Různé

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (607)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto z celkových 1

Foto 1

Autor: | Pořízeno: | Foto: 1 fotka



Výpis zvoleného vlákna...
Dotaz
Jan | 5.11.2010 20:38 | id 21835 | nahlásit
Je správný můj předpoklad, že vidové hlásky PVOS byly rozmístěny tak, aby v blízkosti SH došlo k vykrytí míst, kde bylo vzhledem k charakteru terénu namožné, nebo obtížné radarem zachytit zejména nízko letící cíle (tzv." radarové stíny") ??Může na to tady, nejlépe nějaký hláskař, nebo někdo kdo se v tom vyzná fundovaně odpovědět?Docela by mně zajímalo, zda je můj předpoklad správný, protože někdy to dělalo dojem, že v úseku každé roty PS byla vždy jedna hláska PVOS. Jak to tedy ve skutečnosti bylo ??
 
Re: Dotaz - dodatek
Jan | 5.11.2010 20:48 | id 21836 | nahlásit
A hlavně co se dělo a co tam ti chlapi dělali, nebo co měli udělat, když byl takový cíl zjištěn. Ještě by mne zajímalo co dělali s tím hlášením, které jsme jim (alespoň v letech 1967-69 to tak u PS bylo) museli o každém přeletu jakéhokoli letadla dávat. U piva v hospodě jsme se tenkrát s nimi o práci moc nebavili a ani nás to nezajímalo. Díky za informaci.
 
Re: Re: Dotaz - dodatek
Standa Štok | 5.11.2010 21:29 | id 21842 | nahlásit
Pokud mě pamět slouží - tak v letech 66- 67 než k nám přišli Hláskaři,kteří sloužili společn¨ě na špaku na Kapličkách- tak se podávalo hlášení " Vozduch" a mám dojem ,že to šlo na letiště do Č.Budějic.Dávali se takzvaný Kápíčka - dopravní letadla ,která tvořila za sebou kompáru - snad od 8.OOO metrů a pak hlavně rakušáci lítali okolo hranic a občas i přez hranice Cesnama.Pak na nělítali stihačky z Č.B.Pamatuji se ,že i jeden čas byl na Kapličkách těžký kulomet,okolo srpna-když Cesny provokovaly- než stačily přiletět Mig 19 tak byly většinou zpátky.Také se v určitých intervalech dávalo počasí - směr a síla větru,výška mraků,viditelnost na letiště.Nevím - snad mě někdo doplní už to je 42 roků,takže to nemusí být přesné - ale tak nějak to bylo .Mohli by to doplnit kluci hláskaři - pak už si to dávali sami - měli tam ten velkej dalekohled myslím nějakyTD 1O - nebo tak nějak - bylo to docela zajímavé.Počasí bylo nějak : Máš to -povětrnost 2-5-4 ,jihozápadní střední - výška mraků 4OO - viditelnost atd .nevím už dál.
 
Re: Re: Re: Dotaz - dodatek
FOJTIK | email | 29.12.2010 23:50 | id 24225 | nahlásit
Ještě v 80 letech platilo heslo VOVZDUCH PŘELET, udávalo sestanoviště (nebo rota), hraniční mezník ( nebo vzdálenost k němu), směr letu, typ letadla, pokud možno imi. znaky, výška. Na každé rotě musel být vytypovan prostor pro přistání vrtulníku a letadla Po vyhlášení Vovzduchu vyjížděla určená skupina dle denního rozkazu do tohoto prostoru s kulometém. Toto opatření platilo po průseru na Lipně (vytypovaný prostor).
 
Re: Re: Dotaz - dodatek
Petr Hladký | email | 2.6.2014 23:33 | id 75467 | nahlásit
Sloužil jsem na hlásce 281 Sedlo v letech 1979 - 81. Hlásky měly za úkol hlídat především nízkoletící prostředky, které by těžko zachytil radar, ale hlásilo se vše, co bylo vidět. Na hlásce mělo být 5 záklaďáků, velitel + 4 pozorovatelé, což bylo ovšem jen vyjímečně. Občas se stávalo, že jsme na hlásce byli jen 3, což byl min. počet a nikdo potom nesměl opustit hlásku (na nákup, na koupání...) a sloužilo se systémem 24 hod. služba, 12 hod. odpočinek a stále dokola. Normální služba vypadala následovně. 24 hod. služba, 24 hod volno. Ve volně se zajišťoval "servis" ostatním, tzn. nákup, úklid, vaření, nanosit vodu ze studánky (asi 300m), jednou týdně jsme mohli jezdit do Nové Bystřice se vysprchovat v továrně, protože na hlásce nebyla tekoucí voda ani koupelna. Ti co sloužili se střídali po 2 hod na věži, jako pozorovatel a v "telefonce" jako telefonista. Pokud bylo vyhlášeno "zvýšené pozorování, musel na věž další člen. Pokud nás bylo 5, tak velitel hlásky, ale většinou to byl někdo z těch, co měli volno. V létě při pěkném počasí bylo zvýšené pravidelně od 9 do 19 hod, protože na Rakouské straně bylo někde v blízkosti letiště, kde tahali větroně a lítali soukromníci ve sport. letadlech. K tomu jim z naší strany "asistovaly" téměř po celý den naše MIGy (většinou Mig 15), které se střídaly po 1/2 hod. No a my museli ten Mig hlásit, dokud nám ze sálu neřekli, ať se na to vykašlem a dáme vědět, až odletí nadobro :) Za celou vojnu jsem nezahlédl jediné rakouské letadlo. Jinak pozorovatel na věži hlásil každé letadlo, které viděl, příp. jen slyšel. Přesné hlášení si už nepamatuji, ale hlásil se azimut, vzdálenost, výška, směr typ a příp. činnost (krouží, výsadek...) Dále se hlásilo každé 1/2 hod. počasí, směr a síla větru, oblačnost, dohlednost. Pokud byla dohlednost =< 500m (mlha, tma) příp. za bouřky se šlo z věže do okopu. Všechna hlášení zapisoval telefonista do deníku hlásky a předával dál na sál. Vše se udávalo v moskevské čase (-2 hod). V noci se mělo sloužit v okopu
 
Re: Dotaz
Tomáš Říha | email | 5.11.2010 21:41 | id 21844 | nahlásit
Ahoj kluci, jsem hláskař,jsem nadšený ,že Vojensko bude dávat dohromady všechny hlásky. Honzo, tvoje úvaha je vcelku správná, s PS rotami neměli hlásky nic společného, kromě povinné spolupráce a hlídání hranice. Já byl na PH 164 Všeruby, najdete některé informace zde v sekci PVOS - PH 164, tak jak jsem to zažil já. Doufám, že se najdou další hláskaři, je nás oproti PSákům málo. Tomáš
 
Re: Re: Dotaz- pro Tomáše Říhu
Jan | 6.11.2010 09:17 | id 21862 | nahlásit
Díky Tomáši za informaci. V klidu se na ten odkaz podívám a přeji hezký den.
 
Re: Dotaz
milc | 6.12.2010 10:46 | id 23155 | nahlásit
Trochu popíšu činnost hlásek. Většinou 5 kluků. Služba: Dozorčí pozorovatel-věž, Dozorčí telefonista-telefonka, Zvýšené pozorování-jen při zjištění cíle na věž(většinou dodržováno jen při kontrolních letech PS nebo PVOS-hlášeny dopředu, nebo při nástupu mladých, než se to naučili). Směna 24hod.(od 8 do 8, vycházelo to každý druhý den), po 2 hod. výměna, v noci, za mlhy, v bouřce okop. Hlásky vykrývali prostory, kam radar neviděl, a hlavně dávali všechny zjištěné nízkoletící cíle v zahraničí (WoZDuch -limit 30sec) nebo vnitrozemí (LEToun - limit 1min.) - WZD 155 07 250 CESNA 30(zpráva,azimut cíle,vzdálenost cíle,azimut letu cíle,druh cíle, výška cíle-30=300m), telefonista připojil moskevský čas (+2 hod). Tyto hlášení šly po sálech výše a výše(prý až na Warš. sml., do Moskvy), kde se kreslily zezadu na mapy (znáte určitě z filmů). Tato zpráva se dávala každou minutu po celou dobu pozorování cíle a přidávaly se k tomu různé dodatky, třeba výsadek, zjištěné imatrikuláky.... Při snížené viditelnosti se dávaly zvuky motorů(proudové, pístové, turbové..) nebo třeba v noci polohová světla(to chtěly počet, barvu, rozložení). Když byl cíl i na radaru, tak se někde spojovaly zjištěná data od hlásek a radarů o rychlosti, zjištění a ztráty cíle atd., aby se při dalším zjištění podobných parametrů už předpokládalo, kam to letí a co to je .....Každých 30min. se volala kontrola spojení, jednou za hodinu si volali ze sálu o počasí - směr a síla větru, dohlednost, oblačnost, déšť, sněžení...
Spojení s PS bylo také, PS měli volat hlášení o letadlech, a hláska je poslala jako ZPRÁVA OD PS, my zase měli hlásit pohyb osob v pásmu, za hranicí u mezníků...
Na věži byl kurzový stolek, kde byl nakreslen průběh hranice, orientační body (každá hláska jich měla několik), na stolku zabudovaný dalekohled TZK.
Bydlení bylo různé-malé domky, buňky, maringotky...někde jídlo od PS(někomu ho vozili, někdo si chodil), jinde měli limit v krámu, kam chodili nakupovat a vařili si sami.....
 
