Vaše komentáře...
Přidat nový komentář...
vz.59
No,střílel jsem pouze jednou ,v přijímači 1979,už si zo moc nepamatuji ,kam se dával pás s náboji,mám dojem že se vrchní část zvedla ,dal pás a příklopilo??a hlavně jak,se natahoval,tou spodní rukojeťí?Dopředu a zpět ?Na Google píší ,že tyto náboje byli unifikované se samopalem vz.58,to je asi blbost ,do kulometu byli větší .Budu rád ,když mi někdo to trochu vysvětlí ,rozumě .Děkuji Andrle .
Re: vz.59 - pro J.Andrle
Jan |
29.9.2023 18:11 |
id 174546 |
nahlásit
S tím zakládáním pásu si to pamatuješ v zásadě správně. Natahuje se to tak, že uchopíš tu pažbičku (rukojeť), ukazovákem stiskneš spoušť a současně palcem stáhneš směrem dolů tu pojistku co je na levé straně rukojeti. V této poloze pak posuneš rukojeť dopředu až na doraz , přičemž musíš stále držet stisknutou spoušť i tu pojistku. Když ta rukojeť dojede dopředu až na doraz, pustíš spoušť i pojistku a samotnou rukojeť stáhneš úplně zase dozadu až na doraz. Při tom tažení vzad musíš cítit určitý odpor, jde to docela stuha. Tím je kulomet natažený a připravený ke střelbě. Pravdou je, že SA 58 a tenhle kulomet mají shodnou ráži 7,62 mm, ovšem používají se odlišné náboje. Do SA 58 je to náboj 7,62x39 mm a do kulometu je to náboj 7,62x54 mm, takže ten náboj do kulometu je o dost delší.
Re: Re: vz.59 - pro J.Andrle
Jožo |
18.2.2024 10:56 |
id 177116 |
nahlásit
Na rotě PS mělo každé družstvo kulomet. Ale bylo i zvláštní družstvo-hospodářské, to byli: provianťák, kuchaři, vozka, kotelník, řidíč V3S. Takže i nám byl přidělen UK 59L. Jako nejvyšší šarže (frajtr) v družstvu, jsem se musel s tímto kulometem seznámit a naučit se jej používat. Takže při BoPo jsme tahali nejenom várnice, ale i kulomet + 2 velké schránky nábojů (500), a k tomu svůj Sa 58...
Re: Re: vz.59 - pro J.Andrle
Jožo |
7.3.2024 16:52 |
id 177401 |
nahlásit
Do kulometu UK59 L i T se užívaly náboje 7,62x54 .Vznikly uz před VŘSR do Mosinu i ruských Maximu. Postupem doby byly samozřejmě modernizované- střelný prach apod. Slouží dodnes . Také jich je více a poznají se podle barevného proužku na špici střely. Bez proužku- obyčejná , zelený- svitíci,červený-průbojný, červenočerný- průbojnězápalný. bez střely jen zaškrcený krček- cvičný-jen zvukový efekt. pro střelbu cvičnými se musel kulomet upravit. Místo tlumíče ohně se našrouboval úsťový nástavec jen s dírkou, aby bylo dosaženo tlaku plynu pro automatiku a dovnitř byl namontovány drobný podavač náboje z pásu. Byly i náboje se stříbrnou špičkou nebo stříbrnou nábojnici, ty však byly primárně určené pro odstřelovačku Dragunov(přesnější výroba) i když v kulometu je šlo použít také
Re: Re: Re: vz.59 - pro J.Andrle
Jo měli jsme. ,,dragunovy" na rotě celý náboj byl měděný krásně se daly vyleštit. Pak jsme zjistili proč je kule těžší než u náboje do kulometů. Dělali se na rotačce a lilo se tam olovo z paliva do atom elektráren. Nevěřili jsme ale gaigr pískal jako blbej. Pak už to nikdo u sebe nechtěl nosit. No to jen tak.
Doplnění
Jan |
27.9.2023 10:29 |
id 174511 |
nahlásit
Jisté množství těchto kulometů bylo vyvezeno mimo rámec zemí Varšavské smlouvy. Jednalo se o zbraně vyrobené pro standartní náboj NATO, ráže 7,62x51 pod označením UK vz.68. Nejsou mi však známé žádné parametry, ani údaje o kvalitě tohoto kulometu.
