Vojensko.cz

Objekty bývalé PS a ČSLA

Nacházíte se: Objekty PS » Zaniklé roty 7. bPS » Jelení skok
Předchozí 1 fotografie M.Šidlák z 57 Další
Foto 1

Rota jelení skok v roce 1962 (zdroj: kontaminace.cenia.cz).

Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Foto 17 Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22 Foto 23 Foto 24 Foto 25 Foto 26 Foto 27 Foto 28 Foto 29 Foto 30 Foto 31 Foto 32 Foto 33 Foto 34 Foto 35 Foto 36 Foto 37 Foto 38 Foto 39 Foto 40 Foto 41 Foto 42 Foto 43 Foto 44 Foto 45 Foto 46 Foto 47 Foto 48 Foto 49 Foto 50 Foto 51 Foto 52 Foto 53 Foto 54 Foto 55 Foto 56 Foto 57
Autor: M.Šidlák | Pořízeno: 11.2011 | 57×
Sekce:
Zaniklé roty 7. bPS

Jelení skok

(57 fotografií)

Zaniklá 15. rPS Jelení skok (3. prPS Prášily, Sušická brigáda). Toto číslo měla rota od svého vzniku v roce 1951.
V roce 1953 pak byla 16. rotou PS pod Prášilským praporem.

V archivech MV je z této doby také trochu zmatek. Tam se udává u Prášilského praporu následující sled rot: Plesné jezero, Gsenget, Prášilské jezero a Poledník. Podle svědectví lidí, co sloužili na praporu v Prášilech však žádná rota Prášilské jezero neexistovala a sled jednotek byl následující:

Dislokace v roce 1951:
Prapor Prášily:
- 12. rPS - Plesné jezero
- 13. rPS - Gsenget
- 14. rPS - Poledník
- 15. rPS - Jelení skok

Prapor Modrava:
- 16. rPS - Javoří Pila
- 17. rPS - Weitfelova Slať (Soutok)
- 18. rPS - Roklan
- 19. rPS - Platenská Huť
- 20. rPS - Březník

Dislokace v roce 1953:
Prapor Prášily:
- 13. rPS - Plesné jezero
- 14. rPS - Gsenget
- 15. rPS - Poledník
- 16. rPS - Jelení skok

Prapor Modrava:
- 17. rPS - Javoří Pila
- 18. rPS - Weitfelova Slať(Soutok)
- 19. rPS - Roklan
- 20. rPS - Platenská Huť
- 21. rPS - Březník


Okres: Klatovy

GPS: 49°2'57.51"N, 13°24'13.369"E

Najít na mapě

ČR

Vaše komentáře...

A další rok .....
Jiří Limburský | 15.12.2017 14:45 | id 123903 | nahlásit

VESELÉ VÁNOCE A HODNĚ ZDRAVÍ A ŚTÉSTÍ V ROCE 2018 PŘEJE J. LIMBURSKÝ
 
Re: A další rok .....
Richard Kovařík | 17.12.2017 21:25 | id 124017 | nahlásit

Dobrý den, v několika komentářích jste zmiňoval p. Šlemara. Před několika týdny jsem se setkal
s p. Šlemarem a on vzpomínal na službu na Poledníku v 50-tých letech s tím, že byl na rotě kuchařem.
Zřejmě by to mohl být Vámi vzpomínaný kuchař Šlemar.
Snad jediný rozdíl je, že mluvil o rotě na Poledníku a ne o Jelením skoku.
S pozdravem
Kovařík
 
Re: Re: A další rok .....
Libor Žižka | 18.12.2017 20:45 | id 124060 | nahlásit

Dobrý den, pane Kovaříku,
píšete, že jste hovořil s bývalým kuchařem Šlemarem z roty PS Poledník. Prosím, pokud s ním budete na kontaktu, zda znal kuchaře ze 3. pPS Prášily. Byl to drobnější blonďák, původně měl být horník. Prosil bych o něm zmínku. Děkuji.
 
Re: Re: Re: A další rok .....
Richard Kovařík | 19.12.2017 08:49 | id 124070 | nahlásit

Dobrý den,
na Váš dotaz jsem upozornil syna p. Šlemara.
Třeba p.Šlemar bude reagovat.
Kovařík R.
 
Re: Re: Re: Re: A další rok .....
Jirka Limburský | 19.12.2017 14:00 | id 124088 | nahlásit

Dobrý den pane Kovaříku.
Pan Šlemar je určitě kuchař z roty Jelení skok. Pokud budete mít možnost nějak jej kontaktovat upozorněte jej na vojensko a na rotu Jelení skok. Je tam i jeho fotka i když s ostatními spolubojovníky. Já jsem se s ním potkal v roce 1970 v Prachaticích na vojenském cvičení.
Děkuji Vám za dobrou zprávu a přeji hodně zdraví a spokojenosti v roce 2018.
J.Limburský
 
Re: Re: Re: Re: A další rok .....
libor | 19.12.2017 22:13 | id 124112 | nahlásit

děkuji, budu se těšit
rota PS PRÁŠILSKÉ JEZERO
kilian | 12.2.2017 11:18 | id 113458 | nahlásit

V archívu MV jsem našel v kronice 7.bPS Sušice,že za rotou Poledník se nacházela rota Prášilské jezero,jsou tam o ní jen letmé záznamy se zadržení a taky proryvy,dáváme dohromady knihu ÚTĚKY PŘES ŠUMAVSKÉ KOPEČKY a byli bychom rádi,kdyby někdo zavzponímal a něco sdělil ,díky
 
Re: rota PS PRÁŠILSKÉ JEZERO
Libor Žižka | 25.5.2017 22:44 | id 117474 | nahlásit

Dobrý den, rota Prášilské jezero neexistovala, alespoň ne v roce 1957. Myslím, že jezero samotné v té době bylo v režimu pohraničního pásma, tedy vstup na povolení, že na jezero občas přijela nějaká výprava školy. Jinak se tradovalo, že v zimě 1956-1957 mělo dojít na styku pohr. prap. PS Prášily s prap. PS Modrava k proryvu do Německa. Jedna z hlídek nedojela ani na styk a až následně to zjistila hlídka souseda, že je proťata lyžnice. Zátarasy byly zapadány sněhem, nebyl přes ně problém na lyžích přejet. Šetřením se mělo zjistit, že hranici měl přejet nějaký oficír čsl. letectva, který byl předtím v rekreačním středisku v Srní nebo na Modravě. Tak se alespoň tradovalo, že se to stalo za poslední z hlídek staré mázy.
 
Re: Re: rota PS 15
libor | 19.8.2017 00:19 | id 120193 | nahlásit

K popisce roty Jelení skok :
15. rPS byla Poledník,
16. rPS byla Jelení skok, to byla rota na styku se 4. prPs Modrava.
přání
Jirka Limburský | 29.12.2016 15:11 | id 111946 | nahlásit

HODNĚ ZDRAVÍ A ŠTĚSTÍ V ROCE 2017 PŘEJE
Jirka Limburský
 
Re: přání
libor | 15.11.2017 20:43 | id 122485 | nahlásit

Nazdar Jirko L., vzpomněl jsem si na jednu smutnou událost někdy z listopadu roku 1956 ve Volšovce. Pamatuješ na toho kluka od ženistů, jak se zast....l 52jkou slepým ? Nenechal tehdy vyjma prázdného kufru ani lísteček. Nikdo nevěděl, proč to udělal, ale mluvilose, že to bylo k vůlivá své milé. Byl z V.Žitného ostrova. Tak je to v ř..i, když mě napadají morbida. Těím se na příští rok, snad se toho dožiji, na sešlost na Prášilech. Pro mne by to bylo po 60 letech, pěti měsících a 13 dnech. Drž mi palce ať vydržím! Jeden je rád, když se ráno probudí a všechno ho bolí. BUĎ !
 