Re: Dotaz
milc | 6.12.2010 10:54 | id 23156 | nahlásit
...byla TV, radio, nějaké knížky, někde ale nebyla ani elektřina.
Já za celou vojnu 2xdovolená 10dnů, ale u nás nám po žádosti přidávali dny, mladej 3, starej 5...a jeden VOP za Vz. vojáka, jinak nic, jen služba....já za druhý rok asi 320 služeb(norm. i zvýš. pozorování). A abych nezapomněl, většinou byl na každé hlásce vlčák, v některých časech ten nejlepší kamarád.....
 
Re: Re: Dotaz
SJ | 6.12.2010 16:18 | id 23167 | nahlásit
Hláska Mlýnce 253.Pozorovaný ciel zapisoval telefonista do denníka ako aj rozne previerky spojenia,hlásenie počasia ako aj overovanie presného času.Ten musel sediet s časom na sále.Pri ukončeni pozorovania ciela ako aj jeho straty sa používalo číslo 598.Niekedy sme pozorovali naraz aj viacej cielov ,lebo nedaleko bolo rakúske letisko. jano
 
Re: Re: Dotaz
Tomáš Říha | email | 9.12.2010 21:36 | id 23273 | nahlásit
Tak tohle teda sedí, zdravím hláskaře milce a děkuji za hezké čtení. Jen trochu doplním o moje vzpomínky na ph 164 - nám nikdy dovolenou neprodloužili, ani jsem nevěděl, že to bylo možné. O den více měli jen kluci ze Slovenska, ale ti to proseděli ve vlaku. Já na opušťáku za celou vojnu 4krát- 2 pohřby a 2 svatby, jinak nic ,a těch služeb asi stejně jako Ty. Jo, a ještě 2 opušťáky propadly, jeden mi umázli za průser a druhý jsem už jako mazák ani nevybral. TZK byl u nás na trojnožce,dal se dát tudíž kamkoliv nebo složit na noc na podlahu. Ale byl parádní,co? S tím se dalo vidět věcí! A pes - náš Dick. Můžu teda říct, že já se psů celý život bojím a oni to poznají a jdou po mě, ale zlatíčko Dick byl úžasný,pro mne jediný pes na světě, kterého jsem opravdu miloval. Byl starý , vysloužilý PS pes, ale byl náš.Ani nevím, jak skončil, ale přeji mu krásné nebe. My neměli ani vodu, ani elektřinu. Občas došel i petrolej,vše zachránily svíčky. Aspoň, že to slunce byla jistota. Mějte se hezky všichni tady a pište, ať je co číst.
 
Re: Re: Dotaz
jarek | email | 14.11.2012 22:47 | id 52127 | nahlásit
My televizi na 257 měli, kanálový volič byl zapečetěný pečetí VR, abychom si snad neladili programy kapitalistů z ORF :-) :-). Ale my jsme si je i tak ladili a sledovali Knight Ridera a jeho super auto Kitta. Stejně tak poslouchali šlárgy z pořadu Wurlitzer, též na ORF. Pečeť VR jsme si velice jednoduše vyrobili, tak nebyl problém :-)


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Pátrání po hláskách PVOS

Pomožte nám prosím nalézt polohu vidových hlásek bývalého systému PVOS, tak jak byly rozmístěny na území ČSSR poč. 90 let. Rozhodli jsme se totiž, že bychom je chtěli mít na našich stránkách úplně všechny, a to zrovna tak, jak už zde máme ze stejného období všechny roty Pohraniční stráže.

Pokud tedy víte, kde se nějaká vidová hláska PVOS nacházela, napište to prosím zde, na tuto stránku do komentářů. Napište prosím vše, co o ní víte. A úplně nejlepší bude, budete-li vědět i GPS souřadnice. Až bude údajů o hláskách více, začneme s nimi pracovat a dávat to dohromady. Vlastníte-li i nějaké fotky, tak neváhejte a posílejte je. Děkujeme předem a nebojte se psát :)


Nevíte jak zjistit GPS souřadnice?

On-line například tak, že si otevřete webovou stránku http://www.mapy.cz a na mapě vyhledáte místo, které vás zajímá. Pak jen klikněte na tlačítko GPS /je na mapě napravo/ a kliknutím na místo zájmu zjistíte GPS polohu toho místa. Souřadnice, které vám to vypíše nám pak pošlete!
A2010-11-05 18:44:04 TG0