Objekty ČSLA

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (177)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (J.Myšička) z celkových 118

Foto 1
Brána kasáren Letiště přes silnici vedoucí na Humpolec z parkoviště před ubytovnou vojáků z povolání. Za patrovou budovou je patrný původní vstup s přístřeškem.
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Foto 17 Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22 Foto 23 Foto 24 Foto 25 Foto 26 Foto 27 Foto 28 Foto 29 Foto 30 Foto 31 Foto 32 Foto 33 Foto 34 Foto 35

Autor: J.Myšička | Pořízeno: 6.2011 | Foto: 35 fotek

Foto 36 Foto 37 Foto 38 Foto 39 Foto 40 Foto 41 Foto 42 Foto 43 Foto 44 Foto 45 Foto 46

Autor: J.Myšička | Pořízeno: 2.2013 | Foto: 11 fotek

Foto 47 Foto 48 Foto 49 Foto 50 Foto 51 Foto 52 Foto 53 Foto 54 Foto 55 Foto 56 Foto 57 Foto 58 Foto 59 Foto 60 Foto 61 Foto 62 Foto 63 Foto 64

Autor: J.Myšička | Pořízeno: 2.2014 | Foto: 18 fotek

Foto 65 Foto 66 Foto 67 Foto 68 Foto 69 Foto 70 Foto 71

Autor: A.Kašpar | Pořízeno: 2007 | Foto: 7 fotek

Foto 72 Foto 73 Foto 74 Foto 75 Foto 76 Foto 77 Foto 78 Foto 79 Foto 80 Foto 81 Foto 82 Foto 83 Foto 84 Foto 85 Foto 86 Foto 87 Foto 88 Foto 89

Autor: J.Myšička | Pořízeno: 2019 | Foto: 18 fotek

Foto 90 Foto 91 Foto 92 Foto 93 Foto 94 Foto 95 Foto 96 Foto 97 Foto 98 Foto 99 Foto 100 Foto 101 Foto 102 Foto 103 Foto 104 Foto 105

Autor: J.Myšička | Pořízeno: 2021 | Foto: 16 fotek

Foto 106 Foto 107 Foto 108 Foto 109 Foto 110 Foto 111 Foto 112 Foto 113 Foto 114 Foto 115 Foto 116 Foto 117 Foto 118

Autor: J.Myšička | Pořízeno: 2023 | Foto: 13 fotek



Reakce na komentář...
vzpomínka na roky 1963-65 - VU 6195
Jaroslav M i k l í k | email | 15.8.2013 13:42 | id 63535
Narukoval jsem do HB k VÚ 6195 v říjnu 1963, ubytování pro 1,2 a 3(PŠ).baterii, pro velitelskou četu, spojčetu, autočetu, průzkumná četa a pod. bylo v "dřevácích" po němcích, štáb 4.protiletadlového oddílu (VU 6195) byl v novostavbě nedaleko od "dřeváků". Byli jsme jediní "bojováci" na letišti - s náma tam byl ještě autoprapor, spojprapor a ještě další tzv."služky" divize. Po přijímači a po asi dvopu měsích služby na letišti byla vybrána skupina 3 mechaniků radiolokátoru a 3 mechaniků EUZetu pro školu armádních specialistů (ŠAS) do Jaroměře - Josefova, kam jsme odejeli v prosinci 1963 vlakem. Náš velitel přepravy Pavel Holman ale v Pardubicích najednou sdělil, že nepojedeme přímo do Josefova, ale že se "otočíme" domů. Samozřejmě načerno. ŽUPka (žádost o úvěrovou přepravu) byla totiž pro nás 6 vypsána na trasu Havl.Brod - Josefov. Tak jsme v úschovně na nádrařží v Pardubicích zanechali "plnou polní" a se zbraní (samopal vz.58) jsme bez jízdenek odejeli domů - Já do Holešova, Vlasta do Kopřivnice, ostatní 4 (Pavel, Janek, Standa a Mira) do Ostravy. Po třech dnech jsme se vrátili do Pardubic, vzali jsme z úschovny plné polní a na původní ŽUPku jsme dojeli do Jaroměře, bez toho, že nás někdo 3 dny postrádal. V červnu 1994 jsme ukončili v Josefově půlroční ŠAS a s červenými "V" na výložkách jsme se měli vrátit do Havl.Brodu, kde jsme měli být povýšeni do hodnosti svobodníka a měli jsme nastoupit dovolenou. Ale - při cestě zpět jsme již automaticky v Pardubicích přerušili cestu přímo do Havl.Brodu (18.6.1964)a jeli jsme opět (načerno) domů s tím, že se sejdeme na nádraží v Pardubicích v neděli 21.6.1994 odpoledne a do DHavlbrodu budeme pokračovat vlakem asi v 16. hod.Jaké bylo ale naše překvapení, když mne a Vlastu navštívil už v pátek pošťák s telegramem: dostavte se k útvaru - velitel! Pro ostraváky přišli ale policisté se stejným telegramem. Pokračování příště...


Reagujete na komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Kasárna VÚ 6195 - Havlíčkův Brod

Okres: Havlíčkův Brod

GPS: 49°35'50.946"N, 15°33'38.352"E

Najít na mapě

4. protiletadlový oddíl 4. tankové divize s velitelstvím v Havlíčkově Brodě.
Jednalo se o stejný útvar, jako byl v Jihlavě - viz info v hlavním komentáři.

Vojska PVOV (Protivzdušná obrana vojsk) chránila vojska při bojové činnosti, (čili chrání pohyblivé, či přemisťující se vojskové útvary, na rozdíl od PVOS - státu, která chránila nepohyblivé cíle - města, letiště, nádraží).


Narukoval jsem k tomuto útvaru - jednalo se o 4. protiletadlový oddíl 4. tankové divize s velitelstvím rovněž v Havlíčkově Brodě a náš oddíl měl za úkol chránit její polní velitelské stanoviště proti letecký úderům. Oddíl se skládal z velitelské baterie, 1. baterie, RTU, ČTZ a TOP. 1. baterie byla vyzbrojena kanony 57mm sovětské výroby. Bylo jich málo, snad tři, na plný stav by se doplnila po mobilizaci záložníky. Velitelská baterie řídila střelbu, měla řídící radiolokátor, střelecký radiolokátor, celé to bylo propojeno kabely a na elektrocentrálu. RTU - radiotechnický uzel měl na starosti servis pro náčelníka PVO divize. U této jednotky jsem sloužil i já. Při cvičení jsme vyjeli s POSem (polní operační sál ) a ŠA (štábní autobus) - všechno to byly skříňové PV3S. My jako záklaďáci jsme seděli v POS, který byl předělen průhlednou planžetou - plexisklem, kde byla mapa republiky, do která pátrač - kreslič (což jsem byl já), zakresloval náletovou situaci. Samozřejmě jsme museli psát číselné údaje zrcadlově, aby důstojníci mohli číst z druhé strany už čísla normálně a mohli přijímat rozhodnutí, např. když viděli, že se k VS dle zakreslované situace blíží nepřátelské letouny, tak byl vyhlášen letecký poplach. Houkalo se sirénou umístěnou na POSu. Údaje jsme dostávali od radiolokátoru radiem, situaci radista zapisoval, vyčítač diktoval a kreslič kreslil. Dnes se to jeví jako velice zdlouhavé... V době "míru" zajišťovali vojáci RTU a vel. bat. službu na radiové hlásce. Chodili jsme do kasáren Karla Havlíčka Borovského, kde bylo velitelství divize. Prováděli jsme odposlech tzv. stojedničky, kdy nevím odkud, snad z PVOS, byly morseovku vysílány údaje, ze kterých bylo možno zanést do mapy pohyby a trasy letadel. V době míru se jednalo pouze o lety civilních letadel. Občas ale byly vysílány i údaje z vidových hlásek u hranic - jednalo se o lety vrtulníků většinou Sioux OH13, to jsme museli ihned zakreslit, a bylo vidět jak vrtulník kopíruje hranice...

Za mě velel útvaru pplk. Kmoníček, ale záhy ho vystřídal pplk. Škrášek, náčelník štábu mjr. Kopecký, ZVP mjr. Sedlák, ZVV mjr. Trna, ZVT mjr. Stříbrný, pak další vojáci z povolání mjr. Čech, mjr. Pekník, mjr. Froula, mjr. Lesák, mjr. Axman, mjr. Krčál, kpt. Valenta, kpt. Kordoš, kpt. Koudelka, kpt. Turek, rotmistr Prokeš, praporčík Zadina, prap. Michálek - chemik, Exnar, Audi, víc jsem si nevzpomněl. Velitelské baterii velel npor. Pospíchal, pak tam byli npor. Zavadil, ppor. Vondrák, rotný Tornáry, RTU velel kpt. Kulakov, rotný Kareš. TOP - technické opravny - velel kpt. Brož, 1. baterii velel kpt. Wiesner, dále por. Kotas, Chmelíček a to jsou všichni, na koho jsem si vzpomněl. Vedle štábu stál jako dekorace PL kanon české výroby, který mířil na západ a čas od času ho vojáci, vracející se z vycházek, otočili na východ.


V únoru roku 2013 byla započata demolice budov útvaru. Co zde vznikne zatím není známo...

Aktualizace 2023: v místech kde stávaly objekty kasáren je mufloní farma.

A2013-02-17 17:17:27 U2023-05-03 16:18:09 TG317