Vojensko.cz

Objekty bývalé PS a ČSLA

Nacházíte se: Různé » Pátrejte s námi ... » Víte, co je na snímku? 13
Předchozí 1 fotografie xxxx z 1 Další
Foto 1

Poznáte místo a rok s tímto železničním zátarasem/výkolejkou?


Autor: xxxx | Pořízeno: xxxx | 1×
Sekce:
Pátrejte s námi ...

Víte, co je na snímku? 13

(1 fotografie)

Pomozte prosím vyřešit, kde a kdy se nacházel železniční zátaras (výkolejka) na snímku. Mohlo by se jednat o most v Českých Velenicích směrem do Rakouska, ale v tom případě nesedí dvojkolejná trať, protože ta byla poškozena bombardováním za války a po 48 již nebyla obnovena (pouze jedna kolej). Další možností pak je, že se jedná o předválečný snímek z Velenic... Vyřeší to někdo?


Vaše komentáře...

setkání
Lucie Zachová | 5.7.2016 09:19 | id 106335 | nahlásit

Dobrý den, mám na Vás všechny prosbu, muj tchán pan Bořivoj zacha narozen 18. 09.1946 sloužil v Českých Velenicích povídá že jezdil s konmi. Má letos 70let a mi bychom mu chtěli dát k narozeninám cestu do Velenic často o vojně povídá. Byla bych moc ráda kdyby se tu našel někdo kdo v té době také sloužil nebo někdo kdo zná někoho kdo tam sloužil. Vím že je to spíše nepravděpodobné, přesto se pokusím Vás poprosit o pomoc někoho najít. Třeba i Váš děda, tchán ... by rád zavspomínal . Všem Vám moc děkuji.
Informace od M. Šimka
Anton Čajkovič | 26.11.2012 23:31 | id 52694 | nahlásit

Opravdu mě překvapily fotografie s výkolejkou. Skutečně jsou z Velenic, ale nemyslím si, že jsou předválečné, jsem Velenický rodák a žiji tady od roku 1946, pamatuji si tedy na dřevěnou lávku pro hlídky nad výkolejkou, ta byla nahrazena někdy počátkem šedesátých let lávkou kovovou.Vůbec jsem ale nic nevěděl o železobetonových závorách, které přehrazovaly trať, ale pozeptám se pamětníků a dám vám vědět.Trať přes most byla skutečně dvojkolejná a snad tam před válkou byla i třetí kolej.Já si pamatuji,že část mostu s druhou kolejí byla odstraněna koncem šedesátých let a poslána někam na Moravu. Když se ještě vrátím k fotu, tak voják na snímku má na sobě, kabát, tzv.kopřivák a lodičku, což by odpovídalo padesátým létům, no a pušku!!Vy jste sloužili se Sa vz:58, popř.s pistolí, před tím byla PS vyzbrojena Sa vz:24 a puškami vz:52, což by mohla být puška na snímku.Tolik tedy prozatímní odpověď na Váš mail.Jakmile se dozvím něco o té výkolejce, napíši.S pozdravem Miroslav Šimek
České Velenice.
 
Re: Informace od M. Šimka
LUBOŠ BALUS | 27.11.2012 02:35 | id 52696 | nahlásit

No sloužil jsem tam od podzimu 1988 a výkolejka byla jednokolejná. A hlídaná paprskem. Službu tam mýval nějaký pracovník ČSD. Jmenoval se příjmením Feter.Měl byt naproti naší roty.
Informace od M. Kusniarika
Anton Čajkovič | 26.11.2012 23:16 | id 52693 | nahlásit

Ve Velenicích jsem nesloužil jako PS,ale dělal jsem tam železniční učiliště v letech 89-92 a pak ještě průmyslovku 09-11.Můj tip je tedy čistě z nádražáckýho úhlu pohledu.Návěstidlo v povzdálí je německého typu(znatelné rozšíření na konci ramene) a je tedy osazené v období protektorátu(v případu Velenic spíše anšlusu,ale to je věc historická,Velenice jsou uměle vytvořeny St.Germainskou dohodou po první válce a předtím to byl Gmund III.Proto se rakušáci zasadili ,aby připadly pod Rakousko).Dva kosočtverce v popředí jsou návěsti zakazující posun.Uvnitř jsou však vyřízlé otvory ve kterých se rozsvěcuje bílé světlo a tím je posun povolen.Světlo je samozřejmě elektrické,takže to souvisí s roztažením kabelů na el. ovládání výhybek a to je věc v ČSSR do roku 1950 nevídaná (krom Přerova 1940).
Šrafovaný stožár patří klasickému osvětlení nádraží (NE TROLEJOVÉMU VEDENÍ,jak někdo nadhodil v diskuzi,elektrifikace proběhla teprv před třemi lety)

