| Předchozí | 1 fotografie R.Zbín z 17 | Další |

Generál F.Šádek (v uniformě) v září 2007 při oslavách 65. výročí SNP, ve městě Varín na Slovensku.
Autor: R.Zbín | Pořízeno: | 1×
Autor: M.Dolejší | Pořízeno: xxxx | 1×
Autor: J.Gara | Pořízeno: | 15×
Sekce:
Co se jinam nevešlo...
Generálporučík Ing. František Šádek
(17 fotografií)
Velitel Pohraniční stráže v letech 1969 až 1981, gen. por. Ing. František Šádek (*1921).
Životopis naleznete například zde.
Životopis naleznete například zde.
Vaše komentáře...
Řazeno dle vláken | Seřadit dle času
Nevím všechno - funkce pátrač.
Jsem staršího vydání a nevzpomínám si, že by v době mojí služby existovali nějací (oficiální) pátrači. Mám kamaráda, který sloužil na bps v Domažlicích a prý byl pátrač a jezdil na "třiapůlce" Jawě, mnohdy i v civilu...
Dovedu si představit úkoly, které pátrači plnili. Přesto však bych byl rád, kdyby někteří bývalí pátrači mně vysvětlili, jaké měli úkoly a od kdy vlastně u PS fungovali v týlu rps. Určitě to nebylo zbytečné a měli na svých kontech nejeden úspěch.
Za poučení předem děkuji.
Pavel
Dovedu si představit úkoly, které pátrači plnili. Přesto však bych byl rád, kdyby někteří bývalí pátrači mně vysvětlili, jaké měli úkoly a od kdy vlastně u PS fungovali v týlu rps. Určitě to nebylo zbytečné a měli na svých kontech nejeden úspěch.
Za poučení předem děkuji.
Pavel
Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
....ahoj Pavle sloužil sem take u 9 bPS Domažlice na jednotce Nemanice, kde jsme měli pátrače. Přesny rok kdy byli do služby zavedení si již nepamatují, ale tuším, že to bylo někdy kolem roku 1980. Jejich úkolem bylo, že se pohybovaly na přístupu nebo na nádražích ČD, popřípadě jezdily hromadnými dopravními prostředky. Jejich úkolem bylo typovat osoby, ktere by se mohly pokusit o přechod SH. Vyzbrojení byly pistolemi 7,65mm ČZ, dále měly ve výstroji radiostanici a ostatní materiál jako každa jiná hlídka t.j. pouta a obvazovy balíček. Chodily opravdu v civilu za co měly příplatek. Tí co sloužily na rotách byly profláknutí během pár měsícu, jelikož se zdržovaly pořád na jednom stanovišti, tí co sloužily u brigády to měli lepší jelikož se pohybovaly po městě a v tom se pokažde mezi lidma stratily. Nějake úspěchy měly, zvláště tí u brigády, kdy se jim povedlo vytypovat lidi, kterí byly následně zadržení hlídkami...
Re: Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
Zdravím , mám pár informací o pátračích . sloužil jsem na 7.bPS jako střelec-pátrač a využití pátračů bylo jak už zde bylo napsáno , hlavně se pohybovat mezi civilisty. Pokud si ještě vzpomínám , tak každá hlídka která šla do služby nejprve navštívila operačního důstojníka zpravodajců , ten nám dal seznam hledaných osob , čísla hledaných aut , motocyklů atd. Většinou se jednalo o osoby celostátně hledané v ČSSR ,NDR , POLSKU atd. , které by se mohli pokusit o přechod SH. Zajimavé bylo , že se hledali i v době 80.let i vietnamci .
Jeden den měli pátrači službu na nádraží v Sušici , navštěvovali hotely , autokempy od Sušice přes Srní až po Kvildu. Další hlídka jezdila na motocyklu ČZ 175 a jiná jezdila autobusem ze Sušice na Modravu.
Jeden den měli pátrači službu na nádraží v Sušici , navštěvovali hotely , autokempy od Sušice přes Srní až po Kvildu. Další hlídka jezdila na motocyklu ČZ 175 a jiná jezdila autobusem ze Sušice na Modravu.
Re: Re: Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
jinak navštěvovsli kempy kde dostávali od správců seznami lidi , kdo se stýká s kým ( hlavně občani NDR s občany NSR). Každá osoba která měla třeba na sřeše auta rogalo , nebo lodku ( u Lipna ), byla podezřelá.
Další činnost byla spolupráce s rotami na cestě ze Srní na Kvildu ( Prášily, Javoří Pila , Kvilda ). Většinou upozornily na odstavená auta ,osoby co se ptali na vzdalenost SH atd. Musím upozornit , že informace dostávily hlavně od řidičů autobusů , lesáků , hostinských , cestářů atd. Asi to byli pomocníci PS.
Sloužilo se opravdu v civilu , na motorce v kožených oblecích co používali hlídky VB. Jinak na dobových fotech jsou foceny pátrači z let 86-89 7.bPS Sušice. Zdravím P.M
Další činnost byla spolupráce s rotami na cestě ze Srní na Kvildu ( Prášily, Javoří Pila , Kvilda ). Většinou upozornily na odstavená auta ,osoby co se ptali na vzdalenost SH atd. Musím upozornit , že informace dostávily hlavně od řidičů autobusů , lesáků , hostinských , cestářů atd. Asi to byli pomocníci PS.
Sloužilo se opravdu v civilu , na motorce v kožených oblecích co používali hlídky VB. Jinak na dobových fotech jsou foceny pátrači z let 86-89 7.bPS Sušice. Zdravím P.M
Re: Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
Zdravim. V letech 1978 až 1980 jsem sloužil na 1.rPS Vašíček jako řidič. Měl jsem přiděleny dvě motorky třistapadesátky. Jedna byla klasická vojenská a druhá v civilní červené barvě. Jestli se po té dlouhé době dobře pamatuju tak měla dvě SPZ. Jednu vojenskou s Béčkem a druhou civilní. Prý na ní dřív jezdil pátrač, ale za nás již tato funkce na naší rotě nebyla.
Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
Petr Staněk | 9.3.2012 18:20 | id 43484 | nahlásit
Zdravím Pavla M., špion Petr se vám pokusí přidat pár informací o pátračích. Po výcviku v Aši jsem zde ještě zůstal další měsíc na přeškolení na pátrače. Po 3 měsících na vojně jsem nastoupil nejprve v Halži na prapor a později na Dyleň. Nás do služby většinou úkolovali zpravodajci. Na Dyleni to byla tak, že pátrači patřili pod rotu, ale kvůli lepšímu přístupu do týlu bydleli v Dol. Žandově na praporu. Náš rajon byl dost obsáhlý. Trasy Dol. Žandov - Brtná - Palič - Salajna - Dol. Žandov, Dol. Žandov - Hor. Žandov - Vysoká, Stará Voda - Dol. Žandov, nebo velmi oblíbená Dol. Žandov - Hor. Žandov - Vysoká - Háje - rozcestí Tři sekery - Jedlová - Stará Voda - Dol. Žandov. Trasy se různě prolínaly, přes Alexu, Poustky, Lázně Kynžvart, nádraží ČSD (hlavně v nočních hodinách - poslední rychlík). To byl základní rozpis tras, tedy týlový průzkum pro rotu č.12, č.13, č14. Trasy byly od 6-8km do 25km, časově určeny 2-4h. nebo 6h. Pevné body, kde jsme se podle trasy postupu museli v určitý čas být a třeba zde 1 až 2h. provádět průzkum a pak se přesunout na další bod. V létě ale byly trasy mnohem delší za využití jak kola, Jawy 50 nebo Jawy 350. Pak to byl rozsah od Lipové podél státovky až za Drmoul. Projížděly se silnice směrem k SH, kotrolovaly odstavená vozidla, mluvilo se s lidmi - hajní, prodavačky v obchodech, restauracích, řidiči autobusů, pracovníci u statků, kontrola nádražích, autobusových zastávek, kemp Luxor, tábořiště apod. Služba za každého počasí.
Rozpis našich služeb měl oper. důstojník na rotě a tak vědět, kde se mu pátrač pohybuje. Dle potřeby ho mohl použít na prověření poznatků nebo informovat o náhlé změně na SH. Ve výbavě jsme měli osobní zbraň čz-7,65, kvalitní radiostanici stále zapnutou na příjem při službě, pouta, pojítko. Je fakt, že místní lidi nás znali, věděli. kdo jsme a co děláme, ale tak nějak nás brali. Bydleli přeci u hranic. Vedli jsme knihu služeb, knihu fonogramů, měli jsme vlastní kartotéku vozidel z oblasti, kde jsme působili.
Rozpis našich služeb měl oper. důstojník na rotě a tak vědět, kde se mu pátrač pohybuje. Dle potřeby ho mohl použít na prověření poznatků nebo informovat o náhlé změně na SH. Ve výbavě jsme měli osobní zbraň čz-7,65, kvalitní radiostanici stále zapnutou na příjem při službě, pouta, pojítko. Je fakt, že místní lidi nás znali, věděli. kdo jsme a co děláme, ale tak nějak nás brali. Bydleli přeci u hranic. Vedli jsme knihu služeb, knihu fonogramů, měli jsme vlastní kartotéku vozidel z oblasti, kde jsme působili.
Re: Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
Petr Staněk | 9.3.2012 18:23 | id 43485 | nahlásit
Já si myslím, že pátrači se u roty Dyleň zavedli někdy v roce 77/78. Myslím, že úkoly pátračů byly dost podobné po celá délce SH a lišily se jen místními podmínkami. Hodně se spolupracovalo se členy PPS a VB. Je to na dlouhou debatu, tak snad někdy osobně. Budu se těšit.
špion Petr - Dyleň 2/80 - 9/81
špion Petr - Dyleň 2/80 - 9/81
Re: Nevím všechno - funkce pátrač.
Pavel M. | 10.3.2012 00:15 | id 43507 | nahlásit
Všem vám hlapi děkuji za sdělení ohleně mého dotazu. Jsem rád, že moje představa nebyla daleko od skutečnosti.
S hraničářským "Neprojdou!" Pavel
S hraničářským "Neprojdou!" Pavel
Generál F.Šádek (v uniformě)
...k snímku R. Zbína chcem uviesť, že sa nejednalo o oslavy SNP, ale ako som sa dozvedel od svojho švagra ktorý žije vo Varíne jednalo sa o položenie vencov k pamätníku padlych príslušníkov ZNB v boji proti banderovcom, ktore prebiehali v roku 1946 -47.
Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
Ano je to fotka z Varína býva to tam každoročne je to dôstojná oslava KČP kladenia vencov na Strečne a vo Varíne. Ja som sa tam 12.9.2009 osobne stretol s gen.Šádekom a zosnulým predsedom KČP-JČk Fran. Polákom /na snímku v pravo/.
Re: Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
...Vladimíre poznam to tam ako svoje topánky pochádzam kúsok od Varína. Prakticky než som šiel na vojnu tak som býval za Váhom proti hradu Strečno. Navštevujem tam rodičov a príbuznych.
Re: Re: Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
Ahoj Franto. Neznáš Lubaše Cvacha z Varína, sloužil jako spojař na Vašíčku jaro 82-84, jest li ano,nemáš na něj spojení?
Re: Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
Dobrý den!A já si hned říkal si,že ten pán vpravo je mi povědomý!Vím že p.Polák do nedávné doby byl předsedou KČP,než tedy bohužel zemřel..,dokonce jsem mu cirka před 2-3 lety psal mail..,jinak p.Šádka jsem neznal,jak říkám znám jen p.Poláka coby velitele výcvik.praporu v Suchdole /.Lužnicí,dokonce coby pikantnost jsem "jezdil"coby voják na svatbě jeho dceři někdy v r.88.Tak nashledanou!Petr..
Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
Jestli se nemýlím tak na fotografii je Františků víc.Vlevo od Šádka je pravděpodobně bývalý velitel výcvikového praporu Suchdol pplk.František Profous a mezi nimi vidím hlavu kpt.Franty Lešťanského.Tak to jsou v řadě 4 Frantové.
Re: Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
Viktor | 7.2.2012 17:29 | id 42012 | nahlásit
Jojo, je to UFO, tak jsme přezdívali na 7rPS v N.Hradech politruka F.Lešťanského
Re: Re: Generál F.Šádek (v uniformě)
Bob Malý | 8.3.2012 16:06 | id 43433 | nahlásit
Mohu potvrdit, že je to Fr. Profous. V letech 1965-67 jsem sloužil na RPS D.Dvořiště a v tu dobu zastával nějakou funkci na praporu v Kaplici. Bohužel už je také po smrti. To jsem se dočetl v časopisu Hraničář, který vydává KČP. Zdravím všechny bývalé hraničáře.
PRO JISU
havran62 | 3.2.2012 15:05 | id 41795 | nahlásit
Tak mne inspirujte.Toste museli mít hroznej bordel na rotě. Všechno se zakamuflážovat nedalo,hlavně ne na vzorné rotě. Plácáte nesmysli jako někteří novináři o PS. Kam bych zapsal a vykázal spotřebu, když každej vístřel se hlásil a evidoval,nehledě nahlášené osobi které se zdržovaliv HP za učelem prací a myslivosti.
