Vojensko.cz

Objekty bývalé PS a ČSLA

Nacházíte se: Objekty PVOS » Zaniklé roty PVOS » PVOS Křížový vrch u Stodu
Předchozí 1 fotografie D.Marič z 35 Další
Foto 1

Křížový vrch od CHKZ (Chlumčanské keramické závody).

Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Foto 17 Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22 Foto 23 Foto 24 Foto 25 Foto 26 Foto 27 Foto 28 Foto 29 Foto 30 Foto 31 Foto 32 Foto 33 Foto 34 Foto 35
Autor: D.Marič | Pořízeno: 2014 | 35×
Sekce:
Zaniklé roty PVOS

PVOS Křížový vrch u Stodu

(35 fotografií)

PVOS zatím neurčeného čísla, dislokovaná na Křížovém vrchu u Stodu.
Tento útvar se nacházel asi 4 kilometry JV od Stodu na Křížovém vrchu (487 m n.m.), které bývalo vyhlášeným poutním místem. Armáda tuto lokalitu využívala od poloviny 60. let do roku 1995, kdy ji vrátila státu.
Ve věži kostela bývala umístěna hláska, z kostela byly ubikace mužstva.

Prosíme pamětníky o upřesnění názvu tohoto útvaru. V knize Volací znak Salakuška bude o něm jistě zmínka...
V současnosti je kostel po rekonstrukci a z jeho věže je rozhledna.

Křížový vrch je mezi Stodem, Chotěšovem a vsí Černotín. Na tomto kopci je dodnes kostel, nyní již zastřešený a zakonzervovaný, s věží upravenou na rozhlednu. Dříve byl vrchol obydlen a dokonce tam byla hospoda, kde se konaly různé zábavy, myslivecké srazy a v neposlední řadě i poutě. Dokonce mám důkaz, že jsem na jedné byl. Scházeli se tam lidé ze širšího okolí. My jsme v té době bydleli skoro 10 km od vrcholu a stýkali jsme se na pouti nebo významnějších pobožnostech s příbuznými z Chotěšova. Prostě na Kreuzbergu bývalo rušno. Později vrchol obsadili vojáci. Určitě tam byla nějaká hláska nebo radary. Když jsme tam jako kluci jezdili na Pionýrech, což byla pro nás jízda do vrchu, hlavně tam co býval konec Křížové cesty, tak nás později hlídka vykazovala i z okolního lesa. Pak už tam byl zákaz totální. Dostal jsem se tam bez zábran až při slavnostním otevření, po revoluci.
Dan

Okres: Plzeň-jih

GPS: 49°37'19.027"N, 13°12'47.830"E

Najít na mapě

ČR

Vaše komentáře...

Kniha o radiotechnickém vojsku
Záklaďák | 18.2.2018 13:05 | id 126478 | nahlásit

Zdar,
stále je v prodeji kniha o radiotechnickém vojsku s názvem Volací znak Salakuška:
https://eshop.librix.eu/produkt/detail/912/volaci-znak-salakuska
Klášter Chotěšov a kniha o RTV
voják | 8.12.2017 06:48 | id 123607 | nahlásit

Zdar,
spolek www.klasterchotesov.… pořádá setkání vojáků, kteří tam sloužili. Napište si o pozvánku a termín.
Jinak je stále v prodeji kniha Volací znak Salakuška o historii radiotechnického vojska v Čechách. https://eshop.librix.eu/produkt/detail/912/volaci-znak-salakuska
vzpomne si niekto
viktor krkoškar | 3.7.2017 08:02 | id 118887 | nahlásit

v roku 1966 som narukoval utvar 8060 Chotešov odtial sme boli prevezeny do Dobžan jeden rok som služil na križovom vrchu.V roku 1968 sme išli do civilu.
 
Re: vzpomne si niekto
Štefan Bomba | 21.9.2017 22:27 | id 120995 | nahlásit

Bola to nadhera veža letisko Line Losina pes šmudlo vela priatelov a august 1968. Pozdravuje Štefan.
klaster chotesov-stod
Jaroslav Schulz | 22.8.2016 15:41 | id 107781 | nahlásit

sloužil jsem,v chotesove potom ve stode 71-73 maj, Cap kpt muk byl jsem u protiletadlového 30mm dela dvouhl. ktere bylo umistěno ve stode nad lomem Petr Rezabek byl muj kamos a vsichni byly dobry preji hodne zdravi.
 
Re: klaster chotesov-stod
Ján Kollár | 12.2.2017 21:08 | id 113496 | nahlásit

Ahoj. Ja som došiel do Chotěšova na Jar 1971 z PŠ zo Zvolena ako operátor radiolokátora P-15 .Velitelom roty v Chotěšove mi bol mjr. Čáp , potom po presťahovní do Stodu kpt. Muk.Slúžil som na radilokačnej hláske "Hrašovik".Bol si na výjazde do Železnej Rudy na love "narušiteľov - ami - helikoptér?".
Mám na to zaujímavé spomienky , ktoré sa viažu práve k partii 30 mm kanónu....Rád by som si zaspomínal.
Mám aj nejaké fotky z danej doby , ak máš záujem , napíš. S pozdravom Jano.
Kniha o radiotechnickém vojsku
voják | 23.7.2016 22:17 | id 106913 | nahlásit

O útvarech Lažany, Stod, Třebotovice, Nepolisy, Kříženec, Slaný-Drnov, Větrušice a Chomutov...
eshop.librix.eu/prod…
trochu toho ještě leží v paměti
Míra | 19.5.2016 16:24 | id 104817 | nahlásit

Kousek od Chotěšova bylo místo,část obce,Mantov(fon.Mantau) a taky rozvaliny nějaké továrny???.Krásný pohled na kopec fon.Krajcberk.(Křížový vrch)Ty názvy asi byly z doby osídlení němci (do roku 1945)Já jsem študoval 64-66 ve Stodu a bydlel na privátě v Chotěšově.Měsíc po ukončení školy jsem byl povolán k odvodu do VÚ 8060 Dobřany.V Chotěšově nás ostříhali a převlékli do khaki z kopřiv.Potom nás vezli 17hod.na V3S na rotu Nové Zhůří.Tam měl být tzv. přijímač.Nějak se to zvrtlo a v Chotěšově jsem za pár dnů byl znova.To už ale bylo soustředění na sportovní klání v Žatci.Kdo si na mně vzpomene v dobrém může zavolat na Skype miroslav.burian8 ahoj Míra
Chotěšov
Oldřich Ulrich | 3.12.2015 18:58 | id 98387 | nahlásit

Ahoj Dane,uvítám když zjistíš a zveřejníš termín srazu Chotěšovských vojáků. Rád bych se jej také zůčastnil. Já sám jsem v Chotěšově sloužil v roce 1965-67.Karel Kryl byl můj staromazák a tak jsme se prakticky míjeli. V té době byl velitelem roty kpt.Makrlík za Stodu. Velitelem praporu ppl.Soušek v Dobřanech. První rok jsem bydlel ještě v klášteře ,druhý rok jsme již bydleli v maringotkách pod Krutí horou . Bývalý kamenolom u Stodu. V klášteře zůstávali řidíči, kuchyně ,sklady a td...Já byl zařazen jako značkař /říkali nám sklomrdi/ a na mém pracovišti se zpracovávali údaje o letecké činnosti od lokátorů a výškoměrů. V té době na kopci nad námi byla 35 tka a PRV 10 a 11. Směrem ke Kotovicím byly dvě mobilní P 15 ,Adam a Božena, ještě o kus dál P 14 . Obří to lokátor ,v té době nejnovější hit protivzdušné obrany Varšavské smlouvy .Video průzkum zajišťovali na odloučených pracovištích tak zvaní "hláskaři",přezdívaní "divočáci".Bydleli v maringotkách nedaleko od hlásky ,odkud vyhlíželi budoucí narušitele. Tuším ,že jich bylo pět na hlásku a vizuálně měli pokrýt prostor, kde měly lokátory hluchý prostor. Divočáci si vařilli a prali ,bydleli v maringotkách a vůbec měly mazáckou vojnu .Občas tam přijela kontrola ,která však byla včas ohlášená.Když napočítaly správný počet "divočáků",bylo vše O.K. Když občas někdo chyběl,byl průser.
Byl bych rád ,kdyby se mi ozval někdo z mých spolubojovníků ,bude to však asi těžké. Těch sedmdesátiletých dědků asi moc na net nechodí. Pro dnešek ahoj Olda.
 
