Objekty PS

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (3)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto z celkových 10

Foto 1
Lokalizace roty - červená šipka a SV - stanoviště rPS Cazov. (zdroj: M. Provazník, ABS Kanice)
Foto 1 Foto 2

Autor: | Pořízeno: | Foto: 2 fotky

Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10

Autor: internet nebo reprofoto | Pořízeno: | Foto: 8 fotek



Reakce na komentář...
doplnění
Michal | email | 15.7.2019 23:18 | id 139393
Já pár informací přidám. Na sklonku tzv. staré sestavy byla 3. četa České Žleby pod 1. rotou PS SNB Volary PSú 5182 sušického praporu. Správně je uvedeno čp. i že šlo o bývalý hostinec. Prapor byl na přelomu let 50/51 rozdělen mezi dvě nově vznikající brigády PS 4. sušickou a 5. volarskou. 10. rota 5. volarské brigády byla umístěna do Horního Cazova. Původně bylo uvažováno o využití bývalého cazovského obchodu. Z tohoto návrhu sešlo, budova byla shledána malou. Nicméně byla určena jako tzv. záchytný bod. Bylo rozhodnuto vystavět celou rotu nově, z montovaných domů. Kdyby (pro klimatické podmínky) k výstavbě montovaných domů nedošlo, nebo nestihla být dokončena měli být pohraničníci přechodně ubytováni právě v tomto tzv. záchytném bodě a ještě ve Žlebech v budově (dosluhujícího) PS útvaru. To se ale nestalo. Jedna budova tzv. UBA (nebo KAD) baráku byla na sklonku roku v Cazově přeci jen sestavena. Cca. 600 metrů severovýchodně od kóty 823 (dnes bude kótování asi mírně odlišné). Druhý barák byl postaven počátkem roku 1951. Když se v říjnu 1951 přestěhovali vojáci do Žlebů, oba baráky byly později demontovány a přesunuty též do Žlebů, minimálně jeden byl (podle velmi kusých informací) ve Žlebech znovu postaven (u nového sídla 10. roty, budovy bývalé FS, později PS SNB čp. 129).
Ve Žlebech byla na konci roku 1950 ještě tzv. předsunutá výcviková rota (výcvikové středisko PS SNB 5). Ta měla být původně v nedalekém Stožci (všechny předsunuté výcvikové roty měly být v místech budoucích velitelství praporů), tam ale nebyly vhodné budovy, takže byla umístěna do Žlebů, pravděpodobně do budovy čp. 129. Je uváděno, že se rota stěhovala z Cazova do Žlebů k 1. 10. 1951. to je mylná informace opisovaná z "Historie svazku". Hlavním důvodem pro přemístění roty byla viditelnost z Bavorska. V podstatě je to tady popsáno správně. Sešlo se několik okolností. Viditelnost z Bavorska, zběhnutí Lopaniče a následná obava aby právě Lopanič nebyl vyslán jako agent.


Reagujete na komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

10. rPS Horní Cazov

GPS: 48°52'50.100"N, 13°45'5.284"E

Najít na mapě

Zaniklá 10. rPS Cazov (2. prPS Kunžvart, 10. bPS Volary).

Hisorie této roty je velice zvláštní a panují okolo ní různé dohady a spekulace. V každém případě je její minulost těsně spjatá s Českými Žleby, kde 15.8.1948 vzniká 2. pohraniční četa SNB Č. Žleby (1. Pohraniční rota SNB Horní Vltavice - útvar SNB 7675, SNB útvar 8175 Písek). Ten sídlí v centru obce v budově bývalého hostince (hotelu) s č. p. 94 - "Gasthaus zum Dreisesselberg".
 
Doba v tomto období byla velice překotná a tak útvar od dubna 1949 již nese název 2. četa PS - PS útvar Č. Žleby (1. rota PS - PS útvar 5182 H. Vltavice, PS útvar 8296 Písek).

20.11.1949 vzniká PS útvar 8296 Sušice (Písek zaniká)

12.10.1950 se pak PS útvar Sušice začne dělit na dvě brigády PS - 4. sušická a 5. volarská. Tolik ze základní historie před zaujetím sestavy...


1.1.1951 se tak nová sestava rot PS dotkla i Č. Žlebů, mimo jiné i to, že bPS Volary dostaly číslo 10 (19.3.1951). No a tímto se dostáváme přímo k rotě Cazov.
Ta vznikla 1.1.1951 a byla dislokována do prostor vysídlené obce Horní Cazov. Kolem její lokalizace a podoby panují nejasnosti, ale dle všech indicií se nacházela u bývalého statku v SZ části obce a měla tři objekty. Dva dřevěné baráky (jakési "chaty", které si vojáci postavili postupně sami) a později dostavěnou 
kamennou budovu stájí. Dřevěné budovy byly propojeny chodníky a v jejich okolí došlo i na zkrášlující úpravy - obrazce z kamenů (hvězdu a dva znaky) a v čele každé budovy pak stožár na vlajky, v polovině roku dokonce i na samotnou elektrifikaci... 
Úplně přesné datum zprovoznění roty je 28.12.1950 večer, kdy již první dřevěný objekt čerstvě stál a jednotka tak hromadně opustila bývalý hostinec v Č. Žlebech.

Důvod výstavby této roty bude tak asi souviset s převaděčským kanálem Hasilů, kteří právě tudy chodili. Jednotka ve Žlebech by to měla k zákroku a k hlídání této části SH daleko a tudíž ztrácela na efektivnosti. Navíc poloha roty ve stráni nad cestou, předurčovala k dobrému rozhledu po jejím úseku, nehledě na to, že již v této době docházelo k likvidaci usedlostí v H. Cazově. Vše kvůli přehlednosti terénu.

Rota byla zrušena, nebo spíš opuštěna, již po pár měsících. Oficiálně k 1.10.1951, ale pohraničníci odtud odešli až 20.10. a přesunuli se do prázdného a zřejmě i lehce zdevastovaného objektu po zrušené FS (bývalá celnice) v Č. Žlebech.
Tímto se začala psát historie roty PS České Žleby...

Zrušení roty pak bude mít taktéž jednoduché důvody... s nárůstek kvality ochrany SH a počtů příslušníků PS se stala rota nevyhovující, z území sousedního státu na ni byla skvělá viditelnost (perfektní přehled o veškeré její činnosti) - Horní Cazov je orientován svahem k území SRN. Navíc ještě po smrti Bohumila Hasila 14.9.1950 (který byl zastřelen jen kousek od místa, kde za pár měsíců rota vyrostla), jeho bratr Josef s převaděčstvím skončil (jeho výskyt nebyl zaznamenán), takže kanál nebyl provozován a tento úsek nebyl již tak náročný na ostrahu.


Další důvody ke zrušení -  zběhnutí několika pohraničníků, nejsou nijak potvrzeny... Je však velice zajímavé, že při pročítání kroniky, nikde dříve nepadla zmínka, nebo náznak, byť jen o měsíc, o přestěhování roty do Žlebů. Rozhodnutí muselo tedy přijít ze dne na den.
Nějaká souvislost tam asi bude kolem toho data zrušení a opuštění Cazova. Bývalý objekt FS - stará rota Žleby, byla zřejmě dost zanedbaná a těch 20 dnů trvalo, než ji dali do provozuschopného stavu.

 

Související fotogalerie
A2019-02-08 15:46:52 U2023-08-14 09:48:26 TG517