Objekty PS

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (2)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (V.Láník) z celkových 3

Foto 1
Budova OPK na nádraží v Břeclavi.
Foto 1 Foto 2 Foto 3

Autor: V.Láník | Pořízeno: | Foto: 3 fotky



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Kontakt
Chrástek Pavel | email | 12.12.2023 09:14 | id 175589 | nahlásit
Pokud někdo z OPK - Pohansko ročník jaro 84-86 navštěvuje tyto stránky ozvěte se.
kontrola vlaků
Pavel | 8.10.2019 22:07 | id 141104 | nahlásit
Jen doplním že i osobní rychlíky do Vídně kontrolovaly na Pohansku trvalo to zhruba půl hodiny.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

OPK Břeclav

Okres: Břeclav

GPS: 48°45'14.279"N, 16°53'33.946"E

Najít na mapě

OPK Břeclav bylo dislokováno na nádraží ČD v Břeclavi.

Zrušením Finanční stráže (zák. č.275/1948 Sb, z 2.12.1948) k 1.lednu 1949, přešly veškeré pravomoci na Sbor národní bezpečnosti. Systém ochrany státní hranice doplnily pasové kontrolní stanice SNB, zřízené výnosem MV č.72 z 30.4.1949, se v účinnosti od 1.5.1949 přeměnily na oddíly pasové kontroly (OPK), jež patřily do působnosti Státní bezpečnosti...
V lednu 1951 bylo dáno do provozu opatření na Vídeňské trati a to pro kontrolu vlaků a důsledné osvětlení železniční tratě. U roty Poštorná, v prostoru Vídeňské trati, byly vystavěny dva mosty vlastními prostředky a takto byl úsek důsledně střežen na hlavním směru proti Rakousku (kontrolní stanoviště Pohansko).
Od 1.3.1955 byly do materiální péče brigád připojeny skupiny a oddělení pohraničních kontrol v Břeclavi (dohromady jich bylo 49, včetně střelecké čety s 28 vojáky) - o četě píše již vojenská kronika v roce 1953. V materiální péči PS byly do dubna 1966, od tohoto data pak pod KSNB Brno.
Takto to bylo do 15.6.1973, kdy byly OPK rozkazem FMV ČSSR (č. 22 z 24.5.1973) podřízené pod PS a brigáda je materiálně zabezpečovala. Výkon služby pak upravoval rozkaz MV (č. 41 ze dne 10.12.1976 - naplnění předpisu OSH ?I-5, který řešil výkon služby na OPK).
OPK Břeclav mělo dvě pracoviště. Břeclav a Pohansko. Nákladní vlaky se kontrolovaly na Pohansku a osobní vlaky v Břeclavi. V Břeclavi se prováděla kontrola rychlíků směrujících do Vídně. To se provádělo na nástupišti číslo 1. Po útěku výpravčího z nádraží Břeclav z 20.5.1977, došlo k vybudování oplocení mezi 5. a 6. kolejí a důraznějšímu provádění kontrol lokomotiv mezi nádražím a KS Pohansko.
OPK Břeclav mělo kanceláře na nádraží v Břeclavi. Byl zde náčelník, zástupci a další. Vojáci, kteří zde sloužili, byli ubytováni původně na rotě v Poštorné, pod kterou OPK od počátku spadalo. Od 1.7.1973 se OPK osamostatnilo a velení převzala pasová kontrola Břeclav. Vojáci pak byli ubytováni na 4. prPS Břeclav (do roku 1984), kdy se z Břeclavi vrátili zpět do Poštorné, do nově postavené roty. Tam pak zůstali až do zrušení jejich služby na KS Pohansko.
Tabulkově na počty vojáků se jednalo o rotu. Do služeb se jezdilo z Poštorné na KS Pohansko vozidlem V3S. Rota měla k dispozici ještě vozidlo UAZ. Služební psi byli v kotcích na Pohansku.

 

A2019-10-08 10:34:08 TG190