Re: Chotěšov
Dan | 3.12.2015 20:17 | id 98394 | nahlásit

Ahoj Oldo! Jsem moc rád, že se sem tam někdo ozve. Jsme asi stejný ročník, ale sloužil jsem 65-67 v Rakovníku. Zkusím se zeptat kamaráda, který bydlí ve stejné obci jako já a byl na srazu v Chotěšově již několikrát a sloužil na Křížáku. Poslal jsem naskenované nějaké listy z knížečky, kterou vydal Chotěšov ke srazu, ale tady to neotiskli nemají program na zvětšení a tak je to ještě ve vývoji. Jestli zveřejníš svou mejlovou adresu, tak Tě ty stránky pošlu přímo a jestli mi dá termín dalšího srazu budeš ho mít. Bude to asi až 2018. Ještě uvidíme. Tak zase někdy napiš. Dan
 
Re: Re: Chotěšov
Oldřich Ulrich | 21.12.2015 19:39 | id 99037 | nahlásit

Ahoj Dane. Jsem opravdu rád ,že jsi se mi ozval. Ono patrně opravdu moc sedmdesátníků na net nechodí a musím se přiznat ,že i já jsem VÚ 8060 Chotěšov zadal jen ze zvědavosti a hlavně z nostalgie. Ono to je opravdu již neuvěřitelných 50 let ,co jsme se na dvoře kláštera v Chotěšově /ve stanu a v polních podmínkách / museli vysprchovat . Dobrovolníci z řad našich budoucích mazáků , nás potom ostřihali v podstatě dohola. Na mě si teda extra smlsli ,já v té době nosil háro do půli zad .No kde že ty loňské sněhy jsou ! Za informaci o případném budoucím srazu vojáků sloužících v minulosti v Chotěšově ,budu vděčný každému ,kdo tuto vědomost má. Můj mail :aeroulrich@seznam.cz Nejen Tobě ,ale i ostatním "spolubojovníkům" časů minulých ,přeji hezké prožití svátků vánočních a v novém roce hlavně pevné zdraví a hodně pohody v létech příštích. Olda Ulrich.
 
Chotěšov
Bohouš Jelínek | 3.12.2015 21:29 | id 98402 | nahlásit

Ahoj Oldřichu, zdravím ze Šumavy. Přečetl jsem si Tvůj příspěvek. Já jsem narukoval také do kláštera v Chotěšově, ale až v roce 1971. Tam mě ostříhali, vykoupali, vyfasoval jsem do papírového pytle výstroj a ještě večer nás odvezli do kasáren do Dobřan. Tam jsem byl do přísahy do 28. října. Potom nás odvezli na Zhůří a druhý den na hlásku 228 Filipovu Huť. Jel jsem já a Láďa Kovařík ze Sušice. Já pocházím z Dlouhé Vsi. Na hlásce byli 3 mazáci. Sloužili jsme potom v 5 lidech. Od nás jste také dostávali informace o nízko letících cílech. Většinou se jednalo o vrtulníky. Vrtulník létal poměrně nízko nad terénem a ty radiolokátor nezaznamenal. To, že se nám říkalo divočáci slyším prvně. Vojna na hlásce nebyla špatná, ale byla taky dost krutá. Také jsme sloužili půl roku ve 3 lidech a to bylo dost unavující. Jestli by jsi chtěl poznat jaký byl život hláskařů tak můžeš přijed na náš 11. sraz který budeme mít v dubnu. Vše najdeš na Vojensku. Jezdí kluci z celé republiky. Jestli by jsi chtěl přesně vědět, kdy je sraz v Chotěšově, tak mě napiš do mailu na Tebe spojení a můj mazák ze Stoda mě dá vědět, kdy sraz bude. Posílám Ti odkaz na naše setkání hláskařů, tak se podívej www.vojensko.cz/1-sr? Ahoj Bohouš
 
