Dobové foto

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (42)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
2 foto (Š.Mátis st.) z celkových 2

Foto 2
Š.Mátis, dolný rad, piaty zľava (zde uprostřed)
Foto 1 Foto 2

Autor: Š.Mátis st. | Pořízeno: 1964 | Foto: 2 fotky



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
1968
Pavel Dupač | 24.2.2016 12:27 | id 101907 | nahlásit
Narukovali jsme stejně. Byl jsem v PŠ.. OT 810,kde jsem po absolvování zůstal jako instruktor jízd. Na první výročí vstupu vojsk VS, jsem byl v Praze jako velitel družstva a abych pravdu řekl, nikomu jsme neubližovali, akorát jsme se jednou servali s lidovou milicí, která tam dělala dusno. Měl jsem za to dostat prokouše, ale dostal mne z toho generálmajor Peprný, který mi dokonce věnoval hodinky. Dnes už máme jenom vzpomínky, ale ty dva roky nám něco daly.
1968
Pavel Dupač | 24.2.2016 12:27 | id 101906 | nahlásit
Narukovali jsme stejně. Byl jsem v PŠ.. OT 810,kde jsem po absolvování zůstal jako instruktor jízd. Na první výročí vstupu vojsk VS, jsem byl v Praze jako velitel družstva a abych pravdu řekl, nikomu jsme neubližovali, akorát jsme se jednou servali s lidovou milicí, která tam dělala dusno. Měl jsem za to dostat prokouše, ale dostal mne z toho generálmajor Peprný, který mi dokonce věnoval hodinky. Dnes už máme jenom vzpomínky, ale ty dva roky nám něco daly.
deda tu sloužil v rokoch 1962-1964
Anton Nikoš | email | 4.1.2013 13:20 | id 54531 | nahlásit
Zdravím, moj deda tady slúžil v letech 1962-1964 jeho méno je ANTON NIKOŠ pochádzajuci zo slovenska, ak by si ho niekto pamatal, prosim kontaktujte ma, a poslem aj foto.. prajem vsetko dobre
S pozdravom jeho vnuk MArian
bolech.m@gmail.com
Volary 1968-1970
Mirek Česal | email | 18.2.2011 18:35 | id 27120 | nahlásit
tak jsem narukoval 3.8.68 do Volar. Za 18 dnů k nám vtrhli Rusáci a bylo po iluzích. Leželi jsme kolem baráků a čekali na rozkaz, kdy se budem vetřelcům bránit. Bohužel takový rozkaz nepřišel. Ozve se mi někdo, kdo zažil tu dobu?
Uskutečňují se setkání bývalých "spolubojovníků" ve Volarech?Jestli někdo něco bližšího ví, prosím o kontakt. Vzpomínám na Adolfa Migdala z Ostravy, Lukáče Kajana, Frantu Homolku z Klatov, Žďárského, Kašpara a jiné, ale jména již se jaksi vygumovala z paměti. Děkuji za případné informace.
 
Re: Volary 1968-1970
Otta Nečesaný | email | 24.2.2011 14:38 | id 27492 | nahlásit
Ahoj a zdravím tě. Jméno mě nic neříká ale narukoval jsem s tebou. Moc dobře si na vše pamatuji a dodnes to vidím celé to dění před očima. Naše první noci i celý rok jsem prožil ve druhém baráku nad kuchyni. Zatim ahoj a snad se sejdem a budeme moci hovořit.Žiju v Moravanech u Pardubic. Ota.
 
Re: Re: Volary 1968-1970
Jiří Matušek | email | 9.3.2018 18:03 | id 127189 | nahlásit
Ahoj Otto,sloužíl jsem stebou u Kpt CHovana 1968-69.Jak máš možnost tak mi napiš,budu rád.Matušek.
 
Re: Re: Volary 1968-1970
Jiří Matušek | email | 9.3.2018 18:31 | id 127190 | nahlásit
Pošli mi tvoji mejku a já ti pošu fotky.Tám mě poznáš.Jirka
 
Re: Volary 1968-1970
f.zach | email | 17.3.2011 21:44 | id 28929 | nahlásit
Zdravím všechny, kteří část svého života trávili ve Volarech nebo na Volarsku. Ve Volarech, tak jako v celé republice máme Klub českého pohraničí Rudouše Kočího o.s. a každoročně pořádáme tzv. "Volarské setkání" nejen těch, kteří zde pobývali služebně, ale i rodinných příslušníků nebo pouhých sympatizantů. Bez ohledu na to, zda to bylo za 10. volarské brigády nebo za 7. sušické brigády. V letošním roce plánujeme toto setkání na 10.9.2011. Bližší informace budou včas zveřejněny na stránkách KČP - www.klub-pohranici.cz/ a pokud admin těchto stránek umožní, tak i zde. V případě jakéhokoliv dotazu - pište na můj mail. Děkuji a zdravím všechny, kteří jsou hrdi na to, že sloužili u PS a to i za současné hysterie a falšování historie, živené oslavovateli vrahů našich kolegů. fz.
 
