Re: Vzpomínky na 800 dní prožitých na zelené hranici
Jarda Koucký | 25.6.2019 16:43 | id 138897
Zlatý Potok - Skláře (zvané také Windischgrätz) , spadající pod prapor v Lesné. Výcvik včetně vojenské autoškoly trval čtyři měsíce včetně pohraničního výcviku.
Po ukončení a zkouškách jsem byl 26.února převelen na 17.rotu Nový Dvůr na rozvadovský prapor, kde jsem měl fungovat jako motospojka. Posléze se zjistilo, že na výše uvedené rotě motospojka není plánovaná a tak jsem 15.března 1956 byl přemístěn na 12. pohraniční rotu Zlatý Potok - Skláře. Pro nezasvěcené jen doplněk, že pohraniční rotu tvořilo několik dřevěných baráků, případně několik původních budov pokud se rota nacházela na místě nějaké osady, které bylyrozmístěny, zvláště podél západní hranici ve vzdálenosti 5 až 7 km od sebe /podle terénu a předpokladu přechodů, kde bylo umístěno na 50 až 60 pohraničníků. ------------------
-- 12.pohraniční rota Skláře - Zlatý Potok (Windischgrätz) . 12.rota byla nejvzdálenější rotou 3.praporu v Lesné. Celý úsek roty se nacházel v kopcovitém zalesněném terénu o průměrné nadmořské výšce 800 metrů a na mapě republiky se nachází ve druhém nejzápadnějším výběžku. Rota byla ve výšce 750 , drátěný zátaras (EZOH) v 800 metrech a o délce 4 800 metrů.. Od hraniční čáry byl vzdálen cca 300 až 400 m. Střežený úsek hranice měřil 5 200m a byl ohraničen hraničními kameny HM10 na pravém styku /hranice s 11.rPS Pavlova Huť a HM16/4 na levém styku (hranice Starý Pochr - Stoupa/. Nejvyšším bodem úseku byl kopec Havran o výšce 894 m.n.m. Významnými místy nacházející se v úseku roty byl HM 12/6 - tzv. Křížový kámen a pramen řeky Naab u HM 11 . Samotná rota byla umístěná na pasece o rozměrech 200x200 m ohraničené lesy. Původně zde stávala sklářská osada asi o 8 chalupách zvaná Nový Windischgrätz, český název Skláře, která byla před výstavbou roty srovnána se zemí . Na Sklářích zůstala jen hospodářská budova, která sloužila jako stáj a stodola na uskladnění píce a dřeva. Rotu tvořily dva dřevěné baráky UBA, postavené severojižně v mírně svažitém terénu. // BUDE POKRAČOVÁNÍ //