Re: Doplnění
Jožo |
28.4.2024 10:05 |
id 178259 |
nahlásit
Uk 59 znamená univerzální kulomet. Byly i Uk-59L - neboli lehký - je na obrázku nahoře. Je i Uk-59T - neboli označení pro těžký. Ten měl delší hlaveň a ještě jednu náhradní. Měly se měnit po zahřátí po vypálení 500 ran, 2 velké schránky. Byly i schránky na 50 náboju - ty se používaly, pokud se kulomet nosi nebo přenášel. Uk-59T měl i optický zaměřovač. Měl i jinou dvojnožku - neregulovatelnou (u 59L byla výškově regulovatelná ). 59T měl velký stojan (lafetu), říkali jsme mu pavouk. Kulomet se do stojanu upevnil na úchyty a dalo se s ním volně pohybovat nebo se nastavil na místa soustředěné palby (třeba most) - ve dne se nachystal a v noci se dalo na to místo střílet i bez osvětlení cíle. Se stojanem se střílelo obyčejně z okopu v sedě. Stojan se dal přeložit pro střelbu na nízkoleticí cíle - obyčejně z okopu pro stojicího kulometčíka.
Re: Re: Doplnění
Pepa G |
28.4.2024 11:16 |
id 178262 |
nahlásit
Jednou během vojenského cvičení- manévru jsem byl přidělen jako pomocník kulometčíka. Na cvičení při taktice jsem musel tahat dvě velké schránky nábojů které jsme během cvičení sptřebovali. Při střelbě jsem musel pdávat pás ze schránky ke kulometu. Poprve při střelbě to byl rachot, jsem myslel že ohluchnu. Tak jsem hledal co si dát do uši. Udělal jsem si ucpávky ze starého hadříku, co jsem měl v kapse na čištění svého samopalu Ten jsem také tahal sebou.. Na ostých střelbách jsme dostali jen 12 náboju pro splnění úkolu trefit dvě malé figury na asi 150m a kulometné dvojče na asi 250. To jsme splnili za 5. Kulometčík musel ještě absolvovat střelbu z pistole v. 52, kterou měl na opasku jako osobní zbraň. Kulomet byl jako družstevní.
Re: Re: Re: Doplnění
Pepa G |
3.11.2025 11:23 |
id 185092 |
nahlásit
Po delší době jsem se zase podíval na týto stránky. Za tu dobu se změnily. Na fotografiich Muzea Policie ČR je zobrazen kulometný pás se školními náboji. Tento pás NEPATŘI ke kulometu vz,59. Pokud by se podařilo jej do kulometu vložit , tak to byl poslední úkon. Po natažení závěru do zadní polohy a jeho následném spuštění k první ráně (kulomet stříli z otevřeného závěru) by se zasekl. 59 vysouvá náboj přímo z pásu do nábojové komory. Na uvedeném snímku pásu je jasné ,že náboj musí být nejdřív vysunut z pásu dozadu a pak dopředným pohybem vsunut do nábojové komory. Pokud se mýlim, tak to musel být kulomet od mé doby překonstruhován.
Re: Re: Re: Re: Doplnění
Jan |
3.11.2025 20:12 |
id 185095 |
nahlásit
Máte úplnou pravdu. Originální pás do UK 59 měl zcela jinou konstrukci. Byl tvořen otevřenými objímkami, které držely pouze nábojnici, nikoli střelu. Jednotlivé náboje se do pásu zpola zasouvaly a zpola zacvakávali zadní části až k zarážce (výstupku), která byla na zadní straně té objímky. Profil a tvar toho pásu je pak možné odvodit i z nákresu podávacího mechanismu na obr. 9. Pás, který je na fotu č. 26-28 pochází od jiného kulometu, pravděpodobně od TK SG-43 Gorjunov, který používal stejné náboje, ale v UK vz.59 by nemohl fungovat. Zdravím.
EDIT administrátora: zmíněné fotky byly odstraněny
Re: Re: Re: Re: Re: Doplnění
Jožo |
25.12.2025 14:56 |
id 186010 |
nahlásit
Je zde mnoho fotografiji UK 59, ale nikde jsem neobjevil nábíječku pásu. Na jedněch manévrech jsme měli napáskovat pro ostré střelby snad 20 pásu. K tomu nám byla dána taková nabíječka pásu. Spodním šroubem se uchytila na okraj stolu, vsunul se do ní prázdný pás nad ním byl takový šikmý zásobník do kterého se vsypaly náboje. Musel se dávat pozor, aby byly špičkou ve správném směru. Z boku byla taková plochá páka a tlakém na ní to nacvaklo jeden náboj do pásu. páka nahoru a zase dolů a byl tam další náboj až po požadovaný počet. Už nevím kolik to bylo , ale pás nebyl naplněn celý.. Náboje byly ve velké konzervě, tvarem připominající velkou plechovku sardinek a také se tak otvírala.
Zde již nelze dále reagovat
Re: Re: Re: Re: Doplnění
Porovnal jsem si to a máte pravdu. Za omyl se omlouvám...
Re: Re: Re: Re: Doplnění
Za pomoci administrátora jsem fotky nahradil fotkami správného pásu. Díky za upozornění.
Re: Re: Doplnění
Jirka38 |
28.4.2024 18:43 |
id 178266 |
nahlásit
Univerzální kulomet UK-59T (tedy s těžkou hlavní) byl použit také v kulometných objektech polního opevnění (KŽ-1) z let 1955-61 a v reaktivovaných předválečných objektech stálého lehkého opevnění ("řopíky)". V obou případech byl zabudován do univerzální lafety UL-1, která byla do těchto objektů osazována od roku 1960.
Re: Re: Re: Doplnění-pro Jirka 38
Jan |
28.4.2024 22:13 |
id 178270 |
nahlásit
Tento kulomet tam nebyl nikdy použit, neboť okolo roku 1961-62 byl teprve zaváděn do výzbroje ČSLA. Jednalo se zřejmě o těžký kulomet ZB vz. 37 ráže 7,92x57 (Mauser). Tento kulomet byl v opevněních běžně používán a by k tomu uzpůsoben. Kulomet ZB vz.37 byl dokonce používán i v reaktivovaných pevnostních objektech zejména v oblasti Jižní Moravy na hranicích s Rakouskem, kdy byl obsazován příslušníky útvaru ROTO (Rota oddílu těžkých opevnění) Ten útvar existoval poměrně krátkou dobu asi v letech 1992 -1996 a vznikl z některých příslušníků bývalého 9. motostřeleckého pluku Znojmo, kteří tam také prováděli pravidelný výcvik a měli ve výzbroji kulomety ZB vz.37 . S těmito kulomety také prováděli ostré střelby v rámci cvičení ve VVP Boletice u Č.Krumlova. ROTO měla kdysi na internetu své webové stránky, kde byly k vidění i snímky ze střeleb z tohoto kulometu. Příslušníci útvaru nosili maskovací uniformy se zelenou rukávovou
nášivkou s vyobrazením černé psí hlavy (podobně jako bývalá PS). Nápad na reaktivaci těchto opevnění a založení útvaru ROTO se zrodil po roce1989 v hlavě jednoho reaktivovaného důstojníka na generálním štábu armády. Vzhledem k tomu, že se v té době jednalo o docela šílenost a pochopitelně nechápavé reakce rakouské strany byl činnost ROTO zrušena a následně došlo i ke zrušení samotného útvaru .
Re: Re: Re: Re: Doplnění-pro Jirka 38-oprava
Jan |
29.4.2024 10:40 |
id 178274 |
nahlásit
Ten význam zkratky ROTO je ve skutečnosti Rota Osádek Těžkých opevnění. Rotu tvořilo několik osádek pro jednotlivých opevnění. Za mylnou informaci v mém původním příspěvku omlouvám.
Re: Re: Re: Re: Doplnění-pro Jirka 38
Myslím, že pravdu máte oba. V důsledku vleklého přezbrojování v 50. a 60. letech se ve střílnových lafetách našich "bunkrů" postupně vystřídaly všechny používané vzory kulometů...
Re: Re: Re: Re: Doplnění-pro Jirka 38
Jirka38 |
30.4.2024 18:48 |
id 178288 |
nahlásit
Předpis Děl-21-7 1961
odstavec 1: Univerzální lafeta UL-1, použití:
7,62mm univerzální kulomet vz. 59 L nebo 7,62mm univerzální kulomet vz. 59
7,62mm lehký kulomet vz. 52/57
7,62mm težký kulomet vz. 43 Gorjunov
Podle použitého kulometu se na lafetu namontoval příslušný držák. Držáky (3) byly dodávány jako příslušenství ke každé lafetě.