Most měl šanci přežít bombardování,protože hlavní místo dopadu bomb bylo nádraží,ŽOSka a místa kde dnes stojí paneláková zástavba a fotbalové hřiště.část Velenic kde je rota PS i učiliště vyvázli bez újmy.Most je od nádrařží asi 1,5 km daleko takže šanci určitě měl.Rozhodně přežil bombardování vedle stojící můstek pro úzkokolejku(ve vzdálenosti cca 300 m) a úzkorozchodné vlaky pak klasickou peáží projížděli směrem na Litschau a Gross Gernus až do roku 1952 kdy už rakušáci postavili přeložku po vlastním území.

Zkuste sehnat knihu České Velenice,město odkud pocházím 2002 Eliška Jindrová .Docela zajímavé čtení.S pozdravem Michal Kusniarik.
Michale díky.
České Velenice
Michal Kusniarik | 24.11.2012 12:26 | id 52561 | nahlásit

Ahoj,zcela jistě se jedná o Velenice směrem na Gmund.Komín vzadu je z Gmundské fabriky Agrana(cukrovar?,zcela jistě výroba droždí,dodnes si vybaví ten charakteristický smrad když šel vítr na Velenice)Most přes lužnici byl určitě dvojkolejný,ale druhou kolej vytrhali někdy po 2.sv válce.Myslím,že snímek by měl pocházet plus mínus okolo roku 1955-65 i když fotografii v téhl době na tomhle místě musel pořídit sebevrah.zdary Ps: i použitá návěstidla a návěsti jsou jistě až poválečná.
 
Re: České Velenice
LUBOŠ | 24.11.2012 13:27 | id 52562 | nahlásit

Přesně tak! :-)
České Velenice
Vlasta | 20.8.2012 14:21 | id 49017 | nahlásit

Zdravím. Podle mé maminky, která se ve Velenicích narodila a byla na začátku války jako 17ti letá odsunuta, je to předválečný podled přes železniční most na Gmund. Mamince je 90 let. Děda byl na dráze ve Velenicích zaměstnán. Moc jsem nepomohla, ale třeba se najde ještě starší pamětník. Vlasta
odhalení
petr | 25.1.2012 20:19 | id 41338 | nahlásit

www.ustrcr.cz/cs/usm…
jsou tam ty fotky
 
Re: odhalení
Anton Čajkovič | 25.1.2012 22:55 | id 41350 | nahlásit

Dík, ale nic nového. Fotografie pochází z archívu v Kounicích (bez jakékoliv poznámky). Že jsou to České Velenice je 100 procent (pohled do Gmundu).
Ale stále neumíme odhadnout dobu vzniku!
je to pohled na Gmund
Martin | 21.6.2011 23:21 | id 32731 | nahlásit

Zdarec, je to pohled z ČR - Českých velenic na Gmund. Jednoznačně. trať se do Gmundu stáčí, tady se taky stáčí a jediná trať 2 kolejná byla tato a pak břeclav. Podle dobových fotek 1956 byl most dovukolejný přes Lužnici ... není co řešit.
Kdyby to byl pohled naopak bylo by v povzdálí vidět nádraží v Českých Veleniccích a mostek (byť třeba rozbitý přes něj.
Pěkné dny
 
Re: je to pohled na Gmund
Štok St. | 27.6.2011 13:04 | id 32921 | nahlásit

Ahoj Martine- nechci se nijak dohadovat,ale myslím,že to není z Českých Velenic na Gmund.Podle staré letecké mapy z Č.V. do Rakous vede pouze jednokolejka- je to i nové letecké mapě.Je to vidět i na stložárech strolejí - jsou tam pouze jednoduché a na dvoukolejku byly ve tvaru U.Na starém snímku je vidět za zábranou budovy a na mapě jak staré,tak nové tam nic není.Jedinou dvoukolejku kterou jsem našel od Velenic směr AŠ je v Železné Rudě a to jak na staré mapě z roku 52 - tak nové .Zkoukni to a děj vědět .Zdraví Standa
 
Re: Re: je to pohled na Gmund
levap | 27.6.2011 17:56 | id 32931 | nahlásit

Zdravím a reaguji.Nevím odkud je tato fotka,ale rozhodně není ze Železné Rudy.Tam to znám.Přeji další úspěchy v pátrání.
 
Re: Re: je to pohled na Gmund
Jílek Jiří | 18.12.2011 21:45 | id 39329 | nahlásit

Jedná se žel.přechod Č.V.-Gmünd.Na snímku je vjezdové návěstidlo do Č.V.které bylo umístěno vlevo.V traťovém úseku Gmünd N.Ö.-Č.V.se jezdí vlevo.Díváte se směrem do rakouského městečka Gmünd N.Ö.
Jílek Jiří.důchodce ČSD.-Praha
 
Re: Re: Re: je to pohled na Gmund
Jílek Jiří | 18.12.2011 21:47 | id 39330 | nahlásit

Promiňte,ješte bych podotkl,že trať.úsek Gmünd N.Ö.byl do r.1962 v Dodatku k Návěstním a Dopravním jako dvoukolejný.
Jílek Jiří,důchodce ČSD-Praha
 
Re: je to pohled na Gmund
Anton Čajkovič | 27.6.2011 22:07 | id 32942 | nahlásit

Martine psal jsem Ti na Tvůj email, odpověď jsem nedostal.
Je to opravdu hraniční most přes Lužnici v Českých Velenicích s pohledem do Gmundu. Pouze doba vzniku nesouhlasí. Rád bych viděl dobové fotky z roku 1956 (dvoukolejný most) když na leteckých snímcích z roku 1952 je pouze jedna kolej.Takže pátrání po době vzniku fotografie pokračuje. Již jsem oslovil pamětníky v Č.V.
 
Re: Re: je to pohled na Gmund
Martin | 29.6.2011 12:53 | id 32981 | nahlásit

Vím ... jen mi dej trochu času, mám toho teď nazbláznění ...
Chlapi ... ten komín je myslím v Gmundu dodnes... nemůže to být jiné místo ... bral jsem leteckou mapu znečištění a tam je vidět most dvoukojejný.
Myslím že nakonec padla dohoda mezi Rakouskem a ČSSR, že tyto zábrany, (výkolejka vypadá jinak) se odstraní a mezistátní trať využívána sporadicky se zjednokolejní a ČSSR ještě navíc posílilo ochranu hranic tak, že na nádraží ve velenicích byla výměna (výhybka) nasatvena trať do zarážky 48.76522N, 14.96595E, a přepínala se jen, když se jelo do nebo z Rakouska = tzn vindobona, nebo ještě jeden vlak. Myslím že za týden nepřejelo hranici víc jak 25 - 30 vlaků ...
vše zjistím prosím o čas
Martin
chybějící lávka
Karel Kovářík (kakov) | 20.5.2011 14:40 | id 31480 | nahlásit

v knize p. Vaňka jsou z téhož místa další fotky a lvka tam je, takže na uvedeném snímku ji fotograf má za zády nebo nad sebou
for Anton Čajkovič
Karel Kovářík (kakov) | 20.5.2011 14:38 | id 31479 | nahlásit

tady nejde ani tak o výkoljeky, jako spíš o ty železobetonové zátarasy, které se vysouvali do trati, s tím jsem se setkal pouze v 50.letech u PS nikdy jsem nic takového nikde nenašel v souvislostí s opevněním v roce 1938,
knihu od p.Vňka mám doma také, ale myslím si, že tato fotka je tam spíše ilustrativní, další přejez takto zabezpečený je tam z Aše
re:hbhb
roman petro | 25.4.2011 15:29 | id 30601 | nahlásit

nejdedná se o mostv čs.velenice v době čssr v pozadi chybí lávka a vede tam teď jedna kolej
České Velenice?
alesx139 | 19.4.2011 11:39 | id 30371 | nahlásit

Na České Velenice mi to nepřijde. Ta trať se směrem do vnitrozemí točí doleva, ale když s podíváte na mapu tak se točí spíš napravo. A ty dvě koleje!!!Ale nevím co by to mohlo být za žel.přechod s dvěmi kolejemi :-( Dvojkolejná je snad jen trať Břeclav-Vídeň........
 
Re: České Velenice?
Fojtik | 19.4.2011 21:53 | id 30406 | nahlásit

Odbavování vlaků se na trati Břeclav - Vídeň provádělo v lesním masivu. A tady je za mostem obydlená krajina.
 
Re: Re: České Velenice?
alesx139 | 20.4.2011 11:30 | id 30417 | nahlásit

Jo, jo, to jsem zapomněl napsat - že na Pohansku to je v lese. Jinak tato fotka a asi tři další ze stejného místa jsou i v knihách o PS, ale nikde není udáno místo kde to bylo focené.
 
Re: Re: Re: České Velenice?
Anton Čajkovič | 20.4.2011 21:30 | id 30437 | nahlásit

Můžeš mi prosim poslat kopie těch fotografií. Nebo uvést název knihy a autora? Ještě k Velenicím, proč by tam PS měla dvě výkolejky, když přes Lužnici po válce vedla jenom jedna kolej? Tá druhá kolej končíla před Lužnicí (most byl stržen). V srpnu se tam půjdu podívat a pokusím se něco z předpokladaného místa nafotit, snad nám to něco napoví.
 
Re: Re: Re: Re: České Velenice?
alesx139 | 21.4.2011 19:44 | id 30458 | nahlásit

Kniha Pohraniční stráž a pokusy o přechod státní hranice v letech 1951 -1955. Autor Pavel Vaněk. vydal Ústav pro studium totalitních režimů v r. 2008, ISBN 978-80-87211-08-3, str.115
 
Re: Re: Re: Re: Re: České Velenice?
Anton Čajkovič | 21.4.2011 22:04 | id 30467 | nahlásit

Dik za zásilku. Záhada pokračuje. Autor v knize popisuje situaci na Chebské a Znojemské brigádě
v létech 1951 - 1955.
Zde již nelze dále reagovat
před válkou??
Karel Kovářík (kakov) | 18.4.2011 12:06 | id 30327 | nahlásit

osobně mi přijde velmi nepravděpodobné, že by se jednolo o fotku před válkou, protože toto je přesně typ zábran i provedením, které začala dělat až PS, fotky stejného místa (ale v trošku jiné kompozici) jsou v knize pana Vaňka uvedeny jako příklad ŽTZ,
jinak první republika si na toto moc nepotrpěla, takže i z tohoto důvodu mi to přijde nepravděpodobné
 
Re: před válkou??
Anton Čajkovič | 19.4.2011 18:51 | id 30391 | nahlásit

Škoda že se neozvali kluci co sloužili výkolejku, ty by to měli poznat. Nebo hlídky z OPK co doprovázeli vlaky až na výkolejku. Jinak k tý první republice, když se stavěli bunkry, tak proč né výkolejky? Mělo by to být někde v bývalém Československu.
Patrajte s nami
Jozo D | 13.4.2011 21:09 | id 30136 | nahlásit

Pekny vecer.AK tak pozeram a nemylim sa ,Tak ten komin v lavo to je vnutrozemie môze byt v zavode zeleznicne opravovne a strojarne a tim padom su to Ceske Velenice
 
Re: Patrajte s nami
Anton Čajkovič | 13.4.2011 23:43 | id 30142 | nahlásit

Ahoj. To by znamenalo že je to foceno od Rakouska z prostoru mezi mostem přes Lužnici a viaduktem nad silnici a výkolejka byla umístěna mezi viaduktem a mostem přes Lužnici. To by vysvětlovalo ty dvě koleje. A přes Lužnici pak vedla pouze jedna kolej.
Souhlasíš?
 
Re: Patrajte s nami
Martin | 30.6.2011 15:54 | id 33038 | nahlásit

Ahojte
ten komín je cukrovar v Gmundu....
ten most má podle pilířů a konstrukce jeho stavby podstavce širové 16 metrů což je standartní šířka pro 3 koleje. Otázka jestli je ten most inundanční.
Ty zábrany ... nemohla to být ještě odpověď na předválečné opevnění ČSR?
 
Re: Re: Patrajte s nami
Milan Stehlík | 24.10.2011 13:41 | id 37324 | nahlásit

Dobrý den!Tento obrázek je jednoznačně přechodová
stanice České Velenice !Přes řeku Lužnici byl most
dokonce trojkolejný!Dvě koleje do Gmundu a jedna kolej byla jako výtažná z ranžíru a ústila na ní kolej z dílen !Ve Velenicích jsem sloužil jako výpravčí a měl jsem možnost prostudovat kroniku stanice!Byla zničena bomardováním zcela zbytečně jedna z nejmodernějších stanic u nás a nakonec i v evropě!Milan Stehlík
Vložit nový komentář





 

Lze napsatznaků



  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nelze používat
  • URL adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky