Objekty PS
« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (13)
(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (A.Čajkovič) z celkových 6
Autor: A.Čajkovič | Pořízeno: xxxx | Foto: 6 fotek
Reakce na komentář...
Re: Re: Před státní hranicí
noveudoli | 24.11.2009 13:54 | id 7869
Jak to fungovalo je dobře popsáno v knize pana Romana Kozáka "Nové Údolí"vydáno tuším v roce 1999...Za naší služby ve Stožci byla pod rotou výkolejka,vždy odemykána pro vlak v cca 11 hod,který vezl dříví do Německa.Na ŽTZ hlídka vysedla,odemkla vrata a vlak jel do Bavor.Zpátky odemykala vystřídaná hlídka a jela zpět zase pod rotu..několikrát jsem jel jako strojvůdce s dohledem...,spolubojovník zase špatně odemkl výkolejku a lokomotiva najela do lesa.Taky si pamatuji, jak vlak přejel tlapu psovi, co prověřoval pod vlakem..Byl utracen..
Výkolejky před státní hranicí
Tratě směřující do západní ciziny byly obvykle zajištěny proti nedovolenému průjezdu železničních vozidel tzv. výkolejkou.
Výkolejka ovšem není vynález Pohraniční stráže. Výkolejka je zařízení, které je na všech železnicích standardně používáno. Jedná se o technické zařízení, sloužící k zastavení nežádoucího pohybu vozidel, pokud selžou standardní prostředky. Předpokládá se, že vykolejením vozidla vznikne menší škoda, než případnou kolizí s jinými vozidly či překážkami.
Zajímavost:
Výkolejka nebyla jediným technickým zařízením proti úniku kolejových vozidel do ciziny. Například na železničním hraničním přechodu Horní Dvoříště se do poloviny 70 let používalo železobetónové monstrum umístované na kolej, kolmo na kolejnice. Případné najetí do něj by však mělo vážné následky a proto se i zde začala používat klasická výkolejka. Odemykání a zamykání prováděl pracovník ČSD pod dohledem hlídky PS.
A2009-03-31 18:15:21 U2010-01-23 18:39:27 TG0