Re: Re: Volary 1968-1970
franta | email | 23.4.2011 13:03 | id 30520 | nahlásit
ahoj,já tam nastoupil o mnoho let později. 85-87......ale na službu u ps jsem hrdý a vždy budu.
 
Re: Volary 1968-1970
Jarda B. | email | 24.4.2011 11:08 | id 30549 | nahlásit
Zdravím Mirka Česala. S největší pravděpodobností se neznáme, ale přišli jsme do Volar ve stejný den, stejného roku. Na události, které se "semlely" toho roku od 21.8.1968, na to se s určitostí nedá zapomenout, protože v každém z nás vyvolaly určité pocity a možná i emoce. Každý z nás má na ně (zejména s odstupem času) jiný názor a bezesporu má na něj právo. Píšeš Mirku, že jsme čekali na rozkaz bránit se "vetřelcům", který bohužel nepřišel. Já říkám, že bohudík nepřišel. Dokážeme jistě jako zkušení a dnes snad i o mnoho moudřejší lidé než v té době domyslet, co by v případě, že by přišel, následovalo. A to nemluvím o tom, že jsem absolutně přesvědčený, že pokud by ti "vetřelci" tehdá nepřišli, tak jsme se plácali v tom současném marazmu o nějakých 20 let dříve. Opakuji ale, že respektuji názor každého. I ten Tvůj. Já jsem ve Volarech byl po dvouměsíčním přijímači (řidič OT, velitel F. Zach, kterého tímto srdečně zdravím) převelen na 8.rps Kvilda, kde jsem dosloužil do konce ZVS. Zdravím všechny hrdé PS-áky a přeji vše dobré.
K čemu foto přiřadit
Jiří Malý | email | 20.9.2010 20:35 | id 20367 | nahlásit
Stále mně to nedá pokoj a přemýšlím k jaké události fotku zařadit.V druhé řadě, tedy stojící zleva je zcela určitě Košťál, vedle Jirka Dopita(později VR Dolní silnice +),pak jsou tam v různém pořadí Mitáš,Zfičák,Mašek, Čížkovský a jeden klečící je pokud si vzpomínám na jméno Jirka Hňup.
 
Re: K čemu foto přiřadit
Jiří Malý | email | 20.9.2010 20:37 | id 20368 | nahlásit
Opravuji překlep jméno není Zfičák, ale Zifčák
 
Re: Re: K čemu foto přiřadit
Josef Rut | email | 15.2.2011 23:26 | id 26916 | nahlásit
Náhodou jsem objevil tuhle fotku a vůbec nic mi neříkala. Když si ji prohlížel můj vnuk a prohlásil dědo tohle seš ty, tak jsem zpozornil a začal si ji lépe prohlížet.Nakonec mě i rodina utvrdila, že bych mohl být ten třetí stojící z leva. Vedle jako čvrtý může být možná Slávek Jaroš. Ještě trochu povědomí mi jsou první a druhý sedící z leva, ale na jména si už nevzpomenu. Fotka vznikla zřejmě při nácviku nějaké přehlídky nebo uvítání ministra, který do Volar zavítal. Zbraně jsme měly vypůjčené, protože my autaři jsme měly samopaly se sklopnou ramení opěrkou.Focený je to asi na malém apelplace poblíž Army.Ještě ten letopočet mi moc nesedí,protože já jsem se dostal do Volar až 25.10.1964 ato pochybuji,že bychom do Vánoc něco nacvičovali. Bylo to asi až na jaře 1965 podle zbytků sněhu. Protože někteří mají frčky a ne pecky,tak to musí být před 27.6.65,kdy už byly pecky místo frček zavedeny.Mám dojem,že to byl nějaký mix z více útvarů,proto je tak těžké někoho poznat.Na toho důstojníka si taky nevzpomenu.Tak to byl můj příspěvek ke vzniku fotky. Jestli se mýlím,tak mi to promiňte,je to pouze 46let nazpět. Ještě pro doplnění:Zůstal jsem ve Volarech do skončení z.v.s. do 30.9.66. Potom jsem se tam začal občas vracet a 8.6.1968 jsem se oženil s jednou z místních krásek a do dnes žijem spokojeně v jedné malé vesničce na Vysočině. Zní to jako pohádka, ale je to fakt. Takže byla vojna taky k něčemu dobrá.
 
Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Láďa | 16.2.2011 18:56 | id 26948 | nahlásit
Jozefe ta fotka je z nácviku májové přehlídky 1963 a jsou na ni absolventi ŠDZ Bruntál.Vysvětlení najdeš pod Tvým přízpěvkem,odpvěděl mi syn majitele fotky,já jsem sloužil ve Volarech 62-64.Možná že by jsi poznal některé důstojníky na fotkách PŠ Volary 62-64.
 
Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Jiří Malý | email | 17.2.2011 20:26 | id 27058 | nahlásit
Ahoj Pepo, jsem rád, že se ozývají pamětníci.Ale třetí zleva stojící je zcela jistě Jirka Dopita.Nejsou to kluci z ŠDZ Bruntál,ale UVMV Bruntál. Pokud jsi byl ve Volarech v letech 65-66 tak jsme se určitě potkali.Já jsem tam byl od srpna 65 do jara 66.Pamatuješ tedy skupinu CRYSTAL - Paleček,Zoubek,Pecha,Bouška.
Zdarec - Jirka
 
Re: Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Jiří Malý | email | 17.2.2011 20:28 | id 27059 | nahlásit
Chtěl bych jenom pro pořádek doplnit, že mám na mysli zleva stojící tak jak se na ně díváme.
 
Re: Re: Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Josef Rut | email | 21.2.2011 18:17 | id 27299 | nahlásit
Promiň, ale nahoře píšeš, že Dopita je druhý z leva a tady zas třetí z leva. Tak co je správně? Ty jsi byl u autařů nebo blátošlapů. Já byl u por. Kadlčíka, kpt. Macha a mjr. Fučíka. Tak zatím zdar. Byl bych rád, kdyby se ještě nějaký pamětník ozval.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Jiří Malý | email | 22.2.2011 20:11 | id 27367 | nahlásit
Když jsem psal tu první zprávu, kdo je kdo, tak jsem při psaní zapoměl na toho druhého. Třetí zleva platí podle mně Dopita.V roce 65 pak nastoupil v srpnu do Volar jako VČ a zůstal jako VČ v PŠ a v roce 66 na jaře odjel s vojáky myslím do Rakovníku, když se rozpustila PŠ.Za nějakou dobu se pak vrátil .Pokud si vzpomínám ještě s ním odjížděl Kordač, který pak odešel k armádě do Vimperku.Ještě zavzpomínám na některé souvislosti a zase se ozvu.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Josef Rut | email | 21.2.2011 18:02 | id 27298 | nahlásit
Skupinu CRYSTAL pamatuji velmi dobře, hráli na čajích v klubu nebo na zábavách ve Sportu. Tam jsme chodili na svařák k pí Slepičkové. Kluci z kapely zkoušeli na velitelství praporu u mjr. Fučíka. Jejich Pár havraních copánků nebo Chci zapomenout se zapomenout nedá.
 
Re: Re: Re: Re: K čemu foto přiřadit
Štefan Mátis | email | 11.9.2013 16:52 | id 64362 | nahlásit
Ahoj.
Ano,na fotke su absolventi UVMV Bruntál.Vo Volaroch boli vo výcviku.Jeden z nich je môj otec Štefan Mátis.Po absolvovaní slúžil na Bratislavskej brigáde RTZ Košická ul. a v Malackách.
s pozdravom
Odkaz pre Jirka Malého
Jaro Šiška | 10.3.2010 12:59 | id 13495 | nahlásit
Jirko,e-mail som dostal,pripravujem sa na odpoveď!Ale ako každý sprány dôchodca aj ja zápasím s časom./To samozrejme myslím žartom/.Tak zatiaľ...
Dotaz pro Štefana Matise ml.
Láďa | 27.1.2010 22:39 | id 10691 | nahlásit
Zůčastnil se otec pochodu na pražské májové přehlídce v roce 1964 nebo 1965, pokud ano tak to vysětluje to že je na fotografii puška vz.52.S touto zbraní pochodovali útvary PS na těchto přehlídkách.
Pokud se jedná o nácvik na přehlídku tento organizoval a několika přehlídek se zůčastnil mjr.Šerák kterého je možno spatřit v knize Stráže na pomezí pochodujícího jako velitele útvaru ps.
 
Re: Dotaz pro Štefana Matise ml.
Štefan ml. | 31.1.2010 17:39 | id 10918 | nahlásit
Boli tam nacvičovať na prehliadku v r.1964.
 
Re: Re: Dotaz pro Štefana Matise ml.
Láďa | 31.1.2010 21:44 | id 10940 | nahlásit
Štefane dík za odpověď.Dalo mi to hodně vzpomínání je to už téměř půl století.A jsem rád že jsem si to dal dohromady.Ještě jedma maličkost která mě přivedla k té přehlídce jsou to ty vstyčené bodáky na těch puškách.Jediné co si nemohu vybavit který je to barák u kterého jsou kluci vyfoceni.
 
Re: Re: Re: Dotaz pro Štefana Matise ml.
Štefan ml. | 31.1.2010 22:15 | id 10943 | nahlásit
Opytam sa otca,ak si teda ešte pamata.Je to neuveriteľné,že v tom období si nikto ani nepomyslel,že niekedy o skoro 50 rokov si byvalí spolubojovníci takto spoločne zaspomínajú.
 
Re: Re: Re: Re: Dotaz pro Štefana Matise ml.
Jiří Malý | email | 4.3.2010 17:24 | id 13121 | nahlásit
Zeptej se otce, kdo jsou ti co stojí v řadě za ním.Někteří se mně zdají povědomí,ale na fotce se nedají přesně rozpoznat.Byl jsem v Bruntále v letech 63-65.
 
Otázka pre Jirku Malého
Jaro Šiška | email | 4.3.2010 18:36 | id 13128 | nahlásit
Jirko,ahoj!Ja som bol v ŠDZ Bruntál v rokoch 1964-65 ako žiak.Pozri si na dobové foto ŠDZ Bruntál,ktoré som tam poslal.Ak máš Skype,môžeme prípadne pohovoriť,pospomínať.Alebo sa mi ozvi na môj e-mail.Zatiaľ sa maj!Jaro Šiška
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Dotaz pro Štefana Matise ml.
Jiří Malý | email | 7.3.2010 20:22 | id 13338 | nahlásit
Doplnim Láďu v jeho sdělení k foto v knize Stráže na pomezí.Důstojník, který jde v čele útvaru PS jako prostřední se jmenuje Kovanda.Byl velitelem školního praporu v Bruntále, já ho pamatuji jako pplk., který na své vojáky nedal dopustit a když něco provedli otcovsky je káral.Pro svoji postavu byl několikrát v čele útvaru PS na přehlídkách. Měřil ke dvěma metrům.
Nemohl jsem si na jméno vzpomenout, ale pomohl mně Jarda Šiška z Martina
 
Re: Re: Oznam pre Jirku Malého
Jaro Šiška | 7.3.2010 20:32 | id 13340 | nahlásit
Jirko,zdravím,poslal som Ti e-mail s informáciou,ktorá Ťa možno bude zaujímať.Prosím Ťa,kto je autor knihy Stráže na pomezí?Jaro Šiška
 
Re: Re: Re: Oznam pre Jirku Malého
Milan | 7.3.2010 20:57 | id 13343 | nahlásit
Autoři "Stráže na pomezí " jsou Zima a Kalčík
 
Re: Re: Re: Re: Poďakovanie Milanovi
Jaro Šiška | 7.3.2010 21:26 | id 13352 | nahlásit
Vďaka Milane za bleskovú reakciu!!!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Poďakovanie Milanovi
Jiří Malý | email | 10.3.2010 10:30 | id 13487 | nahlásit
Jardo,díky za zprávy, poslal jsem ti e-mail, nezbaloudil někde?
Zde již nelze dále reagovat
Opět se vracím.
Láďa | email | 27.1.2010 18:43 | id 10666 | nahlásit
Jelikož je to pěkná řádka let tak jsem listoval v paměti.Zcela jistě jsem neměl pravdu ta fotka nemůže být pořízena dříve než v roce 1963,při prohlížení mi unikla ta nejpodstatnější věc,v uvedném roce nás jako první oblekli do uniformy vz.60 do té doby jsme nosili kopřiváky a v létě plátěňáky na výcvik.Určitě byla pořízena při cvičení na překážkové dráze.
 
Re: Opět se vracím.
Štefan Mátis ml. | 27.1.2010 20:38 | id 10681 | nahlásit
Fotka patrí môjmu otcovi,ktorý slúžil u PS v rokoch 1963-1965.Toto je už foto z obdobia keď chodil do Vojenského učilišťa PS Bruntál.Do Volar išli niečo nacvičovať,alebo nejaký výcvik tam mali.
Na fotke je piaty z prava.
Nesuhlas s uvedeným letopočtem
Láďa | email | 27.1.2010 18:20 | id 10662 | nahlásit
Nesuhlasí uvedený letopočet.10.brPS Volary byla zrušena dne 1.10.1962 .K uvedenému datu byla rozdělna z 1/2 k brPS Č.Budějovice a brPS Sušice.Foto bylo pořízeno o nějaký rok dříve.V roce 1962 při nástupu na vojnu jsme byli vyzbrojeni SA58 a pušky vz.52 jsme požívali pouze jako závaží na překážové dráze.Taktéž ÚB barák vtom stavu který je na fotu si nepamatuji,všechny baráky byly obloženy eternytovými šablonami.
Nostalgie
Láďa | email | 12.1.2010 08:25 | id 9767 | nahlásit
Tak v těchto dřevěných barácích jsme byli ubytováni ještě v roce 1970,naštěstí na jaře,neboť tyto staré domky měli tolik děr že v zimě to muselo být strašný.Dobře se v nich uklízelo a to tak že se vytrhlo prkno z podlahy a vše se tam nametlo.Párkrát se ale stalo že jsme byli při této činnosti přistiženi a to potom byly rajony to bylo odpadků co jsme odtud vyšťourali.Pušky jsme někdy používali při rozcvičování na přek.dráze,například když místo rozcvičky před snídaní nás naši velitelé vzali pro své zpestření voj.služby, mimo kasárna na tuto dráhu.Oceňuji velitele na této fotce že klukům umožnil takto se vyfotit a ještě se k nim přidal.Doufám že tyto řádky čte někdo z mého ročníku a ozve se.Láďa.
Volary 1964
miro | 11.1.2010 20:59 | id 9748 | nahlásit
My na Rozvadově, už v r.62 jsme měli SA58
 
Re: Volary 1964
Jan | 11.1.2010 21:39 | id 9755 | nahlásit
V té době nějak přicházely do výzbroje a všem to připadalo jako dětská flinta, ale jen do té doby, než se z toho začalo střílet. Ti kluci na fotkách mají poloautomatické pušky vz.52 se sklápěcím bodákem , zřejmě model 1957 již v ráži 7,62x39. Tato puška střílela jednotlivými ranami v poloautomatickém režimu, zásobník na 10 nábojů.
Když byla ochozená, mohlo se stát, že vystřelila i dávkou. To pak byl docela rachot, protože to nikdo nečekal. Jinak to byla slušná zbraň a hlavně Fidelovi na Kubě dost pomohla. Byl to bezprostřední a přímý předchůdce SA 58, ten zní také konstrukčně vychází.
 
Re: Re: Volary 1964
Jiří Malý | email | 28.3.2010 10:51 | id 14249 | nahlásit
Pouze doplním pár drobností, puška vz.52 byla na náboj 7,62x45 a s cílem unifikace střeliva v rámci Varšavské smlouvy byla v roce 1957 přepracována na náboj 7,62x39 a byla označována jako vzor 52/57, který mají v rukou na fotce. Ještě v roce 62 byla v rámci PS užívána ve výzbroji pro záložáky, kteří byli povoláni na cvičení a zařazení na rotách.
 
Re: Re: Re: Volary 1964
Jan | 1.4.2010 21:14 | id 14396 | nahlásit
Jo, dík za doplnění. Ta puška měla dobré parametry, jejím jediným nedostatkem byla poměrně velká váha, ale o to zase byla klidnější při střelbě- tolik nekopala. Je jasné, že s tím původním nábojem střílela lépe. Na unifikaci nábojů stejným způsobem doplatil i vynikající Čs. lehký kulomet vz. 52. Ten byl zkonstruován na zákadě výborného LK vz.26 a jeho britské verze BREN. Oba tyto kulomety(vz.26 a 52) u PS také úspěšně sloužily- to už je ale dávno.
 
Re: Re: Re: Re: Volary 1964
Jiří Malý | email | 5.4.2010 09:36 | id 14535 | nahlásit
Jenom trochu doplním,Chvilku byl používán kulomet vz.26, který byl základem pro vz.52 v ráži 7,62 pro drážkový náboj vz.52.Posléze byl rekonstruován pro náboj vz.43 v důsledku unifikace střeliva na kulomet vz.52/57. Nově byl ve VVÚ Brno vyvinut univerzální kulomet vz.59 pro náboj MOSIN 7,62x54R. Jo,jo , kde je těm zbrojovkám dnes konec.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Volary 1964
Jiří Malý | email | 16.4.2010 20:35 | id 15046 | nahlásit
Pro Jendu, tak nadhoď konečně zase nějaké téma ke zbraním ať si můžem pokecat.
Zde již nelze dále reagovat


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Volary - prapor r. 1964

Dobová fotografie z 2. prPS Volary (10. bPS Volary)
Dobové foto
A2010-01-10 21:00:59 TG125