Re: Chotěšov
Luboš Poustka | 3.12.2015 22:51 | id 98406 | nahlásit

Tak to abys Bohouši vyměnil cedulku na "půdě". Místo U zoufalců-Divočáci-to má kule :-D
 
Chotěšov
Bohouš | 4.12.2015 09:31 | id 98409 | nahlásit

Luboši....dobře...příští sraz to na dveřích bude viset i s obrázkem...
 
Re: Chotěšov
Tomáš Říha | 4.12.2015 15:38 | id 98415 | nahlásit

Já to také slyším poprvé,že by se hláskařům říkalo Divočáci. Ale smysl by to dávalo...bylo to v 60tých a 70tých letech...to se ještě PH značilo postaru jako VH. Možná to bylo i WH/ z anglického Wild/.V té době to bylo vyloženě divoké,jedlo se leccos,vzpurní zobáci se přivazovali ke stromům...........Historie toho ví jistě víc,ale je to vše zatím jaksi neprobádané.TomášAPN164VNF
 
Re: Chotěšov
Oldřich Ulrich | 21.12.2015 20:16 | id 99038 | nahlásit

Ahoj Bohouši. Jsem opravdu moc rád ,že jste již ozvali dva spolubojovníci , jež mají nějakou vazbu k VÚ 8060 v Chotěšově ,či ve Stodě. Za informaci o budoucím srazu v Chotěšově budu moc rád ,škoda že jsem o tom nevěděl dříve. Léta nekompromisně přibývají ,síly ubývají ,ale tak to v životě chodí. Na to setkání hláskařů se určitě podívám. Já sám jsem k nim původně nastoupil do přijimače ,ale asi po týdnu jsem byl převeden k "normálním " značkařům .Zde jsem se poprvé dozvěděl ,že jsem byl převeden od "divočáků" ,ke "sklomrdům". No tak se to za mých mladých letech titulovalo. Přeji Ti i všem ostatním kteří se dostanou na tyto řádky ,hezké prožití svátků vánočních a v novém roce pevné zdraví a hodně pohody, pro léta budoucí. Olda Ulrich mail :aeroulrich@seznam.cz
MRU
Stanislav Srb | 28.12.2014 16:17 | id 83178 | nahlásit

Jestli si dobře vzpomínám, tak zkratka MRU znamená "Místní radiotechnický uzel" a stanoviště Křížový vrch patřilo v roce 1973 pod VU 8060 Stod, předtím Dobřany. Ve Stodu jsem sloužil 73 - 75. Historii radiotechnického vojska popsal velmi pěkně Martin Káňa v knize "Volací znak salakuška", která vyšla v roce 2013.
 
Re: MRU
Dan | 29.12.2014 12:01 | id 83221 | nahlásit

Ahojky Stanislave! Dík za zprávu o knize i o MRU. Pro zajímavost V.U. 8060 měl hlásku nedaleko Klatov na vrchu Doubrava u obce Poleň. Najdi si v dobových stránkách Poleň a počteš si. Možná, že tam někoho poznáš. Přeju do r2015 štěstí zdraví a úspěch při hledání na těchto stránkách. Dan
 
Re: MRU
Tomáš Říha | 29.12.2014 14:39 | id 83231 | nahlásit

Jen trochu poopravím,VÚ 8060 Stod byl prapor,pod který spadala rota Poleň a také druhá rota Zhůří.Hlásky byly umístěné přímo u hranic.Je možné,že na rotě,přímo na Velké Doubravě se sloužit mohlo,ale hláska tam postavená nebyla.Nevím,jak na jiných hláskách,ale PH 164 Všeruby měla adresu...VÚ 8060/H.Všeruby.Tomáš
 
Re: Re: MRU
Jaroslav Vítovec | 29.12.2014 16:14 | id 83237 | nahlásit

Jen trochu doplním. Na Doubravě v r. 1963 - 1965 hláska byla. Dřevěná nízká věž vybavená telefonem, sloužili na ní hlástaři-dělostřelci. Fotka se nedochovala, existuje pouze její ručně namalovaná podoba na tablu roč. 63/65. Je na ní zachycen Franta Vladař z Plzně při "pohledu do údolí" - viz obr. č. 21 na www.vojensko.cz/pole… Jarda
 
Re: Re: Re: MRU
Vratislav | 10.8.2015 17:59 | id 93571 | nahlásit

Ale ten odkaz je nefunkční, bohužel...
 
Re: Re: Re: Re: MRU
Jaroslav Vítovec | 10.8.2015 22:01 | id 93572 | nahlásit

Asi se vloudila nějaká techn. chyba, odkaz znovu: www.vojensko.cz/pole… , snad to bude dobré. Hláska /věž je na tablu v pravém horním rohu. Fotku ve větším rozměru mohu poslat na email.
 
Re: Re: MRU
Tomáš Říha | 29.12.2014 22:17 | id 83255 | nahlásit

No,tak opět poopravím...na rotě,na Velké Doubravě hláska byla i na konci 80tých let,prý cca. 2 metry vysoká,typu starých věží,vedle radarů. Během vojny jsem tam párkrát byl,ale kdo by si toho tehdy všímal...kór já,že???Tomáš
 
Re: Re: Re: MRU
Dan | 29.12.2014 22:42 | id 83256 | nahlásit

Dík dovídám se samé zajímavosti, nejen o Doubravě, ale i o Liticích kde byli v šedesátých létech vaši předchůdci v domcích po Němcích. Dan
 
Re: Re: MRU
jirka | 14.5.2015 18:58 | id 90218 | nahlásit

Doplnění : Pod VÚ 8060 Stod patřily : 2 roty přímo ve Stodu , další roty byly Poleň, Zhůří , Katovice - služil jsem nejdříve ve Stodu a poté v Katovicích - mimochodem v té době byl velitelem praporu 8060 kpt.Beran a zástupcem jistý pplk.Eduard Kremlička - ten samý Kremlička ,který musel sníst potemníka v přímém TV přenosu poté ,co jeho politická strana za práva seniorů prohrála volby
 
Re: Re: Re: MRU
Jarda | 14.5.2015 19:12 | id 90219 | nahlásit

Pokud se Jiří nepletu,tak ten potemník byl konzumován před konáním voleb a odborníci se domnívali, že to mělo vliv na výsledek voleb pro stranu práv seniorů.
Vzpomene si někdo?
Dan | 17.12.2014 17:53 | id 82482 | nahlásit

Ahojky! Vzpomene si někdo, kdo vojančil v Dobřanech, v klášteře Chotěšov, Stodu, případně i v Holýšově či Plzni na hlásku umístěnou na Křížovém vrchu. Ve jmenovaných městech byly posádky, ze kterých se mohl někdo dostat až do zmíněného prostoru. Zároveň by mohl pomoci určit číslo hlásky, případně číslo útvaru pod který tato hláska patřila. Mám neurčité poznatky, že patřila pod některý útvar v Dobřanech. Dík Dan
 
Re: Vzpomene si někdo?
autař | 20.12.2014 02:00 | id 82614 | nahlásit

V r.1967-69 patřila pod MRU Chotěšov a ten pod VÚ 8060 Dobřany.
 
Re: Re: Vzpomene si někdo?
Dan | 20.12.2014 17:42 | id 82653 | nahlásit

Ahoj autaři! Můžeš se trochu poodhalit a co je zkratka MRU? Tím poodhalením myslím něco bližšího o Chotěšovu, nebo Dobřanech. Určitě víš něco víc, tak neváhej a piš. Možná, že se Tvojí pomocí pohne pátrání ještě dál. Najdi si oddíl Litice je tam o téhle hlásce zmínka. Dík za ochotu a pěkné svátky. Dan
 
Re: Re: Re: Vzpomene si někdo?
autař | 18.1.2015 22:33 | id 84287 | nahlásit

MRU byla zkratka(tuším) Místní Radiotechnický Uzel.V Dobřanech jsem působil 1967 - 69 a byla to moje "noční můra".Pod Dobřany ještě spadaly roty Poleň,Katovice,Zhůří,Nová Ves(u Přimdy) s příslušnými vidovými hláskami a vysílacími stanovišti.
Měl jsem své práce kolem oprav aut až nad hlavu,
takže ostatní pro mne bylo podružné.Něco,spíš spojené s historkami,si pamatuji,ale příliš podrobností ne.Působil jsem potom ještě v Teplé u M.L. a chvilku na Hoře sv.Šebestiána.Když se dívám na zdevastované roty a stanoviště nemám z toho dobrý pocit.Lokátorčíci z toho rajonu snad vymřeli.Narazil jsem jen na dva bývalé autaře.
 
Re: Vzpomene si někdo?
Svaťa | 4.1.2015 19:10 | id 83574 | nahlásit

ahoj v roce 1990 sem sloužil ve Stodu a na Křížový vrch jsme jedno týdně vozili vodu a zásobování. Měli jsme tam vysílačky
 
Re: Re: Vzpomene si někdo?
Dan | 5.1.2015 07:34 | id 83588 | nahlásit

Ahoj Sváťo! Čistě náhodou nevíš k čemu sloužilo podzemí na snímcích č.20 - 23? Podobné je v propojovacích chodbách v tajném prostoru tzv. C v kasínu Háj u Přeštic. Snad nějaký mini septik, ale proč pod zemí?
 
Re: Re: Re: Vzpomene si někdo?
richard | 29.8.2015 22:18 | id 94212 | nahlásit

sloužil jsem na stanovišti křížák 90-91 v kostele se nebydlelo tam byla jen prázdnota a posilovna v bývalé restauraci nebo faře byla ubikace mužstva sloužilo se na vysílacím vedle kostela 2 místnosti to tajemne podzemí byl protiletadlový bungr s východem do lesa jako nouze při zasypaní hlavního vchodu r.
 
Re: Re: Re: Re: Vzpomene si někdo?
Dan | 30.8.2015 08:06 | id 94223 | nahlásit

Ahojky Richarde! Dík za příspěvek, který je dalším kamínkem do jakési mozaiky o Křížovém vrchu. Před pár dny se mi dostala do rukou brožurka s názvem Zelené baroko - vzpomínky na vojnu v chotěšovském klášteře. Určitě Ti to něco připomene. V této brožurce je mimo jiné pasáž o Křížáku. Uvedu jen část ... K tomuto stanovišti krátká vzpomínka z r 1991, kdy četě spojařů velel npor. Vít Švejdík. ten si v rámci cvičení vymyslel přepad stanoviště. Skupina asi 10 vojáků z.v.s. vyfasovala samopaly a slepé náboje a v noci se vydali na přepad stanoviště. V okolí byla slyšet střelba ze samopalů, jako by byla válka. Přepadení nekladli žádný odpor, určitě to byl pro všechny zúčastněné zážitek na celý život, nic méně to mělo dohru u velitele praporu. Stodští obyvatelé si stěžovali na městském výboru na rušení nočního klidu. Npor. Švejdíkovi bylo doporučeno, aby podobné akce neopakoval. Možná, že si vzpomeneš i na jiné ze života na Křížáku. Pokusím se poslat naskenovaný obal brožurky, snad to zvládnu. Srazy bývalých Chotěšovských vojáků se konají v klášteře a účastníků je už asi 300. Mohu zkusit sehnat termín dalšího srazu. Bývá to po dvou letech, tak snad tu ještě budeme. Ahoj Dan
Vložit nový komentář





 

Lze napsatznaků



  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nelze používat
  • URL adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky