Různé

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (48)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (L.Voda) z celkových 3

Foto 1
Dobový snímek pořízený na hranici ČSSR a NSR v červenci roku 1972.
Foto 1 Foto 2 Foto 3

Autor: L.Voda | Pořízeno: | Foto: 3 fotky



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Vyjádření kolegů z BGS
oscarpapa | 17.2.2016 16:54 | id 101603 | nahlásit
Poprosil jsem kolegy z "druhé strany", aby mi k té fotce napsali svůj názor. Zní takto : 1) nejde o příslušníky BGS, ale o celníky ( Grenzzolldienst ). BGS neměla na hranici až do roku 1992 psy, neměla pistole Walther PP ( pouzdra ) - a Američani měli obecně problém rozpoznat BGS a celníky - bylo jim to jedno, hlavně, že byli na správné straně. 2) příběh se odehrál asi takto : smíšená US/DE hlídka potkala při patrole naší - nejméně dvoučlennou - hlídku. Poprosili jednoho z naší hlídky, aby je společně vyfotil jejich privátním fotoaparátem - druhou, služební, má LOPák u sebe ( with my army camera ). Aby bylo vidět, že je to na čáře, druhý pohraničník zaklekl, odvrátil se a ještě se díval do dalekohledu, aby nebyla vidět jeho tvář. Snímek je ale prý určitě autentický - žádný fejk.
 
Re: Vyjádření kolegů z BGS
Zdenek N. | 17.2.2016 17:11 | id 101605 | nahlásit
No nevím, přiklonil bych se k názoru, že snímek, viz ten zakrslý pohraničník, fejkem opravdu je. Jsou ti Němci opravdu celníci? Nejedná se o BGP-Bayerische Grenzpolizei? BGS ne, ti měli jinou barvu uniforem. Na druhou stranu, když to říkají sami Němci...
 
Re: Vyjádření kolegů z BGS
HoNzA | 17.2.2016 21:19 | id 101612 | nahlásit
Já jsem teda u toho focení nebyl, ale ten pes mohl být klidně těch pésáků, ne? Na druhou stranu - nechat se vyfotit takhle - i otočenej a s hochama z druhé strany - to nemohl udělat ani největší b***c z Varšavské smlouvy... Takže podle mého skromného názoru ten zakleknutej klučina PS není.
 
Re: Re: Vyjádření kolegů z BGS
Jarda K | 17.2.2016 22:02 | id 101614 | nahlásit
Pes bude patřit k PS, protože pes od sousedů (celníků) míval postroj s nadpisem ZOLL. Nebo se pletu?
Re:fotka
majkl | 13.2.2016 21:06 | id 101420 | nahlásit
Spíš to vypadá na fotomontáž.Když porovnám postavu
pohraničníka a těch maníků ze západu, je tam
znatelný rozdíl, i když jsou všichni skoro stejně
vzdáleni od objektivu. Postava pohraničníka, hlava
a hlavně ruka, jsou znatelně menší.
fotka
Michal | 13.2.2016 12:37 | id 101397 | nahlásit
Myslím, že půjde o zběhnutí. Dělá to dojem, že zběhl voják z CZ strany a ta americko - německá grupa sleduje rakonstrukci, nebo vyšetřování dezerce. Proto ty foťáky a dalekohledy a proto všichni stojí schovaní. Ten vz. 58 mohl zběh ztratit, nebo odhodit a oni si pro něj došli, nebo ho mají ze zištných důvodů (provokace, vrácení, výměna, navázání kontaktu). Ten klečící podle mne není žádný český pohraničník.
A co se nošení samopalu týče, tak ve strážní službě pažba na pravém rameni hlavní nahoru, sklopka se sklopenou pažbou pravé rameno, hlaveň dolů, sklopka s odklopenou pažbou hlaveň nahoru.
 
Re: fotka
vlado | email | 14.2.2016 11:49 | id 101441 | nahlásit
Ak ten kľačiaci nie je "český pohraničník" tak určite nie je ani slovenský pohraničník a ty si určite na čiare neslúžil. Nauč sa dejepis. My sme boli ČESKOSLOVENSKÍ POHRANIĆIARI.
 
jasnačka
Ján Michlík | email | 16.3.2016 17:52 | id 102767 | nahlásit
Vlado súhlasím s tebou,až je to trapne čítať stále tie blbosti.."česke peníze,český pohraničník,proryv z Česka,česká hranice atď.." možno percentuálne na hraniciach služilo viac slovákov ako čechov na počet obyvateľstva...ale niektorý "pakovia" sú stále rovnako primitívny ako aj v časoch minulích,už len tu chýbaju slová "zlaté česke ručičky"...je to na grc..
 
Re: jasnačka
Jan | 16.3.2016 19:15 | id 102772 | nahlásit
Chlapi myslím, že děláte bouři ve sklenici vody. Zcela souhlasím s tím, že výraz "český pohraničník" byl použit nevhodně, nicméně se domnívám, že autor toho příspěvku tím nic nesledoval a že jej použil zcela mimoděk a automaticky v kontextu dnešní hloupé doby. Krátce řečeno není třeba z toho dělat nějaký národnostní problém, obzvlášť ne na těchto stránkách.
Úprava FOTKY
Administrátor | email | 7.2.2016 08:30 | id 101130 | nahlásit
 
Re: Úprava FOTKY
Jára Dorňák - BPS Sušice | 7.2.2016 09:15 | id 101134 | nahlásit
Vyzobnul jsem si toho PeSáka, prohnal fotoskopem auto i manual. Ten dřepící hoch nemá ústroj PS, zvláště kalhoty, nemá opasek, ani věci co se na něm nosili. Sap jistě pochází od zběha.
 
Re: Re: Úprava FOTKY
Bříza | email | 7.2.2016 10:29 | id 101138 | nahlásit
On pásek má, ale protažený poutky kalhot, přesně tak, jako ti jeho kolegové, co ho pozorují. Jsem stoprocentně přesvědčený, že je to voják z druhé strany.
 
Re: Úprava FOTKY
Milan | 7.2.2016 17:31 | id 101169 | nahlásit
Podle mého úsudku,se jedná o provokativní foto poplatné té době.To vede k otázce a k myšlence-jak je možné že SAvz.58,čsl.výrobek se nachází v rukou cizí ozbrojené složky na SH.
 
Re: Re: Úprava FOTKY
Jan | 7.2.2016 17:56 | id 101172 | nahlásit
Těchto zbraní byl v 70.letech v rukách cizích ozbrojených složek již dost velký počet a dostávaly se tam různými cestami, např. od našich vojenských zběhů, a to i od PS, nákupem od třetích osob a pod. Nevím proč by je tedy neměly mít k dispozici i německé ozbrojené složky. Stejně tak u nás byly k různým účelům k dispozici jisté počty zbraní západní výroby, zejména M-16, HKG3, FN FAL, UZZI a hromada dalších.
 
Re: Re: Re: Úprava FOTKY
Milan | 7.2.2016 18:15 | id 101174 | nahlásit
Ano,i s tím lze souhlasit.To co je na uvedené fotce však mohla být také individuální akce té skupiny.Třeba to také lze nazvat"srandičky".Těch bylo na SH také dost.
 