pamatuji
Jirka Limburský | 19.11.2017 14:27 | id 122594 | nahlásit

Ahoj Libore.
Tu nešťastnou událost pamatuji. Jinak Ti chci upřesnit ten proryv jak píšeš nebyl mezi Jelením skokem a Javoří pilou ale mezi Javoří pilou a susední rotou z druhé strany. Skutečně to byl nějaký důstojní letectva. Jinak si ještě pamatuji, že jsme dostali na čáru jeden rok záložáky armády. Při jejich nasazení šel jede kluk náš a jeden záložák do hraničního pásma. Zastihla je bouřka a schovali se pod stromy. Bylo to kousek od roty. Náš kluk měl světlice a šrapnel a záložák signální pistoli. Do stromu kde seděl pod celtou náš klik uhodilo a kluk by v bezvědomí. Záložák pod druhým stromem byl v šoku. Když se náš kluk probral vystřelil šrapnel a běžela tam poplachovka. Při odnášení záložáka na nosítkách neustále opakoval: "maminko prosím Tě odpusť mě to" Dodnes nevím co to bylo.
Tak ať ti to do Prášil vyjde.
 
Re: pamatuji
libor | 19.11.2017 20:41 | id 122625 | nahlásit

Ju, máš pravdu, mně kluci na praporu říkali o narušní lyžnice někde u rozhraní praporu 3 a 4. °T;a;k mi drž tty palc. Buď!
roty PS
Jirka Limburský | 28.11.2014 14:56 | id 81696 | nahlásit

Na rotě Jelení skok jsem sloužil od 25.5.1957 až do
31.1.1959. Skutečně jsme sousedili s 15 rotou Poledník a na druhé straně s rotou Javoří pila, která již spadala pod Modravu. Jediná cesta vedla na Jelení skok přes Poledník a pokračovala na Javoří pilu. Na Javoří pilu byla sjízdná pouze v letních měsících. V zimě se dalo obtížně zajet jen na Jelení skok.
Nedávno jsem odeslal několik fotek z Jeleního skoku.
Zdravím všechny pamětníky,
Jirka
 
Re: roty PS
PS-pišta | 21.11.2017 15:35 | id 122699 | nahlásit

Jirko mám na vás prosbu,bola dlžka zvs od 31.10.57-31.10.59.neviem sa dopátrať správneho dátumu,tiež31.10.58.-31.10.60.dakujem za odpoved a prajem vam pevne zdravie a optimizmu do dalšieho života
 
Re: Re: roty PS
Jirka Limburaký | 21.11.2017 16:14 | id 122702 | nahlásit

Já končil na rotě 31.1.1959. Váš dotaz by mohl vyřešit syn bývalého velitele roty pan Čonka. (píše zde dole)
Určitě má nějaké záznamy po otci.
Přeji hezký den Jirka
 
Re: Re: Re: roty PS
PS-pišta | 22.11.2017 17:24 | id 122777 | nahlásit

Jirko ten známi tvrdí že boli prvý nástupný ročník na24mesiacov preto ma zaujíma ten dátum nástupu a odchodu na zvs.Libor bi nevedel poradiť.prajem pekný večer
 
Re: Re: Re: Re: roty PS-Pištovi
libor | 22.11.2017 20:31 | id 122784 | nahlásit

Já Ti neporadím, v říjnu 1957 nám přečetli rozkaz ministra vnitra s tím, že podle článku bla bla se nám ZVS prodlužuje o 3 měsíce vojenského cvičení. Odcházeli jsme proto až ke 31.1.1958, tedy po 27 měsících od nástupu. Ještě odvodní ročník 1956 sloužil 27 měsíců, to měli moji kamarádi, a pak jsem to už nesledoval. Jiné záložácké cvičení jsem pak už neabsolvoval.
 
Re: Re: Re: Re: roty PS
Jirka Limburský | 24.11.2017 15:36 | id 122935 | nahlásit

Pro PS-pišta
Michal odepsal na Tvůj dotaz ohledně ZVS. Je to dole.
Buď zdráv
 
Juraj Hreško
František Vrbecký | 25.11.2017 09:27 | id 123050 | nahlásit

Dobrý den,
píšu knihu o Prášilech, přítelem mého otce byl Jiří Hreško, který od roku 1953 - 1956 sloužil na Jelením skoku. Pamatujete si ho? Vrbecký
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: roty PS
michal | 23.11.2017 19:15 | id 122810 | nahlásit

31.10.57-31.10.59 je správné. Ročník 1939 od 31.10.58-31.10.60.Od ročníku 1940 a další rukovali vždy o tři měsíce dříve než předešlý.
 
pro Františka Vrbeckého
Jiří Limburský | 25.11.2017 10:01 | id 123051 | nahlásit

Dobrý den.
Pana Hreška pamatuji z roty Jelení skok. Zveřejnil jsem i jeho fotku na stránkách této roty. Na rotě sloužil až do našeho odchodu do civilu 31.1.1959. Jeho dcera paní Bastlová má více informací o jeho karieře. Pan Hteško letos zemřel.
 
Re: Re: Re: roty PS
PS-pišta | 28.11.2017 17:18 | id 123165 | nahlásit

darmo Michal je kabrnák velká vdaka
potvrzení
Fousáč | 24.11.2011 06:41 | id 38309 | nahlásit

Petře, prosím nesloužil tvůj otec jako poslední působiště u bPS Sušice aty jsi byl ve Volarech v přijimači?
 
Re: potvrzení
Petr Čonka | 25.11.2011 00:10 | id 38355 | nahlásit

Pravdu máš, otec dosloužil do důchodu na bPS Sušice, já jsem cca půl roku byl na Vojně jako absolovent ve Volarech, potom zbytek rota Dolní Silnice.
 
Re: Re: potvrzení
Fousáč | 25.11.2011 06:43 | id 38356 | nahlásit

Jo!!!!! tak jsem to uhodl , spolu jsme sloužili.
 
Re: Re: Re: potvrzení
Petr Čonka | 25.11.2011 14:11 | id 38368 | nahlásit

Tak se fousáči rozklíčuj třeba i na email pconka@centrum.cz. Jestli to bylo na motostřelecké či na Dolní Silnici.
 
Re: Re: Re: Re: potvrzení
Fousáč | 25.11.2011 17:14 | id 38376 | nahlásit

Nechce mě to Petře odeslat na tuhle adresu že prý neexistuje T,
 
Re: Re: Re: Re: Re: potvrzení
+ | 25.11.2011 18:37 | id 38378 | nahlásit

pokud si udělal tečku za cz Fousáči, tak se to mohlo stát. Klikni na jeho modré jméno a psát.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: potvrzení
Petr Čonka | 25.11.2011 23:16 | id 38394 | nahlásit

Zásadní chyba, za"p" není tečka a za "cz" rovněž ne. Jinak adresa funguje normálně. Petr
Zde již nelze dále reagovat
Potvrzení
Petr Čonka | 23.11.2011 00:35 | id 38266 | nahlásit

Již cca měsíc se chystám udělat totéž, byl jsem se na tomto místě podívat koncem září a rovněž jsem něco nafotil, některé snímky totožné.Můj otec právě na této roce v letech 1958-1959 začínal jako velitel roty a cca půl roku tam s ním bydlela i moje matka, která odsuď jezdila za prací do Horažďovic - šest dní v podnájmu, 1,5 dne na rotě. Po smrti otce jsem zdědil nějaké popisy v rámci jeho vzpomínek na léta strávená na Šumave, včetně popisu cest na rotu v létě i v zimě a popisu krutosti v zimních měsících. Na rotu se jezdilo z Prášil povozem cestou nad Prášilským potokem a přes rotu Poledník. Pokusím se ty jeho vzpomínky rozebrat a v co možná nejkratší době doplnit informace o rotě.
 
Dík
Administrátor | 23.11.2011 14:46 | id 38279 | nahlásit

Děkujeme Petře, budeme se těšit.
 
Re: Potvrzení
Jiří Limburský | 5.5.2014 14:24 | id 74311 | nahlásit

Dobrý den.
Asi jsem na Jelením Skoku sloužil pod Vaším otcem. Jsem i pamětníkem prvé návštěvy Vaší matky na rotě. Na rotě sloužil por. Hreško a rotný Vojkůvka.
Kuchařem byl Šlemar. Otec bydlel ve fiňáku na rotě a byla jej navštívit Vaše matka. Druhý fiňák obýval Hreško s Vojkůvkou. Mužstvo bydlelo ve spodním baráku, vrchní barák byl kuchyní, jídelnou, skladem a PVS.
Já přišel na rotu 25.5.1957 a do civilu jsem šel 31.1.1959.
 
Re: Re: Potvrzení
Michal | 21.5.2014 16:02 | id 74980 | nahlásit

Zdravím Vás Jirko.
Konečně se objevil někdo, kdo sloužil na Jelením skoku.
Měl bych na Vás jednu otázku. Vzhledem k panujícím nejasnostem okolo dislokace této roty - můžete prosím, pokud si ještě vzpomenete, upřesnit názvy obou sousedních rot Jeleního skoku? Protože co názor, to jiné pořadí rot (včetně dobových dokumentů).
Osobně se domnívám, že pravým sousedem byla 15. rPS Poledník a levý soused 17. Javoří Pila (tak jak uvádí většina pamětníků). Jedíné co mě na tom zaráží je, že v některých dokumentech, i z produkce 7. bPS se objevuje Poledník tvrdošíjně jako 16. rota (v druhé 1/2 padesátých let).
Co se týká Prášilského jezera.
Myslím, že Prášilské jezero a Jelení skok byli jednou a tou samou rotou. Jezero a místo, kterému se říká Jelení skok jsou nedaleko od sebe, takže tady snadno mohla vzniknou záměna, nebo dojít k omylu. Ale to mi snad potvrdíte, nebo vyvrátíte Vy.
Předem díky za vysvětlení.
 
Re: Re: Re: Potvrzení
Michal | 21.5.2014 17:02 | id 74981 | nahlásit

Vážený jmenovče,
jako pamětník,který v letech 1957-58 sloužil na 15.rotě Poledník jsem si dovolil vstoupit do vaší diskuse a mohu potvrdit, že 16. rota Jelení skok sousedila s naší rotou a 17. rotou Javoří Pila, která spadala pod modravský prapor.Prášilské jezero a Poledník se nacházel v úseku naší roty.Název roty Prášilské jezero je podle mne zmateční a zavádějící.S hochy z 16.roty jsme se dodře znali, protože na svou rotu se mohli z Prášil dostat jedině přes naší rotu a její zásobování zajišťoval vozka,který se mnou sdílel světnici.Doporučuji si také prohlédnout složku bývalé 15. roty.
 
Re: Re: Re: Re: Potvrzení
Michal | 21.5.2014 19:49 | id 74984 | nahlásit

Zdravím Vás Michale.
Díky za vyčerpávající a rychlou odpověď. Já jsem si to myslel, že to tak bude. Dohledal jsem, že někdy v druhé 1/2 roku 1961 předávala rušená rPS Jelení skok část úseku právě J. Pile. Z toho je jasné, že obě rPS byly sousedy. Jenže přečtete kroniku bPS a tam je Poledník jako 16 rota a o Jelením skoku nikdo z autorů kroniky zřejmě neslyšel. Kroniku bPS a podobné dokumenty z nitra 7. bPS beru jako bernou minci, takže mě to docela mátlo. A asi nejen mě. A ještě k tomu několik názvů roty. Předpokládám, že název Prášilské jezero, nebo Nad prášilským jezerem se mezi pohraničníky taky moc nevžil a nepoužíval.
Takže jediné správné a definitivní dislokační schema 3. prPS Prášily v 1953 - 1961
13) Plesné jezero
14) Ždánidla (Gsenget)
15) Poledník
16) Jelení skok
4. prPS Modrava
17) J. Pila
atd.
Jsem rád, že v tom mám konečně jasno.
 
Re: Re: Potvrzení
libor | 19.8.2017 00:27 | id 120194 | nahlásit

Jiří, nazdar! Dáme spolu s dalšími ročníky ten sraz v příštím roce 2018 dohromady? Možná se nás pár ještě z každého odvodního ročníku najde. Já si myslím, že z povolání přijedou taky. Čas pomalu smazal hodnostní rozdíly a je z nás bratrstvo, doufám jen, že ne "kočičí pracky". Rád se uvidím i s chlapama, se kterýma jsem přímo nesloužil, ale s nimiž jsem měl společný běh života po dobu 27 měsíců.
Vložit nový komentář





 

Lze napsatznaků



  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nelze používat
  • URL adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky