce, že pan Bakala skutečně stavěl na základech nové roty PS.
Proto nebyl problém získat všechna potřebná povolení(chápu, že i jinak by nebyl problém)
Stavba nepokračovala neb nebylo peněz( stavba roty PS v 80.letech cca 25 mio...).Navíc i v tomto článku je odkaz o stavbě na základech nové roty PS: jdem.cz/hj973
Nevíte někdo něco více???
Proto nebyl problém získat všechna potřebná povolení(chápu, že i jinak by nebyl problém)
Stavba nepokračovala neb nebylo peněz( stavba roty PS v 80.letech cca 25 mio...).Navíc i v tomto článku je odkaz o stavbě na základech nové roty PS: jdem.cz/hj973
Nevíte někdo něco více???
Re: Re: Re: Re: 1968-1969 7.rps Březník
láda | 8.10.2010 16:05 | id 21028 | nahlásit
míro máš pravdu,procházel jsem ted modravu,potkal jsem se s frantou pinkasem,prodal ten svuj domek na modravě,hlídal chvili taky u bakali na stavbě a ted rozváží v sušici pizzu,míro měj se hezky a zase někdy ahoj
Re: 1967-1969 7.rps Březník
Zdravím Rudolf. Neviem či si na mňa spomenieš. Slúžil som na 7. rps. Březník v rokoch 1967 - 69 ako psovod za veliteľa kpt. Forheima, npor. Sehnala, por. Ptáčka a trm. Čadu. Zo zaklaďákov si možno spomenieš na mojich rovesníkov: Šefl, Valach, Procházka, Behul... Dňa 15.10.2010 som bol na Modrave ukázať svojej manželke miesto môjho pôsobenia ako vojaka základnej vojenskej služby, na ktorú mám veľmi pekné spomienky. Žiaľ z časových dôvodov som nestihol si pozrieť aj bývalú pohraničnú rotu, keďže bol zákaz vjazdu autom. Na Klostermanovej chate na Modrave som
dostal informáciu, že budova roty už nestojí. Keď
som odchádzal do civilu bola to veľmi pekná
krajina. Bol som zdesený a akom stave sa dnes
nachádza. Mám aj nejaké fotky, môžem ti poslať.
Teším sa na odpoveď.
Ján Gonda z východného Slovenska.
dostal informáciu, že budova roty už nestojí. Keď
som odchádzal do civilu bola to veľmi pekná
krajina. Bol som zdesený a akom stave sa dnes
nachádza. Mám aj nejaké fotky, môžem ti poslať.
Teším sa na odpoveď.
Ján Gonda z východného Slovenska.
Re: Re: 1967-1969 7.rps Březník
láda | 27.10.2010 06:12 | id 21553 | nahlásit
zdravím tě jano,já jsem na březníku sloužil v letech 77-79 do likvidace roty,bohužel z roty neni už nic,byl jsem tam letos,na březník je zakaz vjezdu celoročně,mám zajem i o foto já tel.603925191 zavolej ahoj
Re: Re: 1967-1969 7.rps Březník
Jáno, asi jsem tě střídal jako psovod a poté když jsem přišel ze školy v Libějovicích, dělal jsem kynologa roty.70 rece civil.Jsem opět v Krkonoších.Pokud sleduješ stránky ozvy se na můj @.
Dík Jirka
Dík Jirka
Re: 1968-1969 7.rps Březník
Ahoj Vaňas;
moc si na tebe nevzpomínám,dělal jsem kynologa roty 68/70.Ozvy se namůj @.
Dík Jirka
moc si na tebe nevzpomínám,dělal jsem kynologa roty 68/70.Ozvy se namůj @.
Dík Jirka
Březník
Jelikož jsem tam sloužil 1975 -77 tak rota nemohla
zaniknou roku 1970. Sousední budova (dnes
informační středisko Správy NP Šumava) byla
využívána na uskladnění sena. Koně byli ustájeni
nad budovou roty vedle kotců. Rota byla údajně
zrušena r.1978 (informace p.Motl). Potom byl
pravdopodobně využíván piket, který byl umístěn na
přístupové cestě Modrava- Březník a o tento úsek
se podělila Javoří pila (6. rota) a Kvilda
(8.rota).
zaniknou roku 1970. Sousední budova (dnes
informační středisko Správy NP Šumava) byla
využívána na uskladnění sena. Koně byli ustájeni
nad budovou roty vedle kotců. Rota byla údajně
zrušena r.1978 (informace p.Motl). Potom byl
pravdopodobně využíván piket, který byl umístěn na
přístupové cestě Modrava- Březník a o tento úsek
se podělila Javoří pila (6. rota) a Kvilda
(8.rota).
Re: Březník
motl | 8.4.2009 23:22 | id 2760 | nahlásit
potvrzuji ,mám i foto bývalé 7 rps a plánek
603925191 rotu perfektné zbourali mám i foto roty
roklan z 1957 na březník se nedá zapomenout piket
na modravské cesté směr švele usek 10 byl využíván
ke vstupu osob do hp
603925191 rotu perfektné zbourali mám i foto roty
roklan z 1957 na březník se nedá zapomenout piket
na modravské cesté směr švele usek 10 byl využíván
ke vstupu osob do hp
Re: Březník
Prpsím nemá někdo zachovalé fotky,nebo cokoliv z této doby.Prosím ozvěte se díky.
Re: Re: Březník
Zdravím Milane. Na Březníku jsem sloužil v letech 1967-1972. Jestli máš zájem ,mám fotky z oslav PS v roce 1971 (20 let PS).
Re: Re: Re: Březník
Moc zdravim i když dřívějšího pohraničníka já sloužil na JP v letech 80-82 jako psovod a brácha na Březníku o 10 let dříve moc rád bych viděl ňáké fotky z Březníku už kvůli bratrovi budu rád když něco pošlete dík e mail psubrt1106@seznam.cz
Re: Re: Re: Re: Březník
Letko Jan | 18.7.2011 18:37 | id 33895 | nahlásit
Ahoj Petře, s tvojim bráchou jsme byli dobří kamarádi, prosim tě pozdravuj ho ode mne. Atˇdá o sobě vědět. vandrakhonza@seznam.cz
Re: Re: Re: Březník
Dobrý deň prajem. čítal som články o Březníku a nakoľko môj otec slúžil na PS útvare v rokoch 1958-60, poprosím vás o zaslanie foto dokumentácie,
Ja som tiež našiel nejaké fotky chcel by som to poslať do redakcie, nakoľko o zaniklej rote nič nie je, pozdravom PhDr. Viliam Kaszmány zo Slovenska.
Ja som tiež našiel nejaké fotky chcel by som to poslať do redakcie, nakoľko o zaniklej rote nič nie je, pozdravom PhDr. Viliam Kaszmány zo Slovenska.
Re: Re: Re: Březník
Ahoj kapitáne. Na Březníku jsem sloužil v letech70-72. Dobře si na Vás vzpomínám. Píšete, že máte nějaké fotky z oslav PS-71. Pokud by to šlo a mohl mi nějaké poslat, byl bych velice rád. vandrakhonza@seznam.cz
Re: Re: Re: Březník
Zdravím p.Sehnala;
na Březníku jsem sloužil 68/70, jako psovod a poté jako velitel družstva psovodů.Jsem z Krkonoš a kpt.Forhaim byl můj velitel.Fajn chlap,všechna čest a sláva jeho památce.
Jirka.
Ozvy se na můj @.Dík
na Březníku jsem sloužil 68/70, jako psovod a poté jako velitel družstva psovodů.Jsem z Krkonoš a kpt.Forhaim byl můj velitel.Fajn chlap,všechna čest a sláva jeho památce.
Jirka.
Ozvy se na můj @.Dík
Re: Březník
Lesák | 21.2.2010 14:44 | id 12259 | nahlásit
Na podzim roku 1987 jsem pracoval na likvidaci kůrovcové kalamity v této lokalitě. Vedle tehdy zchátralého historického objektu myslivny stály vlevo (při pohledu od Luzného) nějaké modernější objekty (něco jako finské domky), měly žlutou fasádu) a stožárová trafostanice.
