Různé

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (17)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
1 foto (F.Šmákal) z celkových 4

Foto 1
Fotografie jednotky z roku 1918, která je pojmenovaná jako Pohraniční stráž č. 3...
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4

Autor: F.Šmákal | Pořízeno: | Foto: 4 fotky



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
Re: k čitelnosti textu
Jaroslav Beneš | email | 3.4.2016 21:02 | id 103413 | nahlásit
na té tabulce je napsáno Streckenwald, tedy místo u dnešních Petrovic, Krásného Lesa. Studenec by tam v té době určitě nebylo napsáno.
k čitelnosti textu
Bohumil Zouhar | email | 20.2.2016 11:59 | id 101740 | nahlásit
dobrý den, pan Beneš zde psal, že vlastní originál. Možná by stálo za zkoušku naskenovat a zveřejnit opravdu jen malý výřez s tabulkou a v extrémním rozlišení např. 1200dpi, pak by šlo možná lépe domýšlet. Víc hlav víc ví. Dávám na první dojem, já neznalec souvislostí, bych připustil i název "Studenec" (psací S na začátku, ostatní písmena malá), ale nerad bych byl zavádějící. Fakt by to chtělo ten kvalitnější detail.
Legionári
Jaro Barila | email | 14.3.2013 14:53 | id 58106 | nahlásit
Táto fografia je s knihy " V BOJ " kronika druej čs légie v Itálii. Strážili aj most do maďarska v Komárně. Knihu som čítal od legionára Karla Drápelu.
Re: Re: Re: ještě k té fotce
Tomáš | 25.11.2012 18:15 | id 52610 | nahlásit
Tak to je super. Knihu mám doma a vřele všem doporučuji. Finanční stráž, je hezké téma. Děkuji za knihu a odkazy. Moc zdraví Tomáš
Re: Re: ještě k té fotce
Jaroslav Beneš | email | 25.11.2012 12:36 | id 52598 | nahlásit
ano, jsem :-)
přehled mé publikační činnosti je zde - tam, kde je moje jméno :-) :
csol-mb.net/publikac…
a pak jsem založil stránky o finanční stráži:
www.financnistraz.es…
Re: Re: Re: Obrázek
Mirek | 25.11.2012 10:48 | id 52591 | nahlásit
Ještě jednou k Hulánům.
V kapli sv.Erazima v Nezamyslicích nedaleko Horažďovic je také pohřben Emil Antonín Lamberk
(1816 - 1836),bratr Gustava Jáchyma,poručík hulánského pluku knížete Schwarzenberka,který zemřel ve dvaceti letech na následky těžkého zranění,které utrpěl při lovu na panství,když se mu roztrhla hlaveň pušky.
Re: ještě k té fotce
Tomáš | 24.11.2012 20:09 | id 52569 | nahlásit
Chtěl jsem se zeptat jestli jste autorem knihy ''Šluknovská Zrada'', děkuje Tomáš.
Re: Re: Obrázek
Mirek | 21.11.2012 16:57 | id 52438 | nahlásit
Ve slovníku se píše.
HULÁN - jízdní voják,původně polský,vyzbrojený v Rakousku-Uhersku asi až do r.1870 zvláštním kopím,
patřící k těžkému jezdectvu,lišící se pak od husarů a dragounů už jen uniformou (např.konfederatkou).
Hulán je také český lidový tanec kolový a nakonec druh kořalky.
ještě k té fotce
Jaroslav Beneš | email | 21.11.2012 16:55 | id 52437 | nahlásit
Ještě pár faktografických poznámek k té fotce. Na snímku nejsou žádní huláni či dragouni, ale pěšáci v tzv. kolkovaných stejnokrojích, tedy v upravených R-U stejnokrojích podle nařízení z listopadu 1918. Tyto stejnokroje se nosily do vydáním prvního čsl. armádního stejnokrojového předpisu v srpnu 1919.

Armáda střežila hranice po převratu až do roku 1920. Ministerstvo národní obrany rozhodlo o zrušení vojenské pohraniční služby svým výnosem z 22. ledna 1920. V průběhu roku 1920 bylo střežení státních hranic vojskem postupně ukončeno ve všech částech republiky a běžné střežení hranic zcela převzala finanční stráž.

Finanční stráž ovšem střežila hranice nepřetržitě od svého vzniku v roce 1843. Tedy, finanční stráž byla Čsl. republikou převzata z rakouského období.

