Objekty PS

« Zpět | Jdi na seznam | Obnovit | Vaše komentáře (2)

(pro změnu obrázku můžete použít CTRL + šipky ↔ numerické klávesnice)
14 foto (O.Vítek) z celkových 24

Foto 14
Boční pohled na staý přechod Hatě. Můžete porovnat s dobovým snímkem, který je zde: http://www.vojensko.cz/hate-foto-z-kroniky-zo-ssm?image=7
Foto 1 Foto 2 Foto 3 Foto 4 Foto 5 Foto 6 Foto 7 Foto 8 Foto 9 Foto 10 Foto 11 Foto 12 Foto 13 Foto 14 Foto 15

Autor: O.Vítek | Pořízeno: 12.2010 | Foto: 15 fotek

Foto 16 Foto 17 Foto 18 Foto 19 Foto 20 Foto 21 Foto 22 Foto 23 Foto 24

Autor: O.Vítek | Pořízeno: 12.2016 | Foto: 9 fotek



Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
budova
pasovak | 6.12.2016 17:10 | id 110888 | nahlásit
Porovnejte budovu na byvalem HP Nova Bystrice, odmyslete tu pristavbu u silnice a asi pevnustku,jako
pres kopirak,Ve zdi budovy N,B. je zabudovana strilna
pro kulomet,do r.1999 byla velmi precizne ukryta
Přestavba budovy
Vitězslav Vítek | 14.9.2016 23:46 | id 108352 | nahlásit
V těchto dnech probíhá radikální přestavba objektu na údajné casino (ne kasárna :-) ).
Byla zcela odstraněna vchodová přístavba, značných změn doznal interiér, jakož i exteriér.
Bylo by vhodné pořídit co nejdříve fotodokumentaci.


Přidáváte nový komentář
plus okno minus
... lze napsat ještěznaků
Ochrana proti spamu. Napište číslo stodvacet:


   


  • hvězdičkou * jsou označena povinná pole
  • maximální délka textu komentáře je 2000 znaků
  • odřádkování textu komentáře (ENTER) zůstane zachováno
  • HTML tagy nebudou použity
  • WWW adresy budou automaticky převedeny na odkazy
  • reagovat lze pouze do 5 úrovně
  • vyhrazujeme si právo smazat nevhodné příspěvky

OPK Hatě - starý přechod

Okres: Znojmo

GPS: 48°45'19.845"N, 16°3'54.379"E

Najít na mapě

Budova starého hraničního přechodu, je poslední pozůstatek po zaniklé obci Hatě. Byla postavena za první republiky pro potřeby finanční stráže.
Starý přechod sloužil až do roku 1981, kdy byl postaven úplně nový a moderní přechod Hatě, který je odtud vzdálen asi 800 metrů. Budova však potom sloužila dále pro potřeby OPK a byly v ní udělovány víza pro vstup do ČSSR. Byla zde umístěna i vetrinární kontrola dovážených zvířat. O asi 100 metrů dále do vnitrozemí, stávala i stará rota PS Hatě, která je od roku 1989 zbouraná.

Policie objekt opustila v polovině 90. let. Od té doby je budova prázdná. Její dnešní stav je velice dobrý a na první pohled není znát, že je opuštěná. Majitel, nebo její další uplatnění nám není známo.

V polovině roku 2016 započala kompletní přestavba budovy na kasino.

Budova starého hraničního přechodu, je poslední pozůstatek po zaniklé obci Hatě. Byla postavena za první republiky pro potřeby finanční stráže.
Starý přechod sloužil až do roku 1981, kdy byl postaven úplně nový a moderní přechod Hatě, který je odtud vzdálen asi 800 metrů. Budova však potom sloužila dále pro potřeby OPK a byly v ní udělovány víza pro vstup do ČSSR. Byla zde umístěna i vetrinární kontrola dovážených zvířat. O asi 100 metrů dále do vnitrozemí, stávala i stará rota PS Hatě, která je od roku 1989 zbouraná.

Policie objekt opustila v polovině 90. let. Od té doby je budova prázdná. Její dnešní stav je velice dobrý a na první pohled není znát, že je opuštěná. Majitel, nebo její další uplatnění nám není známo.

V polovině roku 2016 započala kompletní přestavba budovy na kasino.

Z historie HP:
1.1.1949 byla zrušena Fin. stráž a její činnost v celním a pohraničním pásmu byla přenesena na Sbor národní bezpečnosti. Systém ochrany státní hranice se doplnila o pasové kontrolní stanice SNB. Výnos MV č.72 z 30.4.1949 je v účinnosti od 1.5.1949 přeměnil na oddíly pasové kontroly (OPK), jež patřily do působnosti Státní bezpečnosti.
V 50. letech tak bylo pro nově zřízenou OPK Hatě určeno 20 pohraničníků střelecké čety, která byla dislokována na rPS Hatě. V průběhu 70. letech byla četě OPK vystavěna nová budova, která se nacházela pod rotou u garáží.
V 80. letech bylo změněno místo ubytování čety OPK, která se musela (nařízení HS PS OSH) opětovně vrátit do objektu roty, kde zůstala dislokována až do června 1989 (stěhování roty do nového objektu).
Pro službu měli pohraničníci z čety OPK služební psy, kteří byli vycvičení ke kontrole všech dopravních prostředků a dokonce i v případě nutnosti, museli umět vypracovat stopu.
Od 1.3.1955 bylo OPK Hatě dáno do materiální péče 4. bPS Znojmo. Od dubna 1966 do června 1973 pak do materiální péče KS SNB Brno. Od 15.6.1973 byly OPK (rozkaz FMV ČSSR č. 22 z 24.5.1973) znovu podřízené pod PS - brigáda je materiálně zabezpečovala a výkon služby řídil zpravodajský náčelník brigády. Po odborné stránce je však řídila i StB. Výkon služby pak upravoval rozkaz ministra vnitra číslo 41 ze dne 10.12.1976 (tento rozkaz byl vydán k naplnění předpisu OSH -I-5), který řešil výkon služby na OPK.
Jako služební vozilo byly přiděleny dva vozy - osobní automobil Škoda a pro pohraničníky čety OPK vozidlo UAZ (GAZ).
Pro služby na OPK Hatě byla určená četa pohraničníků - vojáků ZVS, kteří prováděli zabezpečovací služby na signální a zabezpečovací závoře a také jako mladší kontroloři na OPK. Pro tuto službu na četě OPK byl velmi přísný výběr! Mladší kontroloři prováděli kontrolu nákladních vozidel (sypký materiál museli překontrolovat propícháním nákladu). V případě BoPo, či pohraničního poplachu, plnili pohraničníci úkoly dle potřeby pohraniční roty Hatě. DDR je vysílal do služby (jen je kontroloval), ale jejich odborné úkolování provádělo samotné OPK, kterému ve službě podléhali a plnili úkoly dle jeho potřeb. OPK si také pohraničníky školilo v odborné přípravě. Četa měla přidělené dva kulomety 59 L, dvě RPG-7, každý pohraničník měl Sa-58 V a mladší kontroloři a psovodi do Šatova nosili do služby pistoli ráže 7,65 mm vz.50/70.
Pohraničníci čety OPK Hatě byli  také denně odvážení vozidlem UAZ na vlakové nádraží do Šatova, kde prováděli kontrolu vlaků.
V 80. letech bylo v rámci úspor provedené opatření a pohraničníci pro OPK Šatov byli trvale převeleni na rotu PS Šatov.
V roce 1982 po otevření nového přechodu OPK Hatě se úkol hlídek změnil. Před OPK byla nová signální závora a bývalá signální závora se stala závorou zabezpečovací - jen pro informaci závory se otevíraly do vnitrozemí a byly ovládané pomoci hydromotoru.

A2011-01-20 15:06:17 U2016-12-29 19:46:29 TG101