Objekty ČSLA

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (72)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (J.Smutný) z celkových 43

Foto 1
Znojemské nádraží z leteckého snímku. Uprostřed v dolní části snímku je pro nás důležitý železniční most, z kterého vznikly autentické snímky kolony tanků T 55 a BVP, které se jely vagónovat...
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15 Foto 16 Foto 17 Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22 Foto 23 Foto 24 Foto 25 Foto 26 Foto 27 Foto 28 Foto 29 Foto 30 Foto 31 Foto 32 Foto 33 Foto 34 Foto 35 Foto 36 Foto 37 Foto 38 Foto 39 Foto 40 Foto 41 Foto 42 Foto 43

Autor: J.Smutný | Pořízeno: 80. léta | Foto: 43 fotek



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Vianoce 2019 á zrod roku 2020
Pavol | 18.12.2019 12:43 | id 142682 | nahlásit
Tak pezisti-sté tak dožili sme sa pomaly ale isto roku 2020 pěkné číslo..že jóóó Karle? Je mi smutno s toho všetkého že Všetko čo sme my a naši Otcové budovali do roku 1989..ľahlo Popolom..dôchodky čo dôchodky Ja ich volám žebračenky za našu dôstojnú prácu ohodnotili na 286eur mesačne..ale ked netečie nech aspoň kvapká..Prajem Vám všetkým Pokojné prežitie Vianoc roku 2019. Pavol
archív
karel | 16.5.2019 14:26 | id 138034 | nahlásit
krčáál žije
Vagonovanie v r.88/89
Ľudovít BORS(Egreš) | email | 31.3.2015 13:38 | id 88420 | nahlásit
Zdravim všetkych čo služili v Znojme v Žiškačoch!!!Ja som vagonoval 3-krát. Dva krát na Libavu na plavby a raz na cvičenie na Boletice!Po prve som pri vagonovani premačknul kamaratov periskop takz.maly komin a sebe obidve blatniky!!!Bol tam špagat Ondruška takmer vyskočil z kože ale technyk praporu sa ma zastal a dal mi druhu šancu za ktoru som mu dodnes vďačny že urobil zo mňa dobreho tankystu!?Niekto ma volal Egreš tu prezyvku mi dal Ivan Stribrnsky z Lozorna aj tak sme ho volali Lozorno alebo Op**ak.Boli tam somnou aj Michal ŽIGA zo Strihovca,Stano KOLESAR z Vysokej nad Uhom,Miro JUNEK,Gusto LOKAJ z Diviny,Peter ŽUBOR z Dolneho Kubina,Miro BARTOŠ,HOŘINEK,Pavol DUDA,Robo SZÖCS,Jiři MUŠKA,Filip ZABRANSKY,Zděnek TROJAN,Jozef BURIANEK,Peter PACHER zo Šiby,môj mlady ŠEVC z Brezna,Peter NAHACKY,GAŠPARIK ktoreho prevelili,môj stary Laco SZABO,Miro LACHO,MANIAK,PALENČAR.Veliteľom nam bol spominany Ondruška potom nadpor.BOLF.Ja si osobne mislim že ty tz.Gumaci neboli až taky zly akurat im ztoho trochu preskakovalo nemali sa kde odreagovať tak sme to schitali mi potrebovali len na chviľu vypnuť!!!V jednom članku som tu čital o nadpor. Rozumkovi aky bol,mňa chcel zastreliť kvoli sapiku ale žijem preto pišem!Vojna nebola až tak zbitočna spravila z nas chlapov ktory sa dokazali o seba sami postarať,nie ako dnes chlapci su zavisly na rodičoch a drogach(aj zanas boli už drogy ale to tu nepatri).Na druhej strane prišli rodičia o synov ktory prišli o život z rôznych pričin.....Čo sa tyka vagonovania bolo stresujuce a zaroveň odvažne dnes tomu hovoria ADRENALIN!Hľadal som spolubojovnikov cez Facebook ale nič možno sa teraz niekto ozve a da sem kontakt.Namňa je +421907599067 alebo česke lebo tam pracujem +420778856850.Na dnes by to bolo všetko tak sa majte Ok znojemsky orly-tak nas volal kap. REZEK.Zdravy Vas Ludo(Ludvik,Egreš)!!!ps.ospravedlnte môj pravopis!ha-ha.
 
Re: Vagonovanie v r.88/89
jarmax | 24.5.2015 12:23 | id 90508 | nahlásit
Nejvetsi kino bylo jak jsme jezdili na Libavu v tech drevenych vagonech.Jeden vojak spal na zemi,druhy na sedadle a treti nahore v zavazadlovem prostoru.....nechapu , jak jsme to mohli vydrzet .!
 
Re: Vagonovanie v r.88/89
Dušan Zelinsky | email | 4.4.2021 22:09 | id 155515 | nahlásit
Stano Kolesar bol môj suprak aj Peťo Pacher , a môj starý z Mostu meno som už zabudlo. Ešte tam bol zo starých aj Dodo Mesaroš, môj spolužiak zo zds sedel predo mnou v lavici
holky z naši školky
Luboš | 28.1.2015 10:31 | id 84844 | nahlásit
Chlapi nemôžem si pomôcť ale zo všetkého čo som na vojne zažil a spoznal boli Znojemské baby...
Touto cestou ich srdečne pozdravujem,
menovite: Naďku,Alču,Vlastičku,
a kámošov spolubojovníkov ktorí sme spolu za nimi pálili,Zdeno Zeleňák z PS dnes už nebohý! Mirek,Janko,
Grúlo,Ájo,Vlado,Karol a Karel,
cvhcel by som ísť do Znojma môjmu vnukovi ukázať kasarne ..
 
Re: holky z naši školky
M.J. | 29.1.2015 22:45 | id 84950 | nahlásit
Kasárna už nestojí, komplet byly srovnány se zemí a stojí zde Kaufland a bytové domy...
Topas
jarmax | 19.3.2013 07:59 | id 58350 | nahlásit
Napište někdo TTD obrněného vozidla pěchoty TOPAS..těmito stroji byly vyzbrojeny bígoš prapory ve Znojmě..byly to impozantní stroje,které i plavaly na vodě....pokud vzpomínám měly na zádi vrtule pod krytem.Byly to OT 62 ?
 
Re: Topas
Jarda M | 19.3.2013 09:00 | id 58351 | nahlásit
Zkus kliknout na forum.valka.cz/viewt…
 
Re: Re: Topas
jarmax | 19.3.2013 10:34 | id 58354 | nahlásit
Dík,byl to pěkný obrňák,měl úzké pásy a jelo to jako ďas....jednou v zimě při divizním poplachu to jelo před náma....jeli jsme v "kačeně"a skončili jsme na Libavě,byla zima jako ďas...
 
Re: Topas
Jan | 19.3.2013 19:45 | id 58375 | nahlásit
Předlohou OT 62 TOPAS byl ruský BTR 50. OT 62 však měl výkonnější motor, zdokonalený podvozek a lépe plaval na vodě. Vnější rozdíl byl v tom, že BTR 50 měl jen jednu věžičku na levé straně přední části korby, zatímco OT 62 měl věžičky dvě, na každé straně jednu. BTR 50 byl rovněž v omezených počtech ve výzbroji ČSLA a lidé se je často pletli s OT 62. Nicméně TOPAS byl velmi dobrý čsl. stroj a před příchodem BVP jím byly přednostně vyzbrojovány motostřelcké pluky všech tankových divizí ČSLA (důvod byl v tom, aby pěchota lépe stíhala za tanky v těžkém terénu). V případě Znojma se jednalo o 9. motostřelcký pluk, který byl součástí hlavních sil 4. tankové divize v Havl. Brodu.
OT 62 TOPAS byl ve výzbroji celé řady armád a odebírali jej od nás i sami Rusové. Zdravím.
 
Re: Topas
honza bastl | email | 6.10.2013 18:50 | id 65099 | nahlásit
měl sem tu čest jezdit s touto mašinou na plavby mela turbíny a řídilo se škrtícíma klapkama jo obojživelník jak má být
Na Libavu
jarda | email | 31.8.2012 16:13 | id 49491 | nahlásit
Vzpomínám na jedno nakládání na Libavu,u kterého se vyznamenal mjr.Frecer,štábní krysa.....buzeroval vojáky u vagonů,nechápu jak ho mohl tehdy legendární fronťák pplk.Říha snést...asi musel...ale to byl chlap!!!....
 
Re: Na Libavu
Pavol | email | 4.9.2012 21:25 | id 49637 | nahlásit
pplk.Říha bol príma čověk,on vychádzal s každým aj s pplk.Jánom Lehotským a ntrm.Gáďorem.a kpt,Kadeřábkem.pametáš si ich? či...
 
Re: Re: Na Libavu
jarda | email | 5.9.2012 12:34 | id 49654 | nahlásit
Pavle,jasně,že si je pamatuju,pplk.Lehoczký Ján byl velitel 1.praporu,měl takový chraplavý hlas...Gáďor byl za nás minimálně praporčík,měl ty hvězdičky v rámečku....růžolící,podsaditý bodrý chlapík...pplk.Říha byl usměvavý,sympatický důstojník,dělostřelec tělem i duší.....ej keby sa ty roky vrátily,aj na vojnu bych šel.....byl sem v 67-69...na Libavě 15 x,na cvičení jako záložák 2x...napiš zase...
 
Re: Re: Re: Na Libavu
jarda | email | 5.9.2012 12:48 | id 49656 | nahlásit
..ještě k tomu prap.Gáďorovi....ti jeho vojáci vozili zbytky z kuchyně a jídelen traktorem na Načeratický kopec,kde měli ty prasečáky.......jednou se osádka ožrala a ty zbytky vylévali po Znojmě...oni jezdili "spodem"po silnici,ale zasvinili půl Znojma.....holt ZLATÉ ČASY....mám kamoša z vojny,byl starší kuchař,pícník mjr.Lexe....měl jsem se jako prase v žitě,,,,
 
Re: Re: Re: Re: Na Libavu
jarmax | email | 21.1.2013 12:25 | id 55352 | nahlásit
Žádám velitele děla 1.baterie Romana Černého z Bruntálu,aby se ozval.Doufám,že žiješ .....stará páko!
 
Re: Re: Re: Na Libavu
Pavol | 29.12.2014 12:39 | id 83223 | nahlásit
Zdravím ťa Jardés ,my tu na Slovensku už po Vánocích a netrpelivě očekávame na Nový Rok 22015 o Dva dni by mal búchat na dvere :-))
Jardo tak ty si slúžil ý-8rokov predomnou..a títo ružolící jak píšeš už vtvojích časoch vás na buzeráku buzerovali?? kúrňa mali výdrž keď ešte aj Ja som ich zažil..mimochodom v lete tohoto roku som bol v Znojme iba tak sa poprechádzať aj v údolí lásky ked býval Hodokvas..po kásárňach ani stopy všetko zbúrali títo porevolučný naničhodníci.Ak Bůh dá možná sa tam zajdem pozrtieť aj v nasledujúcom roku 2015. Môžeme si tam zájsť na pivo ak tam bydlíš anebo chodíš také?
 
Re: Re: Re: Re: Na Libavu
jarmax | 24.5.2015 13:48 | id 90511 | nahlásit
Jsem 100 km od Znojma..........
 
Re: Na Libavu
JiříK | email | 26.1.2015 14:08 | id 84742 | nahlásit
Kolem roku 1980 jsem se jako záložák na cvičení u Krajské správy voj.dopravy v Brně účastnil spolu ještě s jedním příslušníkem KSVD kontrolního dohledu nakládky techniky v žst. Znojmo.Bylo to v nočních hodinách, organizace učiněná katastrofa.Důstojník-velitel převozu absolutně nezvládal organizaci,po vojácích hulákal a v podstatě nebylo zřejmé,kdo dělá chyby.Byl to v první řadě on.Jméno důstojníka si již nepamatuji.Nechali jsme nakládku zastavavit,důstojníka povolali k pohovoru s tím,jak se má chovat k podřízeným a pokud zaviní svojí organizací zpoždění nakládky a plánovaného odjezdu převozu,nahradí veškeré škody s tímto spojené.Nakládka poté dopadla podle plánu,ale vše se objevilo v hodnocení nakládky,které nebylo pro tohoto důstojníka příznivé. Zdravím příznivce vojenství.
tanky
Buriánek Jaroslav | email | 25.4.2012 11:00 | id 45261 | nahlásit
Mám dotaz,před převratem 89 jsme měli 4 600 tanků a 500 raketometných systémů "Grad".......kam se to všechno podělo...?
 
Re: tanky
Jan | 25.4.2012 12:15 | id 45263 | nahlásit
No, to je jednoduchý. Po roce 1989 se rozhodlo, že armádu nepotřebujeme. Tak se to všechno za "babku" nekontrolovaně rozprodalo, jako spoustu jiných věcí v tomhle pseudo státě, čiperové peníze rozkradli, a bylo vymalováno....
 
Re: Re: tanky
jarda | email | 26.4.2012 12:49 | id 45291 | nahlásit
..o stíhačkách MIG 29 vyměněných za polské vrtulníky ani nemluvím.... kus za kus.....
 
Re: Re: tanky
Janko z roku 2012 | email | 14.5.2018 15:14 | id 128816 | nahlásit
Tvoj meil som čítal neskoro-ale lepšie ako nikdy.Píšeš,že sa to všetko rozkradlo.Hovorili sme si v roku1967-69 vtip CHválili sa 3 prezidenti USA-ZSSR-CSR.Americký hovorí máme taku armádu,že do 2 dní zničíme celí svet,rus hovorí,máme taku armádu,že svet zničíme do 24 hodín čechoslovák hovorí-ked dáme volno naším vojakom za 12 hodín vám všetko rozkradnu a nezničíte vobec nič čauko
Foto č.14
Libor Hanus | email | 25.2.2012 11:23 | id 42816 | nahlásit
Na foto č.14 je mjr. Horák. Hodně na něj vzpomínám. Sloužili jsme spolu v letech 83-84. Nevíte někdo co je s ním?
 
Re: Foto č.14
Michal | 12.5.2013 22:24 | id 60701 | nahlásit
Jo jo, mjr.Horák sice sloužil na štábu, v roce 88-89 ale zároveň mě trénoval v autoparku Malá LOuka v nabíjecí stanici baterií. Pěkně mě sekýroval :-) ale před odchodem do civilu mě zařídil, že jsem nemusel nasluhovat 10 dní basy. A jedou mě na jeho přímluvu dali opušták, na pohřeb babičky.
Opravovali jsme mu v autoparku skútr, svařovali klec na papouška ze svařovacího drátu !!!!! a opravovali ŠKODU 130 Rapid červené barvy-výfuk, dobíjení, ventily.
 
Re: Re: Foto č.14
pavol | 3.2.2015 21:38 | id 85684 | nahlásit
Michal každý sme niečo robili Lampasákom,Ja so napríklad ndpr.Radkovskému ve vinici pred chatu vypožil chodník z bridlicového kameňa a Zadarmo, a tak isto cez pivničné okienko som mu podával 20litrové kanistre plné benzínu do jeho Moskvicha 412,tak isto zadarmo lebo na cvičení som ušetril benzín na Radiovoze T805 kačena,,,..
nebím či by som nemal na neho podať trestné oznámení za navádzanie ma ku krádži..ale to bolo v roku 1977..neviem či to neni už premlčané...a zbytočne vyhodiť peniaze eurá na právnika..sa mi zdá nevhodné...áá potom kdo ví či ešte starý šeďo žije...už vtedy mal kolem 60rokú...áá možno že žije starý šediví vlk..a má cez 100rokpov..taký majú hlboký koreň...soudruzi...
 
Re: Re: Re: Foto č.14-pro Pavla
Jan | 4.2.2015 10:57 | id 85700 | nahlásit
No, ty jsi tedy nějaký "dobrý" člověk a chtěl bych mít s tebou dvojdomek. Když jste s tím lampasákem společně rozkrádali služební benzín a hryzalo tě svědomí, tak jsi to měl oznámit tenkrát v roce 1977 a oni by vám to spočítali oběma. U tebe by možná byla polehčující okolnost, že jsi to "prásknul". Jinak tě mohu ubezpečit, že to je všechno dávno promlčené a navíc se na ty skutky vztahuje celá řada amnestiíí.
 
Re: Re: Re: Re: Foto č.14-pro Pavla
pavol | 4.2.2015 11:21 | id 85703 | nahlásit
čoooo to myslíš vážne Janků?
že mňa by stíhali za společné rozkrádání?
možno!
ale zabudol si na jednu podstatnú vec Janek že Ja som plnil ako radový vojak príkaz svojho nadriadeného...
ak keď sme vypočítavali spotrebu benzínu po cvičení ..tak žiadny vodič nesmel vykázať stratu ale úsporu..na PHM...
Ja som napríklad T805 jazdila na benzín a vykázal som úsporu 80litrov benzínu ..tak výkonný praporčík roty mi povedal že benzín mám odniesť do sklepa kasarni a cez malé okienko mu to podávať a on si usporený benzín odvezie na záhradku...tak som musel poslúchať rozkaz nadriadeného...
tak že moje svedomie s touto zlodejinou nič nemalo
spoločné a bolo pokojné...
Dnes by sa aj mne uštrených 80litrikoff benzínu zišlo! Tebe nie? :-)))
 
Re: Re: Re: Re: Re: Foto č.14-pro Pavla
pavol | 4.2.2015 11:30 | id 85704 | nahlásit
Jan a ty si odkial?
Nebodaj si poznal môjho výkonného práp..Radkovského...volali sme ho šedivý VLK,lebo už v roku 1976 bol šedivý..a Janko Slezák ho pomenoval starým šedivým Vlkom...
a ktoho ví či ešte starý Apač ešte žije alebo už pošiel ta het do věčných lovišť?
Dal mi nadsluhovať Basu 7ostrých to asi za ten benzín,že som mu neušetril viac...
ale viem začo to bolo ,v noci ma krpatý kapitán Krtek-kadeřábek nachytal načierno vonku s babama v Liďáku..a šeďo mi naparil 7 ostrých basy ..lístky z vězení mám dodnes založené v zošite archív-vojna 1976-1978, občas v ňom zalistujem..sú to pekné spomienky..
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Foto č.14-pro Pavla
Jan | 4.2.2015 12:03 | id 85706 | nahlásit
Nikdo se nemůže zhostit odpovědnosti jednostranným prohlášením, že se trestné činnosti dopouštěl na základě nějakého rozkazu nadřízeného. Vzhledem k tomu, že ti byly zřejmě všechny okolnosti známé, měl jsi takový rozkaz odmítnou splnit, nebo to jít oznámit bezprostředně po té. Na to jsi měl plné právo a konec konců to byla tvoje povinnost, když už o tom mluvíš. Ale upřímně řečeno je mi úplně jedno, co jste tam s tím benzínem dělali, ale vytahovat to na světlo po takové době mi připadá docela hloupé a zbytečné.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Foto č.14-pro Pavla
pavol | 4.2.2015 12:22 | id 85709 | nahlásit
Jasné že je to dávna minulost...
ale je viac ako jasné že tak ako vtedy zneužívali svoje právomoci Lampasáci tak to funguje i dnes aj v iných sférach...
Ber to ako žartík..ale vzpomínam na to čo som zažil v tých časoch...
Je mi to inak šuma fukk, svinstvo zostáva svinstvom a robí sa aj dnes hlavne medzi politikmi...
ale tak isto kradnú benzín aj dnes či už policajti alebo vodiči v mestskej doprave...a inde..
áá rozkaz nadriadeného bol a aj je povinnosťou vojaka ho splniť..!tak že sa vži do pozície toho vojaka a jeho nadriadeneho...vojak mal rešpekt pred Lampasákom a ešte k tomu pred priamim svojím nadriadeným..nesplnení rozkazu sa trestalo..o tom je to v armáde...
Ja so dostal rozkaz benzín do sklepa a zo sklepa do Moskvycha412! a Já Provedu!!!
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Foto č.14
Vystrčil Milan | email | 3.6.2018 11:17 | id 129258 | nahlásit
Ahoj chlapi. nprap. Radkovský zemřel vloni ba podzim. nprap. Vystrčil, technik, též Amigo
 
Re: Re: Foto č.14
jarmax | 5.3.2017 13:17 | id 114326 | nahlásit
Skutr mel take kpt.Klaska,velitel vel.roty.....kdyz jel z kasaren,tak se naboural a havarii neprezil.....pak tomu sefoval mjr.Malik Tonda,byvaly velitel 1.baterie del. Oddilu houfnic 122.......jo,to sme byli jeste vojaci,mladi fesaci....
 
Re: Re: Re: Foto č.14
jarmax | 5.3.2017 13:20 | id 114327 | nahlásit
Kpt.Klaska mel vojensky pohreb,rakev byla vezena na lafete houfnice 122....nasi delostrelci k tomu upravovali takovou plosinu...vazeni spolubojovnici,je to 50 let.....
 
Re: Foto č.14
vystrčil milan | email | 21.4.2019 22:35 | id 137441 | nahlásit
Ahoj Libore. Kolega Horák hlídá dceři děti a tak nemá moc času. Občas jej svezu nákladákem, pokecáme. Telefon naněj: 608558585. Měj se hezky Amigo
Vagónovanie v Znojme
joeveselo | email | 2.1.2012 08:59 | id 40125 | nahlásit
Zdravím všetkých, v roku 1991 som vojenčil v Trebišove ako vodič BVP-1. V Znojme som strávil asi 2x štyri týždne, keď sme tam preberali BVP-čka pre náš útvar. Samozrejme sme ich aj vagónovali ale najlepšia na tom bola jazda cez mesto. Naviac v tom čase tam niečo opravovali, takže sme nešli tou 1,3 km trasou ale asi 5 kilometrovou obchádzkou a to boli zaujímavé zážitky nielen pre nás ale určite aj pre miestnych. Kolóna 30 strojov narobí pekný rámus aj keď sú to len 15-tonové Bevká...
 
Re: Vagónovanie v Znojme
Vinco Humenaj | 2.3.2014 10:00 | id 71644 | nahlásit
bol som pri tom aj ja končil som 91, bol tam lampasak volali sme ho AMIKO ale neviem ako sa skutočne volal mal žltú 120 - škodovku
 
Re: Re: Vagónovanie v Znojme
jan gyuran | 14.7.2015 14:26 | id 92524 | nahlásit
Slúžil som v rokoch 1978 - 1980. Vinco na koho sa pýtaš bol AMIGO ako Mexičan. Volal Milan Vystrčil a robil technika na 1. motostreleckom prapore.
 
Re: Re: Re: Vagónovanie v Znojme
Floyd05 | email | 17.11.2015 14:35 | id 97377 | nahlásit
Mám pocit, že pan Milan Vystrčil by mohl být otec mého spolužáka Iva Vystrčila z VSOŠ Nitra.
 
Re: Re: Re: Re: Vagónovanie v Znojme
Franta Znojemský | 17.11.2015 15:46 | id 97379 | nahlásit
Skutečně je to syn Amiga a byl žákem VSOŠ Nitra
Vagónování techniky
Rosťa | 4.11.2011 18:56 | id 37659 | nahlásit
Zdravím, mám dotaz : chtěl bych se zeptat jestli byl ještě před koncem socialismu velitel tankového praporu pan Vileta? Slyšel jsem že se prý po revoluci postřelil když mu začali odvážt tanky na Slovensko, DOKÁŽE MI TO NĚKDO OBJASNIT NEBO VYVRÁTIT?
 
Re: Vagónování techniky
Josef | 11.2.2012 16:06 | id 42180 | nahlásit
pan Vyleta nikdy velitel tankového praporu nebyl, těší se dobrého zdraví a žádné postřelení nebylo
 
Re: Re: Vagónování techniky
Michal | 12.5.2013 22:15 | id 60700 | nahlásit
Sloužil jsem ve Znojmě na ROT, v letech 87-89. V této době se honosil Vyleta hodností majora. Nepletu-li se, měl na starosti správu vojenského majetku. Hodně pochybuji,že na tohoto důstojníka ČSLA může některý z bývalých vojáků - základáků, vzpomínat v dobrém. Pro náš ročník byl postrachem, hlavně pokud měl službu ,,DéVéTáka,, Větší gumáckou svini aby pohledal. Škoda že se nepostřelil,když už se nezastřelil.
 
Re: Re: Re: Vagónování techniky
jarda | 7.4.2016 08:59 | id 103466 | nahlásit
Tak to mohu podepsat. Sloužil jsem v letech 845-86 na PT pod nadporučíkem Vidou. Skvělý a charakterní chlap. Ale Vyleta a Rezek u tankánů, to byla sebranka bezpátežních vygumovaných sviní.
 
Re: Vagónování techniky
ivan mlatec | email | 20.7.2019 19:44 | id 139491 | nahlásit
velitel tankoveho praporu bol kap,REZEK...som tam sluzil 1989.91
 
Re: Re: Vagónování techniky
Ľudovít Bors | email | 18.1.2020 09:08 | id 143788 | nahlásit
Ja som tam slúžil 88/89 veliteľ práporu bol ozaj kap. Rezek v tých časoch už bol v pohode(horšie to bolo pred tým dával basu za záložky za prejav mazactva, údajne mal nejaké problémi kvôli tomu ale veď jedna baba povedala) môj veliteľ bol nadp. Bolf 2.rota,volali ma Egreš alebo Borsalino mal som provozny tank č. 417 to bola sila s tým jazdiť Boh vie ci sa k tomu ešte niekedy dostanem...
Jak to chodívalo u jednotek ČSLA.
Pohranicnik Bloguje | email | 15.2.2011 12:05 | id 26880 | nahlásit
Srovnání služby ČSLA - PS: pohranicnik.bloguje.…
25
Karel | email | 28.10.2010 07:38 | id 21585 | nahlásit
Foto 25 je OT 810 (hakl)
 
Re: 25
Honza | 28.10.2010 12:50 | id 21590 | nahlásit
Ano je to tzv Hakl , v podstatě převzaté obrněné vozidlo německé armády z 2 světové
 
Re: 25
peesák | 23.11.2010 19:53 | id 22597 | nahlásit
Já jsem sloužil u PS a né u armády,ale vím že na foto č.28 není hakl ale OT-65 FUG.Hakl měl v předu kola a v zádu pásy.
 
Re: Re: 25 - pro peesák
Jan | 24.11.2010 11:27 | id 22622 | nahlásit
Konečně péesák, který rozumí obrněné technice. Na tom snímku skutečně není HAKL. Jde o obrněné vozidlo D-442 FÚG (odtud název FUG, nebo FUGa), vyráběný maďarským podnikem v Rábu. Byl to ale docela povedený stroj (konstrukčně vycházel ze sovětského BRDM 1), vyznačoval se velkou pohyblivostí a průchodností jak v terénu tak na silnici. Sloužil převážně k různým velitelským a průzkumným účelům, k hlídkování ve válečných oblastech po celém světě, nebo jako nosič různých zbraňových systémů. V ČSLA byl zařazen pod uvedeným označením OT-65 a sloužil zde velmi dlouho.
HAKL bylo opravdu kolopásové (polopásové) vozidlo, které se původně vyrábělo v Německu za II.světové války pod označením SdKfz 251. Vzhledem k tomu, že řada komponentů pro toto vozidlo se vyráběla na našem území a zůstalo jich zde po válce velké množství, bylo zařazeno do výzbroje naší armády pod označením HKL 6p. (odtud název HAKL). Toto vozidlo se pak později stalo základem pro výrobu našeho OT 810, který byl konstrukčně velmi podobný a přezdívka HAKL mu zůstala. Je však třeba poznamenat, že tento OT již byl modernější, měl oproti německé předloze již trochu jinou karoserii, zejména v zadní části, jinak uspořádanou pásovou část podvozku a používal motor Tatra o výkonu asi 88 kW.Vyráběl se v letech 1959-1962 a bylo ho vyrobeno celkem asi 1 100 kusů. Ve výzbroji PS byl též v menších početch zařazen, ale domnívám se, že již začátkem 70. let byl vyřazen a zcela nahrazen typem OT 64 SKOT. To už je ale jiná kapitola.
 
Re: Re: Re: 25 - pro peesák
jisa | email | 24.11.2010 16:22 | id 22632 | nahlásit
viděl jsem tohle monstrum na dyleni,v roce 64, pokoušel se otočit a potřeboval vyjet na maličkej hrbol u cesty. beznadějně, musel couvat na místo, kde se mohl otočit bez toho hrbolku před sebou. kam ten by se v terénu dostal......
 
Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
jisa | email | 24.11.2010 16:25 | id 22633 | nahlásit
myslím to OT 810 ...
 
Re: Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
Jan | 24.11.2010 18:09 | id 22637 | nahlásit
Omlouvám se všem !!! Na snímku č. 25 je skutečně OT 810, nějak jsem to špatně pochopil, protože OT 65 je na těch snímcích také a nějak se mi ty obrázky " zmatlaly". Nicméně bych si dovolil trochu nesouhlasit s názorem, že OT 810 měl v terénu nějaké výrazné problémy i když zde byly samozřejmě určité limity. Fakt je, že konstrukce podvozku (kombinace kola+pásy) byla poněkud neobvyklá a řízení vozidla mělo svá specifika a vyžadovalo to určitou praxi a zručnost. Na kluzkém povrchu, hlavně ve sněhu a v bahně byl při vyšší rychlosti silně nedotáčivý (měl snahu jet pořád rovně ). OT však byl na svou dobu nezvykle rychlý (na silnici až 90 km/hod.) a v některých jednotkách byl s dodatečně namontovaným BzK v zadní části korby využíván jako tzv. stíhač tanků. S tímto OT mám určitou osobní zkušenost a musím říct, že v terénu byl hlavně pro posádku v zadní části korby (střelecké družstvo) při jízdě velmi příjemný a docela pohodlný. Touto vlastností se však vyznačují všechny pásové OT, oproti těm čistě kolovým.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
jisa | email | 24.11.2010 18:21 | id 22638 | nahlásit
jene, napsal jsem, co jsem viděl. ta 810ka na ten hrbolek nevyjela, je možný, že to byl nezkušenej řidič, to nevím. ale couvat musel....
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
Jan | 24.11.2010 18:45 | id 22640 | nahlásit
Samozřejmě mohlo se s tímhle OT stát všechno a já to nevylučuju. Například když se jelo přes příkop, tak se na něj muselo najíždět pěkně hodně ze šikma, když se tam najelo kolmo, tak tam ty přední kola zapadly a byl konec jízdy, už se to nevyhrabalo. Ty přední kola neměly náhon , byly z plné gumy a zatížené váhou motoru i té těžké pancéřové kapoty. Fakt je, že se tam muselo na hodně věcí dávat bacha.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
Roman Černý | email | 13.6.2011 09:18 | id 32453 | nahlásit
Sloužil jsem v žižkárnách v letech 66-68 u dělostřeleckého oddílu a HAKL jsme měli jako velitelské vozidlo.Byl přemotorovaný (Tatra) a projel všude, dokonce vytahoval zapadlá auta. Akorát se v létě přehříval tak to řešili odklopením předního pancíře.
 
Re: Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
Buriánek Jaroslav | email | 15.12.2011 17:15 | id 39180 | nahlásit
Sloužil jsem tam 67-69,ten Hakl měla pak spojčeta.Romane, ty jsi byl velitel děla,pamatuji se na Tebe a jsi někde ze severu Moravy -1.baterie -vel.mjr.Tonda Malík !Ozvi se,dělali jsme s Jožkou Peregrimem topografy.Ozvi se !Tys byl vlastně mazák,já jsem šel pak do PŠ Jemnice.Zdraví Jarda.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák
zdenda | 13.7.2012 21:58 | id 47722 | nahlásit
Ahoj já jsem stím HAKLEM -OT810 jezdil u PTŘS PT Baterie Žiškova kasárna 73-75 ,pancíř 2-3cm motor tatra 111 později tatra138 jo jo to byl stroj
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: 25 - pro peesák
Pepik Houška 69-71 | email | 11.2.2011 20:40 | id 26631 | nahlásit
Chlapi máte pravdu,na jaře 1970 když přišli na roty
OT 64,tak nám ty OT 810 začly odvážet na brigádu do Domažlic a odtud celý vlak je odvezl někam do skladů
na Slovensko.
 
Re: Re: Re: 25 - pro peesák - pro Jana
Standa Štok | 22.2.2011 12:04 | id 27342 | nahlásit
Honzo je vidět z tvého komentáře,že jsi znalec vojenské techniky,jsem sice péesák,ale vzpoměl jsem si že FUG měl za bočním pancýřem ,přídavná kolečka,která se vysouvala hydraulicky a nebyla poháněná - sloužila pro lepší průchodnost měkkým terénem,kola byla stejná jako u MIGU 17 - 19- nevím jestli to bylo u všech typů .Co se týče HAKLU,tak určitě je tam velký rozdíl,na některých rP S byl HAKL ve výzbroji - později nahrazeny OT 64.HAKLY byly v poválečné výrobě vybavovány motory T 138 - a myslím,že měly dobrou průchodnost terénem,jak tam někdo popisuje problémy s přejetím nějaké hromady- myslím,že každé vozidlo,se může dostat do nějakého problému - je fakt,když se HAKLEM přijížděl nějaký příkop a nemusel být hluboký ,tak se muselo šikmo,jinak se to zapíchlo a konečná.Vzpomínám si,že Němci měli ještě za války také motorky podobné HAKLU - myslím tím,že to mělo pásy,nad tím byla korba,tam se vešli asi čtyři vojáci a vpředu byli řídítka - tuto motorku tady na severu používali a to dost dlouho eletrikáři,kteří zní prováděli kontrolu vysokého napětí hlavně v zimě a také jí používali pro natahování mových drátu - docela zajímavej stroj.Pořád mě v té době nešlem do hlavy systém řízení -přední kolo nemůže přemoct tah pásů,takže se domnívám,že při řízení řidítky se zřejmě přibrždoval pás a tím docházelo ke změně směru jízdy - takto asi fungoval i HAKL- Hozna by to mohl doplnit - jsou to zajímavé věci.
 
Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák -pro Standu
Jan | 22.2.2011 14:21 | id 27347 | nahlásit
Ten německý motocykl o kterém píšeš je pravděpodobně NSU HK-101, vojenské označení bylo SdKfz 2, vyrábělo se to v průběhu 2. svět. války. Ta věc se řídila také jak píšeš, když se řídítka natočila pod určitým úhlem (myslím že asi 5-6°) tak se vždy jeden pás na stejné straně přibrzdil. Mělo to vodou chlazený benzínový motor( asi 1500 ccm), výkon asi 36 HP, maximální rychlost byla něco kolem 65km/hod. V této rychlosti byl problém to udržet na silnici, ale v terénu, v bahně a na sněhu , to bylo výborné vozítko. Ahoj Stando.
 
Re: Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák -pro Honzu
Standa Štok | 22.2.2011 15:51 | id 27351 | nahlásit
Honzo díky za komentář - já jsem si to párkrát prohlížel,když tady stím chlapy jezdili v zimě pod vysokým napětím,mělo to úžasnou sílu.Docela by mě zajímalo kde skončila- ono bylo více takových podivných válečných strojů - nevím jestli to bylo z války,ale asi né protože se používal podvozek VAZ nebo VOLHA - byl to obojživelník,řidič seděl uprostřed a za ním byly po obou stranách sedadla a umělo to plavat a docela rychleto jezdilo po silnici- používali to Rusáci -když jsem sloužil ve Stráži pod Ralskem,tak tam jsem to viděl hodně jezdit a viděl jsem to plavat i u jejich posádky na rybníku- ale to už je jak píšeš jiná kapitola- aby nmás tady někdo nenapálil o čem to tady píšem.Honzo díky Standa
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: 25 - pro peesák - pro Jana
vystrcil milan | email | 23.9.2016 11:24 | id 108629 | nahlásit
Ahoj kluci. Rád bych opravil údaj o pomocných kolecch OT 65. Tato kola byla poháněna, jenže řetězový pohon byl vidět až po úplném vysunutí. Též se tento systém používal při průjezdu málo únosného terénu. K řízení polopásů i pásů jen to, že při zatočení musí napřed dojt k vypnutí směrové spojky apak teprve potom k zabrzdění pásu. Nepřesné seřízení těchto dvou nezávislých systémú mohl způsobit popisovanou událost. Technik přes auta, OT,BVP a T, zvaný AMIGO Ve Znojmě od r. 1974 až do konce
Vagónování techniky
Pavel | 10.6.2010 17:19 | id 17064 | nahlásit
Toto jsou opravdu velmi zajímavé fotky, Díky za ně. Vydržel bych i dnes na to dlouho koukat :) Tohle už současní kluci jen tak ve městě neuvidí.....
 
Re: Vagónování techniky
Michal | 16.8.2010 23:27 | id 19395 | nahlásit
Je pravda, že v SSSR sjížděly tanky rovnou z vagónů otočením o 90° ?
 
Re: Re: Vagónování techniky
Pavel Sahaj | email | 24.8.2010 23:26 | id 19630 | nahlásit
když je rampa podél kolejí tak ano.
 
Re: Re: Vagónování techniky
Jindra | email | 9.1.2011 16:23 | id 24858 | nahlásit
Dobrý den, k tomu sjíždění rovnou z vagonů: existoval instruktážní film promítaný v ČSLA mužstvu (1971-73) kde T-34 NVA (Národní lidová armáda NDR) sjížděly z vagonů vlaku, který stál navíc na náspu. Tank s otočenou věží o 180° se otočil kolmo k podélné ose vozu a sjel dolů. Takže to jde.
Jindra
 
Re: Re: Vagónování techniky
Stanislav | email | 6.4.2015 17:34 | id 88777 | nahlásit
Ahojte: Ako absolvent tankovej PS som sa zucasnil jedej ukazky ako zoskocit tankom z vagonu a zautocit.
Predstav si bojovu situaciu ze sa tvoja jednotka pocas vojny dostane pocas transportu vlakom s nalozenymi tankami pod palbu nepriatela.
Aby ta nepratel nerosflakal na padrt tak podla moznosti vlak s nalozenymi tankami zastavi na nejakom vhodnom mieste.
Tanky na vagonoch sa pouvolnovali z retazi a zaistovacich spalkov.
Pocas zoskoku tanku moze v nom sediet iba vodic,lebo dopad z takej vysky na zem moze byt smrtelny aj pre vodica.
Princip spociva v tom ze si vodic tanku zatiahne jeden z pasov a zabrzdi ho podla toho na ktoru stranu vagona musi dopadnut aby sa mohlo utocit.
Zaradi rychlost a na plny plyn prida.
Tank sa v tom okamiho otaca do 180 stupnov ...do 180 hovorim len preto ze sa nikdy nevie ci nespadne z vagona skor.
On sa tym pohyblivym pasom dostane do prázdneho priestoru a celou vahou 34.ton pada vadla vagona.
Je uplne sanozrejme ze ta stranu vagona z ktorej pada je uplne zdemolovana,lebo mu na nej sedi este kus zabrzdeného pasu tanku a odvali skoro celu hornu hranu vagona.
Mne sa to lahko vysvetluje lebo som to videl ale tazko chape ten co si takuto scenu nedokaze predstavit.
Taketo situacie sa vseobecne netrenovali,lebo sa riskovalo zdravie vodica tanku a samozrejme sa narobili aj velke skody.
Tank pri dopade vagona mohol dopadnut aj na bok,alebo sa mohol uplne prevratit,ale v pripade vojnového boja s nepriatelom to bolo nevyhnutne.
Mozno by o tomto vedel napisat niekto kto v takomto taku zoskakoval z vagona vlaku.
Ja som to len videl.
Viem len ze vodic ocakaval silny dopad lebo si okolo seba daval nejake stare madrace.
Vodic bol po dopade OK,akurat si stazoval na bolest v ramene,vraj sa do niecoho udrel.
 
Re: Vagónování techniky
Pavel Sahaj | email | 24.8.2010 23:32 | id 19631 | nahlásit
Máš 100% pravdu.Já ve Znojmě sloužil v letech 1967-69 tehdy u 3 t.roty.Tanky T 54 řeka.Dýchací přístroj IP 46.Hluboké brodění ve Vyškově.Střelnice Mašovice,Kunžak,Boletice,Přáslavice.Střelba z PL kulometu v Jincích.Pěkné vzpomínky.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Vagónování těžké techniky

Okres: Znojmo

GPS: 48°51'14.215"N, 16°3'36.691"E

Najít na mapě

Tato činnost probíhala vždy, když se útvar přesouval s částí techniky na cvičení. Jelikož se jezdilo třeba na Šumavu, Libavou, Doupov, atd., bývalo nutné vše naložit na vagóny a zvláštním vlakem vše dopravit na místo.

Z tohoto důvodu, bylo nutné s určenou technikou vyjet z autoparku Malá Louka a dojet většinou po vlastní ose (pásech) na nedaleké nádraží, které bylo vzdáleno asi 1300 metrů. Silnice mezi autoparkem a nádražím byla kvůli těmto situacím vydlážděna. Ocelové pásy totiž nenadělaly na kamenném podkladu žádnou škodu.
Na nádraží již byly nachystané vagóny, na které přes rampu postupně najížděla těžká technika. Vše uvidíte na těchto vzácných snímcích.
A2010-06-05 18:38:38 U2011-02-21 19:17:03 TG176