Pohraniční stráž na snímku nemá nic společného s pohraniční stráží tak, jak ji známe po roce 1945. Jak jsem již napsal, pohraniční stráž fungovala například již v Habsburské monarchii po roce 1830.
Re: Re: Obrázek
Jan | 20.11.2012 16:09 | id 52392 | nahlásit
Ano ! Jsou to naši prap,pra,pra,pra...... mazáci.
Nic bych nedal za to, že ten název pro složku chánící SH po roce 1945 byl převzt od nich.
Re: Obrázek
Jan | 20.11.2012 16:04 | id 52391 | nahlásit
Nevím zda se jedná zrovna o Hulány, ale skutečně asi půjde o příslušníky některého z nově zřízených dragounských pluků (ty byly začleněny do tzv. rychlých divizí) a nejlépe se hodili k plnění úkolů na hranicích při likvidaci nepokojů německé menšiny.
Huláni byli (vedle Husarů) tvz. lehkou kavalérií, vzniklou někdy v 18. stol. na polských územích a v oblasti Haliče, také k potlačování různých povstání a rebélií. Husaři pak byli více, či méně to samé, ale šlo o maďarskou(uherskou)záležitost.
Poslední český Hulánský pluk byl rozpuštěn ještě v době I.světové války a jeho jezdecké sqadrony začleněny do sestavy asi 3 pěších divizí.
Dragouni pak byli jakousi jízdní pěchotou, tedy poněkud univerzálnějším vojskem.
Re: Obrázek
péesák | 20.11.2012 14:32 | id 52385 | nahlásit
...to jsou naši supersupráci...
Obrázek
Juraj | 20.11.2012 13:46 | id 52382 | nahlásit
To jsou huláni.
Re: To se děje stále za každého zřízení
járin | 20.11.2012 11:19 | id 52370 | nahlásit
Se nedivim, že GP a BG vyhovovala zadrátovaná hranice.Měli tam neuvěřitelný lehy a teď najednou musej zvednout zadky a něco dělat!Stejně by ale mohli nadávat naši policajti na hranicích s Polskem, kde po ukončení kontrol narostla kriminalita o desítky procent! Jinak mezi ty lidi bez názoru patří i němečtí politici, kteří se zasadili o vytvoření "Shengenu"!
To se děje stále za každého zřízení
Vašek | email | 20.11.2012 10:42 | id 52368 | nahlásit
To , že se hranice nehlídá , jen dopřeje různým nenechavcům a živlům chovat se kriminálně. Jen , člověk, který nemá vůbec názor může toto dopustil. Hovořil jsem z kolegami z Hraniční Policie NSR a říkali mi podobné věci. I z naší strany neuvážené. Stálo je to miliony marek, aby nějaké zabezpečení udělali. To z naší strany je "blbost " od naších politiků.
Re: fotografie
Jan | 19.11.2012 23:09 | id 52359 | nahlásit
Jedná se skutečně o příslušníky nové čs.armády, kdy byly ještě v roce 1918 některé jednotky skutečně dočasně povolány k ochraně veřejného pořádku v pohraničních oblastech, zejména v pohraničí německém. Po vyhlášení samostatného čs.státu se silná německá menšina v pohraničí od samého počátku proti tomu bouřila a objevovaly se zde velmi výrazné tendence k odtržení pohraničí a jeho připojení k Německu. Navíc zde byly silně narušovány i čs.ekonomické zájmy, neboť značný majetek byl z našeho území protiprávně vyvážen za hranice.
Ze snímku je zřejmé, že mezi těmi vojáky je i řada bývalých příslušníků českých jednotek bývalé c.k.rakousko-uherské armády. Ty původní rakouské uniformy jsou zde proto, že jednoduše tehdy jiné nebyly ještě k dispozici. Tyto jednotky se sice nazývaly Pohraniční stráží, ale jednalo se spíše o organizační záležitost, aby byly nějak odlišeny od ostatních jednotek armády, včetně toho číslování.
Nemá to nic společného s čs. Finační stráží (ta byla zformována až později) a s PS po roce 1945, respektive po roce 1951, již vůbec nic.
fotografie
Jaroslav Beneš | email | 19.11.2012 18:40 | id 52347 | nahlásit
Originál fotografie vlastním já. Jedná se o pohraniční stráž č. 3, ne 30. Fotografie je odněkud od Bohosudova. Jde o snímek vojáků střežících státní hranici po převratu v roce 1918.
S pohraniční stráží po roce 1945 to nemá ničehož společného. Pohraniční stráž existovala již například za Rakouska v 19. století - k. k. Grenzwache.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

Co by jste kdo věděl k tomuto snímku?

Pozná někdo o jaký oddíl příslušníků PS se může jednat? Z fotografie je patrné pouze to, že se jedná o příslušníky Pohraniční stráže č. 3. Pouze toto jde přečíst na tabulce u ležících vojáků.
Fotografie pochází z roku 1918 a jedná se o již naskenovaný snímek.
A2012-11-19 14:57:43 TG0