Re: Re: 25 - pro peesák
Jan | 24.11.2010 11:27 | id 22622
Konečně péesák, který rozumí obrněné technice. Na tom snímku skutečně není HAKL. Jde o obrněné vozidlo D-442 FÚG (odtud název FUG, nebo FUGa), vyráběný maďarským podnikem v Rábu. Byl to ale docela povedený stroj (konstrukčně vycházel ze sovětského BRDM 1), vyznačoval se velkou pohyblivostí a průchodností jak v terénu tak na silnici. Sloužil převážně k různým velitelským a průzkumným účelům, k hlídkování ve válečných oblastech po celém světě, nebo jako nosič různých zbraňových systémů. V ČSLA byl zařazen pod uvedeným označením OT-65 a sloužil zde velmi dlouho.
HAKL bylo opravdu kolopásové (polopásové) vozidlo, které se původně vyrábělo v Německu za II.světové války pod označením SdKfz 251. Vzhledem k tomu, že řada komponentů pro toto vozidlo se vyráběla na našem území a zůstalo jich zde po válce velké množství, bylo zařazeno do výzbroje naší armády pod označením HKL 6p. (odtud název HAKL). Toto vozidlo se pak později stalo základem pro výrobu našeho OT 810, který byl konstrukčně velmi podobný a přezdívka HAKL mu zůstala. Je však třeba poznamenat, že tento OT již byl modernější, měl oproti německé předloze již trochu jinou karoserii, zejména v zadní části, jinak uspořádanou pásovou část podvozku a používal motor Tatra o výkonu asi 88 kW.Vyráběl se v letech 1959-1962 a bylo ho vyrobeno celkem asi 1 100 kusů. Ve výzbroji PS byl též v menších početch zařazen, ale domnívám se, že již začátkem 70. let byl vyřazen a zcela nahrazen typem OT 64 SKOT. To už je ale jiná kapitola.