Re: PRO JISU
někdy se pochodovalo na střelnici, a byli jedinci, kteří co nevystříleli, dali do kapsy pro možnou pozdější potřebu. třeba pro toho péesáka, ktrej měl, nevím jak tomu říkali, hlídku ve dvouch a procházel hraničním pásmem, v hospodě se nalil a pak se chlubil, že má v zásobníku " to sů ostré, bratko" ,zásobník vyndal, ten mu z pazoury vypad a víc než polovina nábojů šla sama ven, do prachu cesty....dostal vod nás, armáďáků náhradu, aby neskončil na šibenici, nebo co by mu udělali jeho nadřízení...ze vzorný roty !
Re: Re: PRO JISU
havran62 | 3.2.2012 16:14 | id 41802 | nahlásit
Dobrá a vtipná kaše,akorát málo oslazená armadáku, u vás v tom bordelu na kolečkách se dalo sehnat vše a nikdo to nehledal natož aby kontroloval.Jako voják zákl.služby jsem sloužil na 33. takovím praporu v Přáslavicích a pak na 3.motostřelecké divizi v Kroměříži tak vím o čem píši. Ted mě řekni kde je pravda.akorát nevím kde ve službě v HP se mohl sprákat jako kůň Asi jedna paní povídala,mluvím o naší 7.rPS,tam nebylo kde se zlejt protože to bylo všude od civilizace na hony daleko.BUĎ a přemýšlej než něco napíšeš.
Re: Re: Re: PRO JISU
akorát že vod tý tebou voslavovaný PS jsme někdy dostali zásobníky se sedmnácti nábojema a tři smrkový větvičky. a ten kluk byl z praporu, ne z roty. a jestli chceš tvrdit, že v ps bylo všechno v ažůru, tak jseš buď lhář, nebo málo informovanej...jednou jsme měli ve zbrojskladu nějakej čas vo samopal víc, při pátrání, kde se vzal se zjistilo, že ho na vétřiesce zapomenul jeden z péesáků, který jsme kus vezli....jo,jo, život vojenskej, život veselej !
Re: Bříza pro havrana62
Nemusel být bordel na rotě, stačily pravidelné střelby a bylo o náboje postaráno. Nepoznal jsem za dva roky vojáka, který by neměl nějaké náboje ulité. U vojáků sloužících dozorčího to byl téměř zákon. A to nemluvím o světlicích z výmetnic. Pravda, nikdy jsem na vzorné rotě nesloužil, ale přesto si myslím, že i tam nebylo o tyto situace nouze, protože o odznaku "vzorná rota" rozhodovaly přece jen jiná kritéria. Možná si budete myslet, že i já plácám nesmysly, nicméně to tak fungovalo a vlastně si ani nedovedu představit, že by velitel evidoval každý výstřel. A že jich bylo .....
Re: Re: Bříza pro havrana62
havran62 | 3.2.2012 16:20 | id 41803 | nahlásit
Ja taky ne.Víš co ,štou mě ty keci kolem, hlavně od lidí co tam nesloužili aví otom prdlačku jak to chodilo a co vše se muselo a jak o nás mluví v médiích,jaký sme atak dál.BUĎ
Re: Re: Bříza pro havrana62
havran62 | 3.2.2012 16:36 | id 41804 | nahlásit
Neměl jsem na mysli střelby, tam se dosešitu zapsala spotřebacelková.měl sem na mysli vístřeli v terénu.světlice šrapáky a atd.
Re: Re: Re: Bříza pro havrana62
Nezlobte se pane, ale já teď v tom mám trochu guláš. Píšete, že jste sloužil u tankového praporu, u motostřelců a vzápětí o "naší 7.rPs". Stihl jste toho zřejmě dost, ale přesto dovolte jednu malou poznámečku. Slovo výstřel se píše s Y. Omlouvám se, ale protože to čtou i mé děti a kolikrát je to s nimi těžká diskuse, tak nechci, aby jejich představa o gramotnosti vojska byla taková, jak ji líčí některé filmy. A co se týká šrapáků a světlic ? Nad Čerchovem běžný jev.
Re: Re: Re: Re: Bříza pro havrana62
havran62 | 3.2.2012 17:41 | id 41809 | nahlásit
Omlouvám se za přehmat.Tenkrát jsem byl mladej kluk a po vojně jsem nechtěl makat v továrně. Jedna z možností bylo zaplatit školu ze svého a nebo někoho sehnat kdo by to zaplatil za mně. U armády na Moravě jsem zůstat nechtěl,tak mě poradil pplk. Kazimier ať jdu sloužit na rPS,no a už to šlo ráz na ráz a nelituji.
A ještě jednou Fero Šádek.
Pavel M. | 15.7.2011 01:19 | id 33749 | nahlásit
Vyprávěl mi to svého času kamarád, se kterým jsem končil vojenskou školu v Brunále.
V r. 1971 se na pohraniční rotě, které velel stal velký malér, který skončil usmrcením jednoho přísl. ČSLA;
viz. odkaz v rubrice - Může to být pravda?
Zmíněný veltel však byl v době události na své řádné dovolené. Přesto mu Fero na dva roky zarazil hodnostní postup s oddůvodněním: "Viete súdruh nadporučík, sedliakovi tiež rastů na poli kobzole aj keď tam nie je!"
Přitom funkcionář, který ho v době dovolené zastupoval, dostal kapitána v řádném termínu. Takže i takový byl Šádek...
V r. 1971 se na pohraniční rotě, které velel stal velký malér, který skončil usmrcením jednoho přísl. ČSLA;
viz. odkaz v rubrice - Může to být pravda?
Zmíněný veltel však byl v době události na své řádné dovolené. Přesto mu Fero na dva roky zarazil hodnostní postup s oddůvodněním: "Viete súdruh nadporučík, sedliakovi tiež rastů na poli kobzole aj keď tam nie je!"
Přitom funkcionář, který ho v době dovolené zastupoval, dostal kapitána v řádném termínu. Takže i takový byl Šádek...
Re: A ještě jednou Fero Šádek.
Jarda B. | 15.7.2011 07:59 | id 33750 | nahlásit
A co, Pavle, je na tom postupu gen. Šádka divného či nepochopitelného. Postupoval v této věci naprosto správně. Chceš snad říct, že když Tvé dítě rozbije někomu okno a Ty u toho nejsi, tak že za to nemůžeš a vše je OK ? Nenech se těmito Tvými historkami, které jsou m.j. "prošpikovány" Tvojí osobní averzí k Šádkovi, vysmát.
Re: Re: A ještě jednou Fero Šádek.
Jan | 15.7.2011 13:06 | id 33761 | nahlásit
Gen.Šádek byl velitel s velkým V a mohu říci, že takových bylo v celé historii naší armády jako šafránu. Já osobně si jej nesmírně vážím jako člověka a vojenského velitele, se kterým bylo možné jít bez obav do jakéhokoli válečného konfliktu. Je třeba si uvědomit, že první bojové zkušenosti získával ve velitelských funkcích již ve 22-23 letech a armáda, či ozbrojené síly tohoto státu byly pro něho vším a byl to jeho život. Možná z toho důvodu byl nad některýmu věcmi trochu povznesený a považoval je za malicherné, tak jak se bohužel zřejmě stalo i v případě Pavla M. Nicméně se domnívám, že on tam na řešení těchto věcí ani nebyl a nelze to brát jako východisko pro hodnocení jeho osobnosti. Jinak souhlasí s Jardou B.
Re: Re: Re: A ještě jednou Fero Šádek.
Pavel M. | 15.7.2011 14:53 | id 33767 | nahlásit
Ve svém příspěvku jsem popsal svoje osobní zkušenosti a nemám v úmyslu snižovat úlohu gen. Šádka jako velitele PS. Konečně, v úvodu jsem napsal, že jsem měl o něm ty nejlepší reference a proto jsem se domníval, že je schopen mně tenkrát pomoci.
Ke druhému příspěvku na který reaguje Jarda B. bych chtěl podotknout, že ano, když mé dítě rozbije nechtěně sousedovi okno, pak jako rodič za to nesu obecnou odpovědnost a asi bez mrknutí oka škodu uhradím. Ale i v civilním životě platí obecná odpovědnost organizace za škodu, pokud se té odpovědnosti zcela, nebo zčásti nezprostí, t.j. neprokáže, že škodě nemohla zabránit, tedy, že za vzniklou škodu může někdo jiný. A to je myslím i popsaný případ.
Prosím však, už to dál nepitvejme. Stalo se to dávno a máte pravdu, trochu té mé averze tam bylo. Zdraví P.M.
Ke druhému příspěvku na který reaguje Jarda B. bych chtěl podotknout, že ano, když mé dítě rozbije nechtěně sousedovi okno, pak jako rodič za to nesu obecnou odpovědnost a asi bez mrknutí oka škodu uhradím. Ale i v civilním životě platí obecná odpovědnost organizace za škodu, pokud se té odpovědnosti zcela, nebo zčásti nezprostí, t.j. neprokáže, že škodě nemohla zabránit, tedy, že za vzniklou škodu může někdo jiný. A to je myslím i popsaný případ.
Prosím však, už to dál nepitvejme. Stalo se to dávno a máte pravdu, trochu té mé averze tam bylo. Zdraví P.M.
Moje jediné setkání se Šádkem,
nevyznělo podle mých představ, ačkoliv jsem měl o něm reference jako o spravedlivém, náročném a fyzicky zdatném veliteli.
Bylo to v r. 1975, čtyři roky po mém propuštění od PS na základě t.zv. III. řádného hodnocení důstojníků a praporčíků.
Bydlel jsem v garzonieře, bytu, na který měla dispozční právo 12. bps v Plané u M.L. V té jedné cimře jsem bydlel se dvěma dětmi a v blízkých uranových dolech jsem pracoval na tři směny. Po noční, abych se alespoň malinko vyspal, vzala žena jednoho synka za ruku a druhého tlačila v kočárku. Tak s nimi korsovala alespoň tři hodiny...
Zoufale jsme potřebovali alespoň 2 cimry, ale na bytovém odboru MěNV mně soudružka řekla, že nač si stěžuji, přece mám byt I.kat. a když tedy vím, v jakých podmínkách žiji, tak jsem si neměl pořizovat dvě děti, ale pokud si sám seženu výměnu, tak že to posoudí...
Sehnal jsem si tři možné výměny a oslovil s nimi šéfa bytové komise v Plané, který mi s jízlivým úsměvem sdělil, že na tu výměnu přistoupí za předpokladu, že dispoziční právo na vyměněný byt připadne PS útvaru. To samozřejmě MěNV nehodlal akceptovat. A tak jsem se rozjel do Prahy na VPS. Nechali mě dlouho čekat a pak mně oznámili, že mě Šádek nepříjme. V tom jsem zaslechl: "Končit, pozor...! Vyběhl jsem z té místnosti, Šádek na schodech. Nevypadal nadšeně, ale vyslechl mne a řekl: No, dobre, keď to velitel v Planej podpíše, já to odsúhlasím." Velitel v Plané mě už vůbec nepřijal a šéf bytové komise mi sdělil, že jim vůbec nejde o nějakou garzonku, že nyní mají volné byty i 3+1, ale nevidí důvod, proč by mně měli vycházet vstříc. Tak jsem utřel. Sice jsem ještě napsal Šádkovi osobní dopis, ale bez odezvy. Naštěstí jsem necelý rok na to dostal byt od uranových dolů a žijeme v něm dodnes.
Stále si však myslím, že kdyby Šádek chtěl a měl pochopení, mohl pomoci, ale on prostě nechtěl, protože taková byla doba!
Oč lépe jsem vycházel s jeho předchůdcem gen.mjr. Karlem Peprným. Bohužel, spolu jsme se sešli v r. 1971 na jedné šachtě na Kladně.
Bylo to v r. 1975, čtyři roky po mém propuštění od PS na základě t.zv. III. řádného hodnocení důstojníků a praporčíků.
Bydlel jsem v garzonieře, bytu, na který měla dispozční právo 12. bps v Plané u M.L. V té jedné cimře jsem bydlel se dvěma dětmi a v blízkých uranových dolech jsem pracoval na tři směny. Po noční, abych se alespoň malinko vyspal, vzala žena jednoho synka za ruku a druhého tlačila v kočárku. Tak s nimi korsovala alespoň tři hodiny...
Zoufale jsme potřebovali alespoň 2 cimry, ale na bytovém odboru MěNV mně soudružka řekla, že nač si stěžuji, přece mám byt I.kat. a když tedy vím, v jakých podmínkách žiji, tak jsem si neměl pořizovat dvě děti, ale pokud si sám seženu výměnu, tak že to posoudí...
Sehnal jsem si tři možné výměny a oslovil s nimi šéfa bytové komise v Plané, který mi s jízlivým úsměvem sdělil, že na tu výměnu přistoupí za předpokladu, že dispoziční právo na vyměněný byt připadne PS útvaru. To samozřejmě MěNV nehodlal akceptovat. A tak jsem se rozjel do Prahy na VPS. Nechali mě dlouho čekat a pak mně oznámili, že mě Šádek nepříjme. V tom jsem zaslechl: "Končit, pozor...! Vyběhl jsem z té místnosti, Šádek na schodech. Nevypadal nadšeně, ale vyslechl mne a řekl: No, dobre, keď to velitel v Planej podpíše, já to odsúhlasím." Velitel v Plané mě už vůbec nepřijal a šéf bytové komise mi sdělil, že jim vůbec nejde o nějakou garzonku, že nyní mají volné byty i 3+1, ale nevidí důvod, proč by mně měli vycházet vstříc. Tak jsem utřel. Sice jsem ještě napsal Šádkovi osobní dopis, ale bez odezvy. Naštěstí jsem necelý rok na to dostal byt od uranových dolů a žijeme v něm dodnes.
Stále si však myslím, že kdyby Šádek chtěl a měl pochopení, mohl pomoci, ale on prostě nechtěl, protože taková byla doba!
Oč lépe jsem vycházel s jeho předchůdcem gen.mjr. Karlem Peprným. Bohužel, spolu jsme se sešli v r. 1971 na jedné šachtě na Kladně.
Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
jirka z Kvildy | 15.7.2011 21:51 | id 33797 | nahlásit
je dobře Pavle,že si napsal pravdu,Šádek lítal na Šumavu na jeleny,které nemilosrdně střílel,já sám jsem bral hovor z kletky 51-krycí znak PS operaka Sušice se slovy sůdruh ako to vyzerá z revačkou jelenou na vašej pohranyčnej jednotke-už trubju,trubju tak tak to se taky stalo
Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
jirka | 2.2.2012 19:48 | id 41765 | nahlásit
Na jeleny a prasata chodil se spikem.normální zelený mozek.
Re: Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
Mirek | 2.2.2012 20:28 | id 41768 | nahlásit
Co je to spik?
Děkuji
Děkuji
Re: Re: Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
jozef jakubík | 2.2.2012 20:42 | id 41769 | nahlásit
Dotyčný pán myslel sapik - samopal 58.
To boli humanisti - poľovníci - komunisti aj patróny mali zadarmo....
To boli humanisti - poľovníci - komunisti aj patróny mali zadarmo....
Re: Re: Re: Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
Jarda Koucký | 2.2.2012 21:43 | id 41774 | nahlásit
Kdo neměl náboje z vojáků na rotách ? ? ? Kdo nebyl svědkem střílení mimo střelnici na rotách ? ? ? Dnes se tak nečiní ? ? ?
Zde již nelze dále reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
havran62 | 3.2.2012 12:16 | id 41788 | nahlásit
Nikdy jsem nezažil jako výkonák, že bych musel vydat pupíkům z Práglu kosy když jeli za dráty střílet vysokou. Nevím jakým stylem bych vykázal chybějící munici.
Zde již nelze dále reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
asi jako jindy, když něco chybělo, ne ? nebo chceš říct, že ti nikdy nic nechybělo a ty jsi to "vhodným" způsobem neučinil nechybějícím ? to se mi ale bude těžko brát jako pravda pravdoucí, kdybys to tvrdil....
Zde již nelze dále reagovat
Re: Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
Jozef Jajubík | 3.2.2012 07:01 | id 41780 | nahlásit
Jardo Koucky ja som nehovoril o nábojech kto mal, alebo nemal. Ja som sa vyjadril, že Franta Šádek ako profesionálny poľovník mal na lov použiť kulovnici-
zbraň určenú na lov jelení zveri.
zbraň určenú na lov jelení zveri.
Re: Moje jediné setkání se Šádkem,
Mirek | 2.2.2012 23:06 | id 41779 | nahlásit
Můžete pane Pavle upřesnit , o co se konkrétně jednalo?
(Bylo to v r. 1975, čtyři roky po mém propuštění od PS na základě t.zv. III. řádného hodnocení důstojníků a praporčíků).-Váš komentář z 14.7.2011.
Děkuji.
(Bylo to v r. 1975, čtyři roky po mém propuštění od PS na základě t.zv. III. řádného hodnocení důstojníků a praporčíků).-Váš komentář z 14.7.2011.
Děkuji.
Moje jediné setkání se Šádkem - pro Mirka.
Ahoj Mirku, III. řádné hodnocení důstojníků a praporčíků v ČSLA probíhalo od r. 1970 (v té době tam spadala i PS). Jednalo se o posuzování politické, odborné a praktické způsobilosti k výkonu funkce.
Řada důstojníků a praporčíků byla na základě tohoto hodnocení propuštěna z činné služby na t.zv. trvalou dovolenou (lidově - vyhozena do civilu), přestože měla patřičné vzdělání a v praktickém výkonu funkce dosahovala pozitivních výsledků. Kamenem úrazu bylo, že při stranických prověrkách byli kvůli svým postojům v r. 1968 vyloučeni z řad KSČ a tím se stali politicky nevyhovujícími, potažmo nevyhovujícími pro další působení v OS ČSSR. V civilu pak tyto elementy, označené jako antisocialistické a antisovětské živly, nesměly řídit kolektivy lidí a zastávat významnější funkce. Převážná většina těchto propuštěných býv. voj. z pov. skončila v bezvýznamných dělnických profesích. Já osobně jsem měl štěstí v tom, že jsem byl původně vyučený horníkem pro hlubinné dobývání uhlí. A tak jsem se měl kam, bez problémů vrátit, protože k lopatě se nikdy nikdo příliš nehrnul a nehrne.
Výše uvedené propouštění se však týkalo i nestraníků a trvalo až do r. 1974.
Řadě lidí bylo ublíženo, ale pro objektivitu věci musím říci, že něco podobného se pak dělo i po r. 1989, i když v opačném gardu. I tehdy si ne všichni zasloužili vyhazov...
Ale takový už je život v České kotlině, co paměť sahá, již od Přemyslovců verzus Slavníkovci, přes husity, Habsburky s Bílou Horou, fašistickou okupaci, padesátá léta, až k dnešku. Jsme prostě dvojím národem. Vždy se musíme dělit na ty svaté a pravdomluvné (co jsou právě u koryt) a na ty druhé, kterým byla koryta odňata, nebo třeba o ně vůbec nestála.
Budeš-li mít zájem, mohu Ti sdělit i konkrétní čísla o kolik lidí v ČSLA šlo i kolik nás bylo propuštěno např. jen u naší pohraniční brigády.
Můj e-mail = klik na modré jméno zde.
Snad jsem Ti alespoň zčásti odpověděl. S pozdravem Pavel
Řada důstojníků a praporčíků byla na základě tohoto hodnocení propuštěna z činné služby na t.zv. trvalou dovolenou (lidově - vyhozena do civilu), přestože měla patřičné vzdělání a v praktickém výkonu funkce dosahovala pozitivních výsledků. Kamenem úrazu bylo, že při stranických prověrkách byli kvůli svým postojům v r. 1968 vyloučeni z řad KSČ a tím se stali politicky nevyhovujícími, potažmo nevyhovujícími pro další působení v OS ČSSR. V civilu pak tyto elementy, označené jako antisocialistické a antisovětské živly, nesměly řídit kolektivy lidí a zastávat významnější funkce. Převážná většina těchto propuštěných býv. voj. z pov. skončila v bezvýznamných dělnických profesích. Já osobně jsem měl štěstí v tom, že jsem byl původně vyučený horníkem pro hlubinné dobývání uhlí. A tak jsem se měl kam, bez problémů vrátit, protože k lopatě se nikdy nikdo příliš nehrnul a nehrne.
Výše uvedené propouštění se však týkalo i nestraníků a trvalo až do r. 1974.
Řadě lidí bylo ublíženo, ale pro objektivitu věci musím říci, že něco podobného se pak dělo i po r. 1989, i když v opačném gardu. I tehdy si ne všichni zasloužili vyhazov...
Ale takový už je život v České kotlině, co paměť sahá, již od Přemyslovců verzus Slavníkovci, přes husity, Habsburky s Bílou Horou, fašistickou okupaci, padesátá léta, až k dnešku. Jsme prostě dvojím národem. Vždy se musíme dělit na ty svaté a pravdomluvné (co jsou právě u koryt) a na ty druhé, kterým byla koryta odňata, nebo třeba o ně vůbec nestála.
Budeš-li mít zájem, mohu Ti sdělit i konkrétní čísla o kolik lidí v ČSLA šlo i kolik nás bylo propuštěno např. jen u naší pohraniční brigády.
Můj e-mail = klik na modré jméno zde.
Snad jsem Ti alespoň zčásti odpověděl. S pozdravem Pavel
Re: Moje jediné setkání se Šádkem - pro Mirka.
Mirek | 4.2.2012 10:05 | id 41840 | nahlásit
Děkuji Vám Pavle za vyčerpávající odpověď.
Zdraví Mirek
Zdraví Mirek
Re: Moje jediné setkání se Šádkem - pro Mirka.
Pavle ,neplatí to len o Čechoch, Slováci sú úplné takí istí. Nikdy sa nepozerá na to čo si pre danú vec urobil, ale či ideš s nami. Staré ,alé platné heslo: kto nejde s nami, - ide proti nám. Ešte chcem podotknúť, že každý režim má vygumovaných ľudí - bohužiaľ.