Re: Re: Re: Re: Úprava FOTKY-pro Milana
Jan | 7.2.2016 19:42 | id 101179 | nahlásit
Jo, s největší pravděpodobností půjde o něco takového. K ničemu jinému to ani nemohlo sloužit a podle toho je to také naaranžované. Přítomnost Sa 58 není žádným důkazem, že se jedná o čs.pohraničníka i když to tak asi podle představ autora snímku mělo vypadat (viz. ten anglický text k obrázku).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Úprava FOTKY-pro Milana
JardaM | 7.2.2016 21:55 | id 101189 | nahlásit
Sa58 se správně nosil na rameni hlavní nahoru! Takto se nosila sklopka...
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Úprava FOTKY-pro Milana
Milan | 7.2.2016 22:26 | id 101190 | nahlásit
Vaše upřesnění nošení Sa 58.P je správné.To odpovídá cvičebnímu řádu.Plně souhlasím.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Úprava FOTKY-pro Milana
folfran | email | 8.2.2016 00:36 | id 101195 | nahlásit
Chlapi co tu motáte nějaký cvičební řád, já ve službě nosil Sa58(s pažbou) zásadně hlavní dolů, lépe a rychleji se s ním manipulovalo.
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Úprava FOTKY-pro Milana
pepík | email | 8.2.2016 10:58 | id 101199 | nahlásit
Naprostý souhlas
Zde již nelze dále reagovat
 
Re: Re: Re: Re: Re: Úprava FOTKY-pro Milana
Jan | 8.2.2016 11:02 | id 101200 | nahlásit
S tím nošením Sa58 hlavní dolu úplně souhlasím, Říkali jsme tomu "mazácký " způsob, ale velitelé tehdy proti tomu ani moc neprotestovali.
Zde již nelze dále reagovat
Zvláštní ústroj
Petr Pokorný | email | 5.2.2016 19:19 | id 101067 | nahlásit
Pokud se na fotce rýsuje rukávový znak PS,tak je to opravdu prapodivnost,protože ten patří na rukáv levý,a bundošky s krátkým rukávem za mě 85-87 existovaly,ale pouze pro furťáky
 
Re: Zvláštní ústroj
I.Revilak | email | 5.2.2016 21:14 | id 101079 | nahlásit
Služil som na Folmave presne v tom čase 1971-73 a može
to byt fotka, kto to pozna: ked sa ide po kolajniciach smer
Nemecko,tak pred hr.medznikmi bol stary piket.Odtial sa
pozorovalo BGS aj demarkačka sa robila najlepšie tadeto
a takych stretnuti som sa nahodne zučastnil dvakrat aj
zbrane sme si vymenili na poobzeranie.Samozrejme že
to nesmel nikto vidiet lebo Sabinov.Po roku 1972 sme sa už ani nepribližovali lebo sme sa bali riskovat prave pre
take članky v nem.novinach.Zdravim všetkych PS.
 
Re: Zvláštní ústroj
folfran | email | 5.2.2016 21:38 | id 101083 | nahlásit
sloužil jsem 71-73, bundokošile v žádném případě neměly krátký rukáv a v té době ještě bylo značení nad kapsou znakem ČSLA znak PS jsme neměli a podle mě to ani bundokošile není...
pre oscarpapa
PhDr.et PaedDr.Štefan KOVÁČ | email | 5.2.2016 18:54 | id 101066 | nahlásit

Ja som neriešil koľko bolo na hraniciach z
nemeckej strany zložiek a kto ich financoval., mne
šlo o časové rozlíšenie skratky BGS pred a po zjed-
notení nemecka.Najprv išlo o bavorskú hraničnú po-
líciu a potom o celonemeckú.
Historicky treba poznamenať,že my sme rozlišovali
medzi dvomi nemeckými štátmi v preklade takto:
NSR-nemecká spolková republika a NDR-nemecká
demokratická republika.Takže najprv časove BGS
ochraňovala len bavorskú časť,demokratickí nemci
mali svoju pohr.stráž.Pozjednotení r.1991 bolo
BGS rezervované pre celonemeckú pohr.stráž na
štát.hraniciach Nemecka.dr.Š.K. BB
 
Re: pre oscarpapa
františek zach | email | 7.2.2016 16:44 | id 101165 | nahlásit
Dovolte vyjádřit upřesnění. Pletete dohromady dvě původní složky ? státní a Bavorskou. V bývalé Spolkové republice Německo /Bundes republik Deutschland ? zcela pomíjím předválečný a těsně poválečný stav/ vznikla v roce 1951 ? kromě mnoha dalších policejních služeb, složka BGS ? Bundesgrenzschutz /Spolková ochrana hranic/ s celostátní působností (včetně složek pro ochranu ústavních činitelů, letišť, železnice, moře ale i existenci speciální skupiny GSG 9 - Grenzschutzgruppe, atd.)
. původní název byl postupně měněn až na současný BP /BundesPolizei, B-Pol = Spolková neboli Federální policie ? od 1.7.2005/ - po našem vstupu /1.5.2004/ do EU a z názvů policejních složek zabývající se i ochranou svých státních hranic muselo zmizet označení pohraniční, hraniční apod.
V Bavorsku, přesně Freistaat Bayern /Svobodná stát Bavorsko/ byla situace komplikovanější, neboť jako svobodný stát měl právo na ochranu hranic vlastní složkou a tak, rovněž v roce 1951, vznikla BGP /BayerischeGrenzPolizei ? Bavorská pohraniční (někdy též hraniční) policie. V sestavě PS se běžně užívalo označení GP - ?pozorovali nás při demarkačce GéPáci?. Ti se postupně přejmenovali na Bayerische polizei, tedy BP. V roce 1998 byla BP rozpuštěna a personálně i organizačně včleněna do Státní /zemské/ policie ? Polizei Bayern.
Bohužel bližší detaily či podrobnosti si již nevybavuji, František.
Podle mého názoru
A.K. | 5.2.2016 15:41 | id 101053 | nahlásit
nejde o focení na SH. A nevím proč by se mělo jednat o čs. pohraničníka. Jeho ústroj tomu neodpovídá a samotný samopal nemusí znamenat příslušnost k PS. Spíše souhlasím s názorem, že se jedná o nějaké zavádění nových policistů na straně BRD a ten "pohraničník" bude asi jejich figurant, včetně za ním odloženého psa.
 
Re: Podle mého názoru - pro A.K.
Jan | 7.2.2016 00:15 | id 101125 | nahlásit
Máš pravdu, nejde o žádné setkání PS a BGS na hranicích. Ti němečtí policisté tam stojí jako slepice na hřadě a nemají ani žádné zbraně. Půjde s největší pravděpodobností o nějaké školení (cvičení) spojené s ukázkou části výzbroje naší PS. Ten člověk v pokleku není žádný čs.pohraničník, ale normální figurant. Ta fotografie je očividně jen naaranžovaná, aby to zdánlivě působilo jako v reálu.
Velice zajímavé
VK | 5.2.2016 13:59 | id 101043 | nahlásit
Honza vysvětlil záhadu sklopky/pažba, to byla první věc co jsem přemýšlel. Ta košile je hodně světlá, ale mohla být sepraná, takže to by taky šlo, dle barvy košile a sumky na zadku je to zřejmě starý kus. V létě Za dráty na rotách se pouštěl zpravodajec, VKR by netrefil ani k drátům, každopádně pokud to nebylo domluvené obrovská odvaha. Kolikrát se objevil v něm. novinách obrázek vojáků PS u patníků a profláklo co mělo být tajemství. Třeba na Třístoličníku v hospodě sedával dědula němec který šmíroval kdo tam s kým chodí, mluví atd. což se profláklo až po 89. Když byl nějaký průser na rotách a utekl třeba dobytek pasoucí se za dráty na louku do Německa, vyjel starej k patníkům a dohodl se na řešení aby nebylo hlášení, pojeb a tak. To samé třeba na překládce dříví se chlastalo pivo ze sklepa němcům. Nebyl problém než si vojsko bralo láhve k rotě..zdravím Goto a jiné pamětníky..
 
Re: Velice zajímavé
Pavol Smik | email | 5.2.2016 14:20 | id 101044 | nahlásit
Mal odvahu v sebe, ak by to prasklo bol by isto niekde, na brigáde ak nie ešte inde . Mladosť pochabosť ale teraz isto poviem ak sem chodí To som ja heh .
S pozdravom Pavol
drobná oprava
PhDr.etPaedDr.Štefan KOVÁČ | email | 5.2.2016 13:21 | id 101041 | nahlásit

Ak je a bolo tomu tak,ako je to vyobrazené na obrázku,tento náš pohraničník/rukávy,sapík/ sa nemohol stretnúť/okrem amíkov/ s nemeckými prísl-ušníkmi Bundesgranzschutz,pretože kým sa Nemecko
nezjednotilo,hranice strážil Bayerischegranzschutz a
až potom vznikol pre celé Nemecko Bundesgrenzschutz
pričom obe formácie mali skratku BGS/možno to zmý-
lilo pisateľa/.Takže naši chlapci od Trojmezí a Ašu
mali čo do činenia do r.1991 s bavorskou hraničnou
políciou-BGS. dr.Kováč Š. BB
 
Re: drobná oprava
Oscarpapa | 5.2.2016 15:46 | id 101054 | nahlásit
Nemáte pravdu - na hranici se SRN byly celkem 3 složky, které ji z německé strany hlídaly : Bundesgrenzschutz ( BGS ), Bayerische Grenzpolizei ( BGP ) a celníci ( Zoll ). BGS financovaná z rozpočtu spolkového MV, BGP z rozpočtu bavorského MV ( federalizace ) a Zoll z rozpočtu spolkového MF. A bylo tomu hluboko do 90. let. O Američanech nemluvě.
PRO čERNY
Josef | 5.2.2016 12:04 | id 101038 | nahlásit
zDRAVÍM -Na tej fotce je teho více nesrozumitelnýho ahoj
Překlad
Černý Jan | email | 5.2.2016 11:16 | id 101035 | nahlásit
Ahoj Oldo, nevím co to mělo znamenat, ale společná hlídka, jak vyplývá z přeložení překladačem google:
Společné hlídky s BGS několika kliknutí jižních z Furth im Wald křížení. i-r: BGS shephard- vlk mix pes, cvičil u Pasova, BGS, Lt.Chris Gardner (NJ), BGS, já s kamerou armády, Česká pohraniční stráže ...
Zdravím všechny PS, honza z Telče.
 
Re: Překlad
Olda | 5.2.2016 11:30 | id 101036 | nahlásit
To "kliknutí" znamená asi v anglický hantýrce něco jako dokumentarista, kameraman, fotograf, prostě někdo, kdo pořizuje nějaké záběry...
 
Re: Překlad
Oscarpapa | 5.2.2016 16:08 | id 101057 | nahlásit
Přesně přeloženo : Společná hlídka s BGS pár kilometrů ( US Army slang ) jižně od přechodu Furth im Wald ( Folmava ). Zleva doprava : BGS ovčácký pes - vlk křížený se psem , vycvičený v Pasově, člen BGS, por. Chris Gardner ( NJ znamená podle mne New Jersey - stát USA ), člen BGS, já s armádní kamerou a český pohraničník. Tipoval bych, že jde o společnou hraniční cestu, kousek od Folmavy jeden takový úsek je.
Zvláštní ústroj a výzbroj našeho příslušníka PS
O.Vítek | email | 5.2.2016 11:11 | id 101034 | nahlásit
Tady je zvláštní ústroj a výzbroj "našeho" pohraničníka. Krátký rukáv jsme neměli (rok 88) a když, tak pouze ohrnutou košili... no a sapík s "pádlem" je taky zvláštní.
 
Re: Zvláštní ústroj a výzbroj našeho příslušníka PS
honzahami | 5.2.2016 13:10 | id 101039 | nahlásit
Krátký rukáv jsme oficielně neměli, to ale neznamená, že se košile neupravovaly/zkrácení rukávů ustřižením/.Co se týká samopalu, v těchto letech naprosto normální, že byl samopal s pažbou a se sklopkou nosili psovodi a vůbec členové technického družstva na rotě. Já na rotě jsem měl ten samý samopal, akorát pažba nebyla tmavohnědá ale světlá.
/1965-1967/
 
Re: Zvláštní ústroj a výzbroj našeho příslušníka PS
honzahami | 5.2.2016 13:17 | id 101040 | nahlásit
Jo a je divné, že byl na hranici jen jeden člen hlídky, zřejmě to druhý fotil a podle mne to muselo být naprosto náhodné setkání s hlídkou skopčáků/je možné, že některý z naší dvojice uměl německy a navzájem se domluvili, možná některý z němců uměl česky a takových bylo docela dost. V každém případě je to odvaha naší hlídky toto společné focení, při zjištění by 100% následoval Sabinov
 
Re: Zvláštní ústroj a výzbroj našeho příslušníka PS
J K. | 5.2.2016 13:44 | id 101042 | nahlásit
Tak to si také přiložím polínko pod polívčičku hoši. --------
Pokud to je SKUTEČNĚ ze SH, nejen instruktáž pro nové členy ozbrojených složek NSRa US Arms, tak se domnívám, že se jedná z "naší" strany o překrytí SH . Protože silnice Domažlice - Horní Folmava - Furth im Wald (angl.text) je taková spojnice do Německa, tak ten snímek usadíme někam tam . Město Pasau je příliš ,ale opravdu příliš ve vnitrozemí Německa. Co se týče toho "pádla" na zádech pohraničníka, tak v té době bylo na pohraničních rotách asi 50 % pádel (střelci) a 50% sklopek (ti ostatní). Komunikace je asi panelová, což se v té době využívalo na zpevnění povrchu důležitých cest za SiS. Možná nám někdo napoví, kde byla takováto panelová cesta (nebo část) podél SH s ostrou zatáčkou ve spodní části snímku, která není vyfocená. -- Přece fotograf nefotí z našeho území za zády našeho příslušníka PS.
 
Re: Re: Zvláštní ústroj a výzbroj našeho příslušníka PS
Bříza | email | 5.2.2016 18:36 | id 101065 | nahlásit
Stáhl jsem ten obrázek a po pomalém přiblížení se na rukávu pohraničníka opravdu rýsuje rukávový znak PS. Ale samozřejmě v udané době, z které je tento předložený snímek, se ještě tento znak na nenosil. Trochu mi zaráží, že ten voják je bez čepice. Pochybuji, že by nějaký voják od PS, při setkání s "nepřítelem" neměl na hlavě čepici.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Zná někdo odpověď na tuto otázku? 08

Pomozte nám prosím s dotazem, který se týká tohoto snímku, na kterém jsou příslušníci LOP s Československým pohraničníkem...

Fotku v původní velikosti naleznete zde

Dobrý den,
prosím Vás o pomoc. Našel jsem náhodou tento dobový snímek z hranice ČSSR, na kterém jsou příslučníci LOP pluku 2nd ACR US Army a německé Bundesgrenzschutz - červenec 1972.

Myslel jsem, že by se jednalo o demarkaci hranice, ale postrádám patník, ceduli, závoru, vysokou trávu, či jiný náznak rozdělených světů.
Takto to vypadá, že příslušník PS vyrazil k SH na pokec a kontroluje si záda, zda není sledován orgánem VKR.

Budu moc rád, když by jste mi pomohli s vysvětlením k fotografii.
Děkuji Luboš


U obrázku byl tento anglický text:
Joint patrol with BGS several clicks South of Furth im Wald crossing. i-r: BGS shephard- wolf mix dog, trained at Passau, BGS, Lt.Chris Gardner (NJ), BGS, Myself with army camera, Czeck border guard...
A2016-02-05 10:30:05 U2016-02-07 08:54:43 TG0