Vojensko.cz

Objekty bývalé PS a ČSLA

Nacházíte se: Objekty PS » Dyleň - pomníček před Liškárnou
Předchozí 1 fotografie xxxx z 12 Další
Foto 1

Pomníček v roce 2006 (vyvrácenýa pohozený vedle cesty)

Foto 1 Foto 2 Foto 3
Autor: xxxx | Pořízeno: xxxx | 3×
Foto 4 Foto 5
Autor: Colt | Pořízeno: 7.2011 | 2×
Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11
Autor: Colt | Pořízeno: 8.2011 | 6×
Foto 12
Autor: T.Černý | Pořízeno: 2012 | 1×
Sekce:

Dyleň - pomníček před Liškárnou

(12 fotografií)

Nedaleko od rozcestí u Liščí farmy pod horou Dyleň, kdysi v oblasti spadající pod rotu PS Dyleň, můžeme u cesty vidět dnes vyvrácený pomníček.

Na internetu jsme o něm našli tyto informace:

Pokud budeme pozorní, tak ještě před rozcestím u Alexy, po levé straně cesty, můžeme vidět kamenný pomníček. Pochází z roku 1971, kdy se na tomto místě stalo neštěstí. Došlo zde k potyčce vojáků armády a pohraniční stráže a jeden z nich - Antonín Nenáhlo byl při ní smrtelně postřelen. Pomníček je i dnes poměrně zachovalý s původním štítkem, ale moc se z něho nedozvíme. Jsou na něm uvedeny jen iniciály a rok.

Okres: Cheb

GPS: 49°58'54.394"N, 12°31'12.199"E

Najít na mapě

ČR

Vaše komentáře...

Křižovatka
Vašek | 1.7.2013 11:30 | id 62381 | nahlásit

Sloužil jsem Dolním Žandově jako spojař v letech 1958 až 1960 a jezdil jsem po rotách a pamatuji že na této křižovatce v blížkosti pomníčku se postřelil náš kolega ze záložky při seskoku z auta - rok 1960 . Prostřelil si nohu hned 2 x stehno a pod kolenem. V té době to byl profesionální hasič ( požárník). Později jssem jej už neviděl.
|I ten pomníček psa Kazana, který byl na nádvoří v Dolním Žandově byl nedávnop poničen. Byla to práce vojenských zběhu v červenci 1960 na Úbočí. Vojáíci to byli na baterky, neb asi 50m výše byl velký bunkr , pozůstalost II. světové války. Ani za chvíli vystříleli - dva na 960 nábojů zastřelily psa a strašina Krušina měl na mále.
 
Re: Křižovatka
Pavel | 20.10.2013 18:16 | id 65604 | nahlásit

To muselo být hodně drsný v letech 1958-1960.
Tam asi šlo hodně o kejhák. Na hranicích to musela být drsná jízda.
pomnicek opet stoji oprava
kuba | 30.8.2012 00:20 | id 49403 | nahlásit

Ja bych chtel pouze opravit komentar pritele Mikoty ohledne upraveni pomnicku pred Liskarnou. Pomnicek skutecne upravili clenove nove vznikleho KCP D. Zandov, ale nebyl to A. Sreil, nybrz T. Cerny a J. Gasparik.
 
Re: pomnicek opet stoji oprava
P.oslední S.ysel | 30.8.2012 05:54 | id 49412 | nahlásit

Moc, moc se omlouvám za to, že jsem se zmýlil. Je mně to skutečně nepříjemné a děkuji Ti Kubo, že jsi to uvedl na pravou míru!
Přeji KČP v Dolním Žandově a především jeho sekci OSH hodně elánu a úspěchů v záslužné činnosti nedopustit falšování historie.
S pejskem na klopě - Pavel M.
 
Re: Re: pomnicek opet stoji oprava
J. Gasparik | 30.8.2012 10:42 | id 49419 | nahlásit

Vubec se nemusite omlouvat Pavle. Ono je vcelku jedno kdo pomnicek dal do poradku, ale hlavne ze se tak stalo. Zdravim K.
Kdo to je ?
Standa H | 1.2.2012 17:22 | id 41694 | nahlásit

Moc by mě zajímalo, kdo je na té černobílé fotografii na pravé straně. Sloužil jsem na Dyleni-Oldřichově v roce 1970-72 a o půl roku služebně mladší kluk, Který se jmenoval Pavel Oreški (byl psovod) mu je hodně podobný! Zná ho někdo ? Ahoj Standa H.
 
Re: Kdo to je ?
Pavel Pechman | 1.2.2012 21:03 | id 41716 | nahlásit

To je Maryška ročník 87-89 podzim.Jestli se nepletu.
 
Re: Re: Kdo to je ?
Pišta | 3.2.2012 18:15 | id 41814 | nahlásit

Určitě se nepleteš je to Maryška ročník 87-89.
 
Re: Re: Re: Kdo to je ?
maryska | 7.4.2012 21:19 | id 44511 | nahlásit

U POMNICKU STOJI PATRAC HAVLICEK A PSOVOD MARYSKA A JEHO PES AGAR JE PODOBNY NEROVI MELI STEJNEHO OTCE BONTA NERO BYL MARYSKY 1 PES MEL HO PO PAVLU MOKROSOVI NERO BYL VYNIKAJICI PES STOPAR A ZADRZENI SPICE KLUCI CO SLOUZILI S NIM A MARYSKOU SE NEMUSELI BAT NERO MEL 1 USPESNY ZASAH PAK BOHUZEL ZAHYNUL NA LIDSKOU BLBOST KYNOLOGA Z VYCHODNIH CECH OD NACHODA V HAMPLA KDYZ MEL JIT DO TERENU TAK SI MALEM ZAVOLAL VRTULNIK MI 24 MARYSKA PAK BYL 1 PSOVOD AGARA VYCVICILHO A MELI SPOLU 2 USPESNE TAHY V TU DOBU Z AGAREM DOSTAL I JOSEF KUBELKA LOYDA OREL DOZIL DOMA U KUBELKY KDYZ SE KUBELKA ZENIL NA SVATBE BYL K PETRUS R MARYSKA A ALOIS ROTT ZE ZENOU MAM SPOUSTU FOTEK PODZIM 87 89 PS DYLEN PORADTE MI JAK JE DOSTAT NA PS DYLEN STRANKY VZPOMINAM NA VAS MACHACKU POHANKO LANCMANE HARTMANE BARTOSI KUBELKO STAVINOHO L ZEMANE PETRUSI PORUBCANE KUTO VALO MARYSKO A DALSI
 
Re: Re: Re: Re: Kdo to je ?
Milan Popek | 30.6.2013 23:00 | id 62371 | nahlásit

Maryško ještě jsi zapoměl na kynologa co byl po Hamplovi tvuj a Pepika kamarad. Pepika jsem viděl nedavno aie na tebe nemam Maryško kontakt. Milan Popek kynolog 13roty Dyleň
Už snad poslední komentář.
Pavel M. | 10.8.2011 03:55 | id 34812 | nahlásit

Včera jsem dostal o přítele "Colta" pár fotek s objasněním, kdo asi ten pomníček povalil. Je to smutné, taková neúcta, ale co chtět po lidech, kteří v té době ani ještě možná nežili. A zase se můžeme vracet k názoru, že ten, kdo si neváží minulosti, ten...
I když jsem dříve tady napsal, že ta událost nepatří do kategorie hrdinských činů, přesto došlo ke zmaření mladého života a to by mělo zůstat mementem.
Tak naposledy posílám, s Coltovým posvěcením pár fotek a kdo chce, ať tiše projeví účast nad touto tragedií a zmařeným životem jednoho a těžkým zmrzačením druhého vojáka.
Pavel
 
Re: Už snad poslední komentář.
Jelínek Jirka | 23.12.2011 16:05 | id 39574 | nahlásit

Je to docela smutné,když přijde mladý kluk o život-Možná,kdyby se Psáci nevraceli,ale to už je to kdyby.
Já jsem sloužil 1962 - 1964 na letišti Žatec jako řidič,
na Velitelské rotě, a vím,že k problému nebylo leckdy daleko při nejlepší vůli. Ten chlast,to už je taky problem,kteý zavinil hodně neštěstí,které by se bez něj nestalo.Jinak můj syn Jelínek Jirka sloužil 1984 - 1986 v Dolním Žandově,pan Przeczek mu dělal velitele, a kluk si ho nemohl vynachválit,říkal,že byl přísný,ale spravedlivý. Všem Hezké Vánoce, a šťastný
a veslý Nový Rok 2012 přeje Jelínek Jirka
Mirek
Vašek | 18.7.2011 18:27 | id 33894 | nahlásit

Jenom jedno upřesnění
Pes na fotce určitě není Nero. Nero byl o pěkný kus větší byl to pořádný macek. Nikdy jsem neviděl psa dělat obranu lépe než Nera. To bylo ,ale bohužel všechno tím pádem to určitě nebyl nejlepší pes na rotě.
Na takovou první poplachovku bych ho určitě nepostavil.
Vašek.
Pomníček opět stojí.
Pavel Mikota | 18.7.2011 17:12 | id 33891 | nahlásit

Dneska jsem dostal e-mail od kamaráda Colta i s fotogafiemi pomníčku, které při své návštěvě Dyleně zhotovil 13/7 t.r. Z nich je nezpochybitelně patrné, že pomníček stojí na svém místě, i když mech na něm prozrazuje, že nějaký čas opravdu ležel povalený. A tak jsem na pochybách, zda-li tam nestál už čtyři dny předtím, ale já ho prostě jenom neviděl.
Každopádně obnoviteli patří veliký dík!
Pavel
 
Re: Pomníček opět stojí.
martin | 29.7.2012 13:48 | id 48266 | nahlásit

No, skoro je to na datum přesně, jel jsem okolo pomníčku a zas je skoro znovu povalen , neb ti pánové Dr.Voštěpové neb jak si říkají tam neustále dělají jednu paseku za druhou a před tím to jak si zábrany nemají,volného prostoru okolo toho pietního místa je tam "hafo" na 20 pasek, proč zrovna tito šílenci cpou nakácené, zpracované dřěvo na jedno místo, kde je min.prostor přitom dál je mnohem větší prostor.......aha, možné je to ,že jsou tam asi vysázené jiné dřeviny, tak asi ,aby se nepoškodily.
 
Pomníček opět stojí.
P.oslední S.ysel | 17.8.2012 06:15 | id 48919 | nahlásit

Tak mně volal "Blaťák" - Jenda ze Žandova, abych to sem prý napsal...
To se odmítnout nedá, i když si myslím, že nejsem jediný, který by to napsat také mohl. No budiž!
Jsou to dva měsíce, kdy se na bývalé pohraniční rotě Slatina sešlo kolem třiceti příznivců a založili místní sdužení Klubu českého pohraničí v Dolním Žandově. A jak je vidět nehodlají zahálet. První akcí bylo vzpomínkové setkání u pomníku stžm. Kysilky v Paliči. Další pak očištění pomíčku před Liškárnou a důstojná úprava jeho bezprostředního okolí, o což se postaral především Tonda Šreil s kamarády. Když jsem 8/8 jel na bývalou rps. Dyleň s Milanem Sladkowskim, bývalým ZVR mjr.Mulíčka, ukázat mu jak to tam po 45 letech vypadá, zahřálo mě u srdce alespoň to, že ten pomníček není zapomenutý. Snad si té úpravy všimnou i "lesoborci" a budou to konečně respektovat...
Pro mě osobně je Dyleň a jeho okolí srdeční záležitostí. V r. 1964 mně bylo jedenadvacet a to je věk, ve kterém se mladý kluk dokáže zamilovat nejenom do děvčete. A já jsem tehdy miloval nejenom děvče, ale i svoji Českou zem, kterou jsem pomáhal jako mladý poručík PS chránit. Vážil jsem si svého velitele Mulíčka i všech těch pohraničníků -"záklaďáků", protože bez nich by to nešlo. Ač ta láska k tomu děvčeti nepřetrvala, zatratila ji i ta těžká služba, to pouto k mé vlasti se však nepřetrhlo. I na sklonku života je stejně pevné jako tehdá...
S pejskem na klopě - Pavel
 
Re: Pomníček opět stojí.
Hrom | 17.8.2012 07:17 | id 48921 | nahlásit

Ahoj tady Hrom,píšeš o pomníčku a jak se kluci k tomu zachovaly,je to moc dobře,vždyť ať ty přednáma, za nás ale i po nás tam nechaly kus života a vzpomínky tam nahoru jim zůstanou do konce života.Myslím tím na Dyleň na kamarády se kterýma tam sloužily.Ať jsi každý vzpomene když stál třeba na kačeně a vpomínal na domov jak tam asi je jak se má ta jeho mámka s tátou,který na něho také vzpomínaly.Jsem velice rád že ty kluci mají zájem o kontakt s jejich kamarády a že vzpomínky jsou stale v nich,také na jejich velitele.
Měj se hezky zavolám Ti ahoj s pozdravem přáním krásného dne Hrom.
Je to pravda!
Pavel Mikota | 11.7.2011 02:57 | id 33531 | nahlásit

9/7 jsem si u příležitosti dnešního 60. výročí přijetí zákona o OSH ČSR zajel po létech navštívit místa své služby u PS a pohraniční policie PČR. Zavítal jsem i na Dyleň. Přesvědčil jsem se o faktu, že Matka Příroda je mocná čarodějka a pokud ji do toho člověk nekecá, dokáže si poradit sama a se vším... Zub času za pomoci nenechavců z roty PS Dyleň učinil ruinu a bujná vegetace neúprosně zakrývá minulost.
Schválně jsem jel pomalu místy, kde byl výše uvedený pomníček, ale již jsem ho nenašel. Možná tam dál leží povalený a obrostlý travou a náletem. A věřte, nebýt handikapován tím, že těžce chodím o FH, šel bych ho vyhledat a alespoň provizorně postavit. Bohužel, ale snad to místo mě udělá někdo jiný.
V dubnu jsem zde v příspěvku slíbil, že se pokusím o té události vypátrat více A splnil jsem to. Nebudu však podrobnosti popisovat a to z toho důvodu, že tato událost nespadá do kategorie hrdinných. Stala se tragedie, při které hlavní roli sehrál chlast.
Bylo to v době výstavby nové pohraniční roty, prováděné stavebním vojskem ČSLA. Četař abs. z roty Mohelno, kerý se vracel ze Staré Vody UAZem, admítl skupinu vycházkářů-stavařů vzít sebou. Ostatně ani to nesměl dle předpisů učinit. Při dohadování byl "armáďáky" napaden a zbit. Dojel si pro hlídku PS a chtěl výtržníky zadržet. Došlo k dalšímu konfliktu, při kterém pohr. hlídka váhala použít zbraně a byla těmi přísl. ČSLA odzbrojena. Jeden z nich, zřejmě nechtěně a v opilosti z ukořistěné zbraně spustil dávku. Následek - jeden mrtvý a jeden zraněný voják ČSLA a prostřílený UAZ.
Opět důkaz toho za co může nekázeň a alkohol. Škoda mladého a zbytečně vyhaslého života! No a nyní může zase nějaký chytrolín tvrdit, že kdyby Ti péesáci na hranicích nebyli, tak by se to nestalo...
Je to pravda!
Pavel Mikota | 4.4.2011 22:39 | id 29731 | nahlásit

O tomto případu mně vyprávěl dnes již zesnulý mjr.Honza Przeczek, když jsme jako pohraniční policisté ve službě projížděli náš úsek. To bylo v r. 1994. Přímo na Dyleni jsem sloužil v letech 1964-66, ale Honza tam byl 22 roků.
Z jeho vyprávění si již nepamatuji přesný sled událostí a proto bych nechtěl mlžit. Jen se mně vybavuje, že mělo jít o armáďáky z Dyleně a péesáky nikoliv z Dyleně, ale z Mohelna. Figuroval v tom nějaký "absík" z Mohelna.
Pokusím se rozhodit sítě mezi možné pamětníky a pokud se o této událostí dozvím více pravdivých informací, sdělím je zde. Pavel
rps 13
Mirek | 21.1.2011 20:17 | id 25416 | nahlásit

Na fotce č.3 pomnik, nevim přesně jak nebo co se tam stalo protože nedaleko od 13 roty jich bylo docela dost a ke každemu se važe nějaka ta legenda a rokama se přidavalo vic a vic, tak nikdo nemuže řict přesně co se tam stalo, ja mužu napsat akorat k fotce to že pohraničnik napravo byl moje čislo 87-89 jmenem Mariška se svojim psem Nerem, musim napsat že Nero byl nejlepšim psem na rotě a s Marym tvořily perfektni pohraničniky.
Společná rota
S.Leinweber | 29.12.2010 20:38 | id 24206 | nahlásit

Je to tak.Vojáci PS a armádáci obývali jednu budovu.Pod Dylení.Pomník by zasloužil obnovu.Pietu.
Může to být pravda? 2
Zdeněk Halaška | 2.5.2010 21:48 | id 15567 | nahlásit

Nevím přesně kde, asi datum neznám, od ledna do března roku 1971 jsem sloužil v Plané, tak asi tam, jsem viděl prostřílený Gaz. Díry od kulek byly ze všech stran. Ptal jsem kohosi o co šlo a bylo mi řečeno, že kluci z PS jeli autem a stopli si je armáďáci. V autě se pohádali a kdesi na křižovatce v lese se rozeběhli do lesa v okolí a začali po sobě střílet. Řidič nevěděl o co jde, nebo reagoval pomalu a když byl vedle auta dostal kulkou odraženou od rezervní pneumatiky na boku auta. Šlo li o Antonína Netáhla a o uváděný případ nevím. Moc k objasnění případu jsem asi nepomohl, ale psal jsem jenom to co mi po tak dlouhé době zůstalo v hlavě.
 
Re: Může to být pravda? 2
Martin Kučera | 3.5.2010 10:37 | id 15577 | nahlásit

Vím o něm. Kousek od něj je i statný dub plný "vojenských nápisů - za kolik, apod.."Taky to může být pomníček lesnímu dělníkovi. Těch bývá po lesích dost.. Třeba nědaleko od hlásky Havran v českém lese je též v lese jeden.
 
Re: Může to být pravda? 2
Tomáš | 24.11.2011 18:59 | id 38335 | nahlásit

Já pamatuji, že u Liškárny měl pomník svobodník nebo četař Ludas.
Vložit nový komentář





 

Lze napsatznaků



  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nelze používat
  • URL adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky