Vojensko.cz

Objekty bývalé PS a ČSLA

Nacházíte se: Objekty PS » PS různé » Sled rot Modravského praporu PS rok 1950-51
Předchozí 1 fotografie z 2 Další
Foto 1

Foto 1 Foto 2
Autor: | Pořízeno:  | 2×
Sekce:
PS různé

Sled rot Modravského praporu PS rok 1950-51

(2 fotografie)

Přátelé, pamětníci. Zde vám předkládáme zatím nikde zveřejněný dokument "Přehled dislokace Pohraniční stráže velitelství brigády Sušice". 

Začneme od Modravského praporu, který má pod svým působením pět rot PS. Rozšifrování a lokace jednotlivých rot necháme na vás v komentářích a pevně doufáme, že se podaří rozklíčovat, o jaké se jedná roty.
V každém případě se tento dokument vymyká zaběhnutému klišé o sledu rot, který je znám a všemi prezentován a kopírován po celém internetu a všemožných publikací... 


Modravský prapor měl v prvotním sledu tedy těchto pět rot: 

- Weitfallerská slať
- kóta 1228
- kóta 1194
- Březník
- kóta 1162, prostor na Lužném potoce 

Za veškeré informace moc děkujeme! Pamětníci vymírají a je tak nejvyšší čas vše uvést na pravou míru o historii svazku PS!


Dobové foto

Vaše komentáře...

Modravské roty
Michal | 3.4.2020 18:15 | id 145722 | nahlásit

Zdravím vás pánové.
Ten dislokační přehled je z přelomu 50/51. Je to úplně první dislokace 4. (7.) bPS a platila pouze několik měsíců. Jen pro vaší představu. Zhruba od jara do listopadu 1951 došlo k dislokačním změnám u třech praporů brigády. Teď k těm rotám.
Dvě roty 4. praporu nepostavily do konce roku 1950 baráky. 17. rota (2/IV) a 19. rota (4/IV). 17. rota byla ubytována u sousední 16. rPS, kdo máte kroniku J. pily, je tam o tom zmínka. Tedy v 50/51 žádná rota Soutok ještě nebyla! I když někteří "znalci" tvrdí něco jiného. 17. rota měla být původně umístěna u jmenované kóty (Medvědí hora), ne u soutoku. Dosud nevím stoprocentně, jestli byla z jara 51 vystavěna na plánovaném místě (u kóty), nebo jestli od 16. roty šli rovnou stavět na (nedaleký) soutok. Podle některých kusých informací byly baráky přeci jen postaveny u Med. hory, ale byl problém s vodou, takže nakonec byla rota ještě jednou stěhována a to na soutok dvou potoků. Tomu by odpovídal ten Tomášův příspěvek o staré 17. (později 18.) rotě. 19. rota - viz. rota Slatě tady na vojensku. Honza bude vědět. Weitfelltovy slatě versus Javoří pila, tedy 16. rota. Doporučuju všem pořádně přečíst první díl kroniky J. pila, zvláště to jak je rota nazývána. Podle dobových materiálů se v uvedeném období žádná rota sestavy nejmenovala Javoří pila. No a nakonec ty nadmořské výšky. Je úplně jedno, kdo jakou výšku naměřil. Podstatné je, jaké nadmořské výšky byly v tehdejší mapě, podle které byla zpracována dislokace. Já tu mapu nakonec dohonil a sedí to do puntíku.
 
Re: Modravské roty
Ján Šerfel | 3.4.2020 18:36 | id 145723 | nahlásit

Zdravim Michale
Som rád. že si to vysvetlil. Ja som si to myslel, ale zabudol napísať, že to bol prvý návrh, na tých kótach postaviť roty.
Ďakujem za vysvetlenie. Prajem veľa zdravia v tejto pohnutej dobe.
Pozdravuje Ján
reakce na Jana Šerfela
Tomáš Haniger | 3.4.2020 14:18 | id 145713 | nahlásit

Pane Ján, zřejmě jste tyto stránky již procházel, ale když jsem četl, že jste sloužil na rotě Platenská Huť, tak bych vám chtěl jen podotknout, že je zde kronika této roty od roku 1951 do roku 1964. Myslím, že by vám to určitě udělalo radost. Tom
reakce na Jana Šerfela
Tomáš Haniger | 3.4.2020 13:38 | id 145710 | nahlásit

Pane Jáne. Přesto že jste zřejmě z daleka od těchto zapovězených končin, smekám před vámi. Přesně takto to sedí, jen bych chtěl podotknout, že mezi vámi udávanou 17 r. Javoří Pila a 18 r. Soutok byla ještě jedna rota přímo na severním okraji Weitfällerských slatí. Dobu působnosti nevím, jen znám místo a že se tam říkalo na staré rotě. K rotě kota 1162 mohu dodat toto. Podle dochovaných informací původní "březnická" rota stávala v Luzenském údolí (v místech tzv. točny) ? byla postavena v zimním období na přelomu let 1950/1951 na dřevěných kůlech. Na jaře roku 1951 se vlivem tajícího sněhu a rozmrzání půdy zjistilo, že dřevěná budova nevydrží, proto byla zbourána a rota byla umístěna přímo na Březník, takže tato rota fungovala doopravdy velice krátce. Vím ještě že se zde také po tomto zjištění uvažovalo o ubytování vojáků v zemljankách, ale nakonec tato úvaha byla zamítnuta z důvodu, že by to zřejmě přispělo i k zvýšené dezerci zde sloužících vojáků. Tom
Dodatek
Tomáš Haniger | 2.4.2020 11:20 | id 145683 | nahlásit

Aby nedošlo k omylu, tak opravuji. Některé z těchto rot zde uvedených byly postaveny ještě v době před postavením trasy EZOH , o kterém bylo rozhodnuto až v květnu 1953 rozkazem velitele Pohraniční a Vnitřní stráže MNB brigádního generála Ludvíka Hlavačky
???
Tomáš Haniger | 2.4.2020 09:51 | id 145677 | nahlásit

Dobrý den.
Mám v tom teď trochu nejasno. Roty z 50tých let neboli EZOHové roty se v tomto prostoru dle mého mínění nacházely v tomto pořadí a na těchto místech. Rota Weitfällerská slať dále rota Soutok, rota Roklan (Roklanská hájovna), rota Plattenhausenská slať, rota Březník, rota s označením kóta 1162 prostor na Luzenském potoce byla jen chvíli na točně v Luzenském údolí. Dále směrem na jih pokračovala rota Schvelle, byla kousek za Ptačí nádrží. V těchto místech to znám dobře a vím i přesně místa, kde ty roty ležely. Dle tohoto papírového seznamu mi nesedí mezi Weitfällerskou rotou a Březnickou rotou jednak počet uvedených rot a jednak zde výšky uvedených kót v tomto pořadí, protože kdo zde také znáte terén tak víte,že od Weitfällerských slatí jde k Soutoku terén mírně z kopce ( zde není výška 1228 ), pak to jde při Roklanském potoce nahoru k rotě Roklan, která má výšku 1180-1190m a odtud to šlo k další rotě do svahu na sedlo Kaltstaude(Studená hora), kde tato rota ležela při cestě z Březníku na Roklanskou hájovnu zhruba ve výšce 1270m. Pak byla rota Březník. Tak nevím?
 
Re: ???
Jan Šerfel | 3.4.2020 12:57 | id 145705 | nahlásit

Dobrý deň

Zaujala ma tato sprava, preto,že som slúžil v roku 1958-60 na rote "SLATE-(platenska huť) V tomto čase bolo tiež
Päť(5) rot Modravského Praporu.
17. rota. Javoři Pila.
18.rota. Weitfallerské Slate(Soutok)
19.rota. Roklan.
20.rota Slate(Platenska huť.)
21. rota. Březnik.
Keď som prečítal tu to novu sprav u o poradí rot kde sú menované len dve roty menami a ostatné len výškovými kótami. Otvoril som si perfektnú knihu ktorú vydal Mgr. Zdeněk Šmída "ŠUMAVA-Modravské pláně", Kde sú popísane roty Modravského práporu aq aj nadmorské výšky, tak som to porovnal s výškami ktoré su udávane namiesto mena rot, tak som zistil toto:
V tej dobe, Javoři pila nepatrila k rotám Modravského práporu. Možna k Prašilskému?!
Modravsky Prapor vyzeral takto:
1.rota číslo (?) Weitfellerska Slať (Soutok)
2.rota číslo (?) Roklan-kóta 1194.
3.rota číslo (?) (Slate-Platenska huť Šumna)kóta 1228
4.rota číslo (?) Březnik.
5.rota.číslo (?) Stratena rota Laz. údoli kóta 1162
V tej novej správe ke sú miesto mena rot,kóty je chyba. Kóty sú vymenené:
kóta 1228 ma byť 1194 "Roklan"
kóta 1194 ma byť 1228 "Slate- plat. huť"
kóta 1162 Správne Stratená rota Laz. údoli
V knihe Zdenka Šmída Sú nadmorské výšky rot takto: rota " Roklan" 1190 (kóta 1194)
rota " Slate- plat. huť) 1220 (´kota 1228)
rota "Březnik" 1185
Podľa toho tych 1162 m Mohla byť rota v Luz. údolí
Toj je moja úvaha a podla mňa, to aj tak môže byť.
Rad sa dozviem pravdu, pozdravujem a čakám reakciu, na moju úvahu. Ján.




1162
 
Re: Re: ???
Ján Šerfel | 3.4.2020 13:19 | id 145708 | nahlásit

Ešte malú pripomienku,
Tomaš piše, že Bŕeznicka myslivna Je vo výške 1270m
Myslivna áno, tam boli stajne.
Rota bola oveľa nižšie 1185m Preto som napísal v predošlom príspevku, že tých 1162m mohla byť ta neznáma rota v Luzenskom údoli.
To vše! J.Š.
 
Re: Re: Re: ???
Tomáš Haniger | 3.4.2020 15:30 | id 145719 | nahlásit

Nee. Napsané je to trochu jinak. Ve výšce 1270 m se nacházela další(sousední rota) za rotou Roklan, směrem k rotě Březnické. Jednalo se o rotu, kde jste sloužil - rota Platenská Huť. Březnická rota byla o dost níže jak uvádíte. Jinak bych rád doplnil nedostatek, který mám v této oblasti a poprosil bych vás o informaci, proč se tato rota jmenovala Platenská Huť? Platenská je zkomolenina Plattenhausenská dle stejnojmenné hory na čáře, ale huť? To mi není jasné, protože nemám žádnou informaci, že by se v těchto místech nějaká huť kdy nacházela. Je zde jen Plattenhausenská slať, přes kterou vedly ty vaše slaťské průseky a směrem do vnitrozemí od této roty se nacházela Studená hora která se odjakživa správně jmenovala Kaltstaude, neboli počeštěno Kaltštaudna. Jinak já osobně sloužil jako záklaďák v letech 1988-90 na rotě Polom a jsem rodilý Šumavák
 
Re: Re: Re: Re: ???
Ján Šerfel | 3.4.2020 19:03 | id 145724 | nahlásit

Zdravim.
Tak nám to Michal vysvetlil !!! Ja mu verím, On to ma pozisťovane. Čo sa týka Soutoku tak ja o tom viem len toľko, čo som sa dočítal na vojensku.
Teraz niečo okolo názvu "platenská hut". Za cele dva roky mojej služby na 20 rote "SLATE" som iné meno nepočul. Mam kontakt s desiatimi kamarátmi, čo so mnou slúžili, niktorý to meno nepoznal. Ja som to meno prvý krát čítal na vojensku. cz. Pripustil by som, že v prvých rokoch, sa vraj volala "ŠUMNA" podľa nejakej kóty. Ale ani tak sme ju nikdy nevolali. Jedine "SLATE" Ponukaš mi kroniku nasej roty, Ďakujem, ja ju mám.Mam aj kroniku JavoŘi pili musím si ju lepšie precitať, tak ako nám radi Michal. Pozdravujem a keď mi daš odpoveď tak mi týkaj. Mne ješ 28 rokov (82)
Môžeš ma oslovovať: JAnko, Honzik ako chceš Tome.
Zdravim J. Š.
 
Re: Re: Re: Re: Re: ???
pišta | 5.4.2020 16:41 | id 145768 | nahlásit

Janko prajem ti pekný den, mam na teba prosbu neviem sa dopátrat na dátum- nástup na voj.službu r.58 den,mesic -odchod r.60 den,mesic ak vieš poradit budem ti povdacný . Dakujem a prajem ti pohodu radosť ale hlavne zdravie,zdravie a ešte raz zdravie. PS-NEPREJDU.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: ???
Jan Šerfel | 6.4.2020 16:35 | id 145784 | nahlásit

Zdravim Ťa Pišta.
Prečo nedáš svoju adresu, čo sa hanbíš? Komunikovať chceš, ale ako tajný agent.
Rukovali sme 27.10.1958; Do civilu sme odchádzali.
31.10.1960.
Aj Tebe prajem veľa Zdravia a menej strachu.
Zdraví Ján Tatranský Sokol.
 
Re: Re: Re: Re: ???
stefan kiš | 9.4.2020 17:54 | id 145843 | nahlásit

janko velká vdaka .ja to potrebujem do alba k fotkám kamaratov a známich čo služili u ps,a staršie data sa už tažko zhánaju.ešte raz vdaka .žiadny agent obyčajný dochodca
Vložit nový komentář





 

Lze napsatznaků



  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nelze používat
